Förvirrad ang avmaskning....

Lill76

Trådstartare
Ska se om jag kan förklara.....just nu är det bra snurrigt i huvudet :confused: men jag försöker. Jag har en 4-åring som börjat bli lite tunn nu den sista tiden. Har fått förslag på att han kan behöva avmaskas. Men med vilket medel. Normalt är det väl Ivomec som gäller för unghästar i jan-feb eller är jag ute och cyklar ? Förra året använde vi Ivomec och har tänkt att göra det detta året med för man ska väl inte byta medel varje år eller hur är det nu? Men med Ivomec kommer jag inte åt bandmasken. Om jag under samma år vill komma åt både stygnflugans larver och bandmask hur gör jag??
Nästa "period" (år då jag använder Banminth) och jag konstaterar att vi har stygnfluga, som vi har varje år, hur gör jag med avmaskningen då? Kan jag under samma år blanda 2 avmaskningsmedel?
En massa svammel men den viktigaste frågan just nu är: Bör jag avmaska min unghäst NU och i såfall med vilket preparat?

Sv: Förvirrad ang avmaskning....

Börja med träckprov/blodprov. Värt att veta är att träckprovet visar positivt på 25-40% av de som faktiskt har bandmask. Blodprovet påstås visa 95%. Jag har själv inte gjort blodprovet, och är inte hundra på hur man går tillväga. Själva provet kostar 200 kr, men det kostar ju att ta ut veterinären också för att ta blodet.

Om man har problem med bandmask (60% av Sveriges hästar har bandmask har jag för mig är en relevant siffra) så är det inga problem med att byta preparat varje eller varannat år.

Har du pyrantelår (och inga uttalade besvär på hästen, men det har du ju) så räcker det med dubbel dos vår och höst, enkla doser resten av säsongen. Har du styngfluga tar du sista avmaskningen med ivermectin-medel. Se det som första i nästa års avmaskningsprogram.

Har du ivermectinår eller uttalade besvär med bandmask så är prazikvantel lämpligare. Finns som "rent" och heter då Droncit, eller blandat med ivermectin och heter då Equimax. Båda dessa är receptbelagda. Prazikvantel tar flera stadier av bandmasken än pyrantel, dock bör man ha hästen på stall 2 dygn efter avmaskning (står i papprena som följer med medlet).

Ska du avmaska nu skulle jag råda dig att ta ett som BARA tar bandmasken. Blodmasken ligger troligtvis fortfarande i dvala eftersom våren är så sen, inte kul att väcka upp den med för tidigt avmaskning.

Det känns ju bättre med blodprovet men måste fråga om vissa maskar ligger i dvala nu, är det lönt att göra träckprov nu då eller man ska vänta till våren. Man brukar ju rekomendera att avmaska unghästar i jan-feb, "väcker" man inte upp maskar då eller? En sådan vinteravmaskning är alltså försent att göra nu, eller?

Det är föl och åringar som behöver vinteravmaskas mot spolmask, efter det har hästarna egen motståndskraft mot den masken. Och gärna använder man då Axilur eller Rintal som lilla blodmasken är mycket resistent mot i alla fall, men som biter bra på spolmasken.

Ingen mening med träckprov för blodmasken än så länge.

Men bandmask då? Kan/ska man avmaska mot den nu? Eller ska man ta blodprov innan för att se om hästen har bandmask?

Jag hade tänkt ta träckprov när våren kommer men om bandmasken inte syns där så kanske man lika gärna kan ta blodprov nu och ev. avmaska mot bandmask.

Har du problem med hästen så du misstänker bandmask? Annars är det inte nödvändigt att testa för nu.

Han har varit lös i magen från och till under vintern (som så många andra hästar verkar det som) men nu är han klart bättre, dock inte helt bra tycker jag. Därför funderar jag på att avmaska.

Då skulle jag satsa på ett prov faktiskt. Är det inte det som är problemet så vet du ju att du behöver lägga krutet någon annanstans. Och är det bandmask så vet du att det är läge att hålla efter den i fortsättningen.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 649
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 455
Senast: sassiball
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 813
Senast: Boj
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar