Förvirrad...

Sv: Förvirrad...

Har hört att BB Stockholm inte kan göra nåt om det stöter på komplikationer, då får man åka ner till förlossningsavdelningen iaf. Graviditeten måste ha varit helt komplikationsfri, annars blir du ej beviljad plats eftersom dom ändå inte kan göra nåt om det händer nåt oförutsett. Dom vill inte heller fatta beslut om smärtstillande eller nåt annat, så vet man inte hur man vill ha det utan vill förlita sig på personalen, så bör man inte välja BB Stockholm.
Det verkar lite flummigt!

Är det flummigt att föda naturligt?:confused:

Lady_Morgaine: Hoppas du kommer på en variant som känns bra för dig. :) Även på vanliga förlossningsavdelningar kan man föda naturlig, skriv ett tydligt förlossningsbrev med dina önskningar. :)

Jaha.. det kanske inte är någe konstigt att man inte vet i förväg vart man ska då? Men både KS och DS har ju sk "föreläsningar" man går på för att få reda på hur det går till att föda hos dem, vart i korridorerna man ska osv... Man kan ju inte springa på dessa föreläsningar på vartenda sjukhus heller :confused:

Jag hoppas att jag har tur och får plats på BB Stockholm när det är dags... Fast vi har ju några BM:or att träffa nu inom en snar framtid också.

Måste vara rätt skönt att bara ha ett sjukhus att vända sig till, på gott och ont :) !

Nu när nästa kommer i mars så är det ju mååånga midsommar barn som föds samtidigt, så då kan det ju absolut vara fullt, bara vänta att se. Jag har dock aldrig hört något dåligt om stockholms avdelningar, men dock om Nyköping, så dit vill jag inte:crazy:...(hört bra om dem också, men inte så det väger upp...)

Trist för dig att du inte fått rätt information från början ang att söka plats på BB-stockholm, men jag tror absolut inte att du ska hetsa upp dig för mycket över vart du ska. Det finns ju inga garantier att det sjukhus du väljer verkligen kan ta emot dig, och det vore ju trist om din upplevelse påverkas allt för mycket av typ färgen på väggar, avsaknad av dubbelsäng osv. Jag förstår att det kan vara jätteskönt att veta vart man ska, att ha varit på besök på avdelningen osv, men bebisen kan ju komma när du minst anar det, du kanske inte ens är i stockholm när det är dags, vem vet du kanske föder i v 36 när du är på besök hos någon bekant på annan ort eller vad du kan tänkas hitta på nu sista veckorna;)...

Förbered dig så mycket du kan, men var beredd på att rucka på planerna vid behov!:laugh:

Ja tydligen var det livat runt midsommar, att folk inte kan hålla igen :mad::rofl:

Jag bryr mig inte om färgen på väggarna eller huruvida där finns dubbelsäng. Det är mer att deras tankesätt och ideologi verkar stämma bra överens med hur jag tänker och känner. Så ja, det är jättetrist att inte ha känt till dem och deras rutiner tidigare. Naturligtvis kan planer ändras, men det skulle vara trevligt att ha en grundplan som känns bra. Är osäker på om sambon får mig att sätta mig i en bil och åka till en förlossningsavd under värkarb...:angel:

Är det flummigt att föda naturligt?:confused:

Lady_Morgaine: Hoppas du kommer på en variant som känns bra för dig. :) Även på vanliga förlossningsavdelningar kan man föda naturlig, skriv ett tydligt förlossningsbrev med dina önskningar. :)

Ja det är ju en variant också... får be sambon barrikadera dörren och inte släppa in någon förrän vi är klara..... behöver vi hjälp så håvar vi in en BM som ser bra ut och så barrikaderar vi dörren igen - då har vi en egen BM FAST, moahaha..... :D

Jag vill verkligen känna att jag föder själv, vill som sagt inte in på förlossningsavdelning alls.

Jag skrev inte att det är flummigt att föda naturligt, utan att det verkar flummigt på BB Stockholm eftersom dom inte ger tips och råd hur man bör göra om man själv inte vet.
Personligen vill jag ha hjälp, jag har aldrigt fött barn förut så när det är dags för mig, vill jag ha folk runt mig som kan hjälpa mig!!
Jag fick rådet att inte föda på BB Stockholm av en kompis av den anledningen.

Jag kände att jag födde själv. Min BM satt bara med och övervakade och jag gjorde allt själv. Det fanns ingenting i hennes attityd att "Nu gör du såhär".

Att vara på sjukhuset gjorde mig himla trygg, för om det skulle hända något som finns allt vägg i vägg. Därför kunde jag verkligen slappna av inne på förlossningen.

Du får vara tuff, och kan du inte de så säg åt pappan (gärna redan idag) att vara det och han måste veta hur du vill ha det. För det kan ju hända att du inte fixar att prata själv.
Får ni en jobbig BM så säg till på en gång att ni ska byta.

Har den kompisen fött på BB Stockholm själv? *nyfiken*

Jag har fått ett helt annat intryck. De förespråkar en så naturlig förlossning som möjligt - ja - men absolut inte flummigt och man får tillgång till precis samma hjälp med smärtlindring osv som på andra förlossningskliniker om man vill, men samtidigt (mer?) coaching i att följa kroppen signaler.

Men jag vet inte säkert hur det är när det kommer till "skarpt läge" för jag har inte fött ännu, varken på BB Stockholm eller på någon annan klinik. Kan återkomma i början av juni när jag fött ;) (skall föda på BB Stockholm, vår BM-mottagning är en av de med garanterade platser där).

Vi hade valet mellan DS som är det sjukhus vi "hör till" eller BB Stockholm och eftersom BB Stockholm har platsgaranti så föll valet på dem, och ju mer vi satt oss in i hela deras upplägg, desto mer säkra känner vi oss på att det blir rätt för oss :) (men alla är vi ju olika!!)

Det känns otroligt skönt att veta att var vi ska, dessutom har vi så nära dit.

Till TS - hoppas det löser sig för er!! En kollega sitter i precis samma sits som ni (förutom att de inte vill ha hemförlossning), vill inte föda på KS av personliga skäl och väntar nu på svar från BB Stockholm...

Senast ändrad:

Har de verkligen platsgaranti? Det är ju toppen isf!

Jag bor i fel ände av stan för att ha koll, vet istället att Södra BB inte har platsgaranti, bara "prioriterad förlossningsplats".

BB Stockholm har platsgaranti :)

Vår BM-mottagning är inte en av deras "egna" utan en de samarbetar med. Vår har x antal platser per månad (eller hur jag nu skall förklara det) på BB Stockholm till förfogande, och det är först till kvarn som gäller på dem. Har man fått en sådan plats (vilket vi har) så är man garanterad att föda på BB Stockholm.

Jag antar att de som går hos deras "egna" BM-mottagningar har platsgaranti allihop? (eller så har de prioriterad förlossningsplats, det vet jag tyvärr inte, vi har i alla fall platsgaranti på vår plats :) ).

Senast ändrad:

Ja, hon har fött där själv. Hon kanske hade en väldig otur å andra sidan! Dels fick hon ingen "hjälp". Alltså hon visste inte vad som var bäst för henne och hon fick ingen hjälp med det, dels tillstötte komplikationer så hon blev rullad ner till förlossning. Hon var inte helt nöjd!
Men det finns säkert dom som är väldigt nöjda. Personligen vill jag inte föda där eftersom jag aldrig har fött barn förut och har ångest redan nu (är i 17:e v) och vill helst ha all smärtlindring jag kan få! :grin:

Till TS - hoppas det löser sig för er!! En kollega sitter i precis samma sits som ni (förutom att de inte vill ha hemförlossning), vill inte föda på KS av personliga skäl och väntar nu på svar från BB Stockholm...

Önskar henne lycka till :D ! Det är ju svårt aqtt beräkna när exakt folk tänker föda, så har jag(och din vän) tur så finns det plats när det är dags i af.

Jag födde på KS och kan varmt rekommendera det! Allt var jättebra, både förlossning och BB. Lyhörd personal, kände mig verkligen sedd på alla sätt

För mig blev det komplikationer under förlossningen och gud vad glad jag var att jag var på ett stort sjukhus med all medicinsk expertis på plats som omedelbart agerade, annars hade det slutat illa för min son och jag hade troligen inte haft något barn i livet idag...

Snälla, vad du än gör, föd inte hemma!!!! Om något händer med ditt barn, hur ska du kunna leva med dig själv?
BB Stockholm kan vara ett bra alternativ för dig eftersom all medicinsk expertis ändå finns på huset och kan larmas dit på ett par minuter. Alla jag känner som fött på DS vanliga förlossning är också jättenöjda...
Lycka till!!

Kl

Nu har lilla Tea kommit ut och jag födde henne på KS i torsdags. Hon är sju dagar gammal nu.

Jag åkte in när jag hade värkar som var ca en minut långa och 4 minuter imellan. Jag kom in till förlossningen och de gjorde en första kontroll på mig. Jag var öppen 5 cm och de tog in mig till en förlossningssal. Dock var det gott om tjejer som födde barn, så mottagningsbarnmorskan fick ta in mig och förbereda så mycket hon kunde. Jag bytte om och fick en gåstol att hänga på och stod där fastbunden i CTG apparaten och andades mig igenom värkarna.
Hon lade en infart i handen på mig, men det kändes inte bra utan hon hade krossat blodkärlet, så istället lade hon den i armvecket. där jag har en bra åder att leka med.

Hon gick ut för att kontrollera när nästa bm skulle komma eftersom hon skulle gå hem. Då kände jag att det tryckte på och mannen fick larma bm. de kom in båda två. Hon som skulle sluta och hon som löste av. Jag var öppen 7 cm, men de tyckte att jag kunde krysta ändå. Efter tre krystvärkar hade jag en underbar liten Tea på magen. Jag fick ut moderkakan och den nya BM sydde tre små stygn. Jag fick lite morfin för eftervärkarnas skull och var uppe på benen efter en timme och duschade och kissade.

Sen flyttade de mig till lilla enheten och mannen åkte hem till barnen. Jag stannade över natten och på morgonen kom mannen och killarna och hämtade hem oss.

Allt har gått bra.
Så tacktill KS för en fin förlossning.

Ps skrevs in 14:27 och hon är ute 16:06

Liknande trådar

Gravid - 1år Inte av de vanligaste orsakerna, utan pga allt strul med överbeläggning på sjukhusen här omkring i Skåne. :crazy: Jag har oroat mig en...
2
Svar
24
· Visningar
2 952
Senast: ameo
·
Gravid - 1år Jag har träffat BM vid ett tillfälle, hon var jättetrevlig och verkar bra osv. Men.. jag är så anti! De vill ju väga och mäta och fråga...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 024
B
Övr. Barn Ja, ni som läste min övertidstråd och peppade mig- TACK :love:, dagen efter kom det igång helt av sig självt :banana:! Som sagt jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 633
Senast: Timsetim
·
  • Låst
Övr. Barn Örnen har landat! Storken är här! Den 14/4 kom mina små underverk till världen! :love: :love: Den 12, på onsdagen, så hade jag tid...
2
Svar
38
· Visningar
2 607
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare