Anti diagram å statistik å BM:or!

Sv: Anti diagram å statistik å BM:or!

Sedan var det väl det här med b.f. när jag berättade att min mamma gick över 3 veckor med mig, men sedan kom förlossningen igång normalt och gick jättebra. Varpå hon fnyser och säger att SÅ blir det INTE nu, nu finns en gräns på 2 veckor, punkt. Sån är normen just nu.. ja, om den inte ändrats igen till dess...
Jag är inte intresserad av någon igångsättning, bebisar kommer när de är klara - OM inte det är fara för mig eller barnet naturligtvis(undantag finns det alltid). Men jag behöver ju inte gå över och då blir det ju inget problem...

Förr gjordes inte UL (förr=i alla fall inte när jag föddes för 36 år sedan), då var det svårare att fastställa ett riktigt BF, så att din mamma gick över 3 v kanske bara var två egentligen? Idag mäter man ju lårben mm för att räkna ut BF, så två veckor över tiden är ju verkligen två veckor över tiden, och som någon skrev så kan det ju bli farligt för barnet om man går över för länge.

Du låter lite hormonstinn å ena sidan, men jag förstår dig till viss del också. Fast glöm inte att mödravården finns där för din skull inte för att föra nån statistik av allmän art.

Jag har fött tre barn på KS, det är hur bra som helst, ffa med avseende på att de har en riktigt bra neonatalavdelning där.

Själv hade jag inte velat vara på DS... så olika det kan vara.

Ja just det. Jag har fött barn både på KS och danderyd och det är verkligen ingen skillnad. De är ömma och förstående och helt underbara människor som arbetar på båda ställena! Lycka till!

Jag hatade verkligen att gå till BM och jag hatar deras listor hir och dit. Och på slutet kändes det som man inte gjorde annat än att springa till den där barnmorskan...och så skulle man prata och hon frågade massa precis som om man vill berätta hela sitt liv för henne! Men jag bet väl ihop och gick dit för mitt barns skull...Nu när sonen är född så ska man till BVC stup i kvarten och jag hatar det precis lika mycket! Det ska testat och det ska vägas var och varannan vecka*suck*...Men det är ju för min sons skull så jag biter ihop och ler när jag är där men säger absolut inte mer än vad jag måste...
Jag är inget fan av sjukvården och skulle helst av allt aldrig sätta min fot på vårdcentralen men som sagt när det gäller sonen biter jag ihop, för hans häslas skull!

Vad olika det tycks vara! Jag gjorde inte en enda gynundersökning under hela graviditeten! (tja, utom när jag tog ett extra cellprov, men det var ju av helt andra skäl). Däremot hade vi (jag och sambon) ett samtal med BM vid inskrivningen där hon ställde en del frågor och informerade. Blodprover, blodtryck och urinprover togs några gånger och från o med en viss vecka började de mäta magen och känna på den samt förstås lyssna på hjärtljuden.

Jag kände att alla undersökningar som jag får; som de bedömer nödvändiga; tänker jag göra. FÖr mig känns det som en trygghet att de som är proffessionella har koll. Så att de upptäcker t ex för högt sockervärde, för högt blodtryck osv. Dessutom växte min mage över normen vilket gjorde att vi fick extra ultraljud för att kolla att allt var okej. Då visade det sig att barnet låg i säte och efter ett misslyckat vändingsförsök fick vi ett bokat snitt.

Jag tycker jag blivit bra bemött överlag under min graviditet och är faktiskt bara glad över att man har den övervakning som man har (och dessutom utan att behöva betala något extra!) i vårt land.

MEN; som någon sagt: alla undersökningar är frivilliga. Känner du att du inte vill så kan du säga nej.

Första undersökningen gjorde jag när jag var öppen 4 cm. Sista var innan vi lämnade förlossningsrummet. Jag var heller inte på någon efterkontroll.

Å! Det finns fler iaf! :D Woho!

Ja det blir väl något liknande här, går dit gör jag ju....

Fast jag hoppas att känslan vänder och att jag börjar uppskatta besöken istället, blir ju mycket roligare då.

Finns ju en bra sak med besöken, det är giltigt skäl att inte kunna vara på jobbet :devil::angel:

Första undersökningen gjorde jag när jag var öppen 4 cm. Sista var innan vi lämnade förlossningsrummet. Jag var heller inte på någon efterkontroll.

Oj! Det var inga onödiga undersökningar här inte... nu faller statistiken ;) ! Å du överlevde:eek: ??

Ja just det. Jag har fött barn både på KS och danderyd och det är verkligen ingen skillnad. De är ömma och förstående och helt underbara människor som arbetar på båda ställena! Lycka till!

Det handlar mer om personliga erfarenheter. KS för mig har bara inneburit tråkigheter, olycka, död. Personalen som varit inblandade då har inte varit så bra, utarbetade och trötta - så kan det vara.
På förlossningen är det kanske helt annorlunda, men det är ändå ett jättesjukhus - och jag vill inte föda där, om jag har ett val.

Jag pluggade till undersköterska på Edsviken(precis bakom Danderyds sjh) så praktik mm har gjorts på Danderyd. För mig är det ett litet mysigt sjukhus och en del av personalen känner jag ju igen. Därför känns det bättre för mig om jag får åka dit.

I övrigt är de säkert jättebra på KS och blir jag tvungen att åka dit så går det nog bra det med.

Oj! Det var inga onödiga undersökningar här inte... nu faller statistiken ;) ! Å du överlevde:eek: ??

Jag gjorde inte heller gynundersökningar, förutom just vid förlossningen. Vad har statistiken med det att göra? Vad kollar men då mer än att tappen sitter där den ska?

Att lyssna på hjärtljuden är ju underbart, tyckte jag, och det var mest det jag gjorde hos BM :o Och blodtryck och stick i fingret för att kolla havandeskapsförgiftning (som faktiskt kan döda både dig och bebis) och att man har bra nivåer på järn och socker, för att DU skall må bra och för att se att du inte får graviditetsdiabetes (också dåligt för dig + bebis). Resten kan du ju strunta i? Säg bara nej till gynundersökningar (förmodligen kommer det ändå inta vara aktuellt innan förlossningen om allt är ok).
Det känns som du hakat upp dig på att allt är för statistikens skull, så är det ju inte, och OM du skulle drabbas av ex havandeskapsförgiftning som inte är SÅ ovanligt så är du nog lyckligare ju tidigare de hittar det. Du går dit för DIN och BEBISENS skull. Allt du inte vill är bara tacka nej till.

Samma sak sedan med BVC, de påpekade mycket tydligt för oss att det är helt frivilligt och man måste inte gå dit alls, men jag tycker det är skönt att se att hon går upp i vikt. Man måste inte titta på kurvor och följaderas råd, jag får inte ens några om jag inte ber om dem.

Hoppas det känns bättre o bättre med besöken, jag såg det mest som att gå och lyssna på bebis hjärtljud som sagt och jag grinade nästan varje gång :love:

Jag gjorde inte heller gynundersökningar, förutom just vid förlossningen. Vad har statistiken med det att göra? Vad kollar men då mer än att tappen sitter där den ska?
*nickar*
Jag har svårt att tänka mig att det tillhör vanligheterna att man just gör gynekologiska undersökningar under en graviditet... ? Det låter rätt onödigt... ?

Jo! BM sade också att "Ja du är ju beräknad nu till detta datum i mars och har barnet inte kommit då så blir du igångsatt inom 14 dagar för längre än 2 veckor får man inte gå över tiden.. så är normen just nu"

Så sade en vikarierande BM till mig då min BM var på semester.
Jag frågade henne varför det är så att man MÅSTE sättas igång efter 14 dagar och då kröp det fram att det MÅSTE man naturligtvis inte, utan det är upp till den gravida att bestämma. Det är en rekommendation. :crazy:
Jag tyckte genom hela min graviditet att man behandlades som ett barn, och nu då barnet är fött är man om möjligt ännu mer idiotförklarad.
Men allt samöre med BVC är frivilligt, man måste inte delta i deras diagram.

Jag hade blivit bråkig med tredje barnet - gick inte till MVC förrän i 6:e månaden. "Tror du att du är gravid" sa dom... Ja, gissa, tänkte jag!
I 6:e månaden, tredje gången, syns det!

Jag var sugen på köksgolvet också, men min man vågade inte riktigt.

Vill bara tillägga en sak till debatten:

Det är ju knappast så att de inte låter dig föda ditt barn om du inte går till BM eller "går med på" alla undersökningar. De tar ju inte heller ifrån dig barnet om du vägrar att bli igångsatt efter att 14 dagar gått från BF... Man gör som man tycker känns bäst själv faktiskt. Personligen hade jag gladeligen gått och lyssnat på hjärtljuden och blivit mätt varannan vecka från att man kan lyssna på hjärtat iaf!

Själv tycker jag det känns ganska tryggt att gå till BM. Här i blekinge går man inte så ofta före v28 och det är först då som man börjar gå varannan vecka. Man går max en gång/månad före v28. Gynkontroller håller jag med om är helt onödigt, det görs inte här rutinmässigt och om man gör det rutinmässigt någonannanstans i landet så kan man alltid avböja. Det är ju inte så att med förväntan går till BM för en gynkontroll eller? ;) Känns inte så nödväntigt faktiskt, vad 17 kan de se från det hållet? (Så länge det inte handlar om VUL då)

Jag tyckte genom hela min graviditet att man behandlades som ett barn, och nu då barnet är fött är man om möjligt ännu mer idiotförklarad.

Jag instämmer till fullo! Och det var det där "idiotförklarandet" jag hade så svårt för, inte undersökningarna i sig (som ur ett rent rationellt, medicinskt perspektiv givetvis är bra att få genomförda, och som jag också deltog i).

Du är inte ensam om att känna så här!
Att försvara sitt barn är en instinkt som vaknar tidigt! Du är INTE konstig!
Man kan bli tokig på alla som ska fråga hur mycket man väger, ta en på magen osv - sånt som i vanliga fall är väldigt privat! Varför är det plötsligt OK att chefen frågar hur mycket jag gått upp i vikt sista månaden?

Att gå till barnmorskan är helt frivilligt.
Jag lovar dig dock att det de gör där verkligen räddar liv!!

Graviditetskomplikationer är vanliga och tex havandeskapsförgiftning (högt blodtryck och äggvita i urinen) kan vara livsfarligt för både mor och barn om det inte upptäcks i tid.
Att upptäcka i tid om barnet börjar växa sämre (genom att mäta magen), har onormal hjärtrytm (genom att lyssna på hjärtat) etc i tid kan innebära skillnaden mellan att få ett friskt barn mot ett svårt sjukt eller tom dött.
Att gå över tiden mer än ett par veckor innebär en kraftigt ökad risk för att barnet ska börja må dåligt, därför sätts man igång.
Hels syftet med MVC är att upptäcka tidigt om det uppstår någon risk att du eller barnet kan bli sjukt, för att förebygga!.
Skulle du någonsin förlåta dig själv om du kunde ha förhindrat att ditt barn dog/blev skadat? Nej självklart inte. Därför är MVC så bra! Visst kan man chansa och i de flesta fall skulle det gå bra men tänk om inte.... att inte gå på MVC för att det skulle kunna gå bra ändå är för mig som att blunda när man ska korsa en hårt trafikerad 90-väg - för det kan ju gå bra ändå....
Lycka till med din graviditet!

/sushi, som jobbar med sjuka nyfödda och vet hur otroligt värdefulla MVC-kontrollerna är med tanke på barnets hälsa...

Ha ha... ja där ser man! Har en bekant som födde hemma med andra barnet, gick jättebra.

Jag skulle inte våga med första men om det blir fler kanske det är något att överväga... nåja, får se hur detta går först!

Jag har inte för avsikt att inte gå på dessa undersökningar.

Jag vart mest förvånad över min reaktion, var inte alls beredd på att jag skulle känna så??

Som någon skrev här i början av tråden så är undersökningarna frivilliga, det hade jag missat, eller helt enkellt inte reflekterat över. Men bara den vetskapen gjorde att jag inte vart så på krigsstigen utan i stället känner mig mer delaktig igen.

Jag har ju bara varit på inskrivning än så länge, första mötet efter det är i mitten av november... har inte gått så lång tid än lixom.. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka