Förvärkar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Hur märks förvärkar? Hur vet man att det är förvärkar och inte "the real deal"? När brukar förvärkar uppträda? Hur långt innan fölningen menar jag? Hur kraftiga är de? Uppträder de tidigare eller senare på en äldre fölmärr som fått flera föl? Hur är det med ett ungsto som ska ha sitt första föl?

Många frågor! Hoppas någon har några svar! :)

Mitt sto fick inga förvärkar. När det var dags vandrade hon runt runt i boxen i någon timme innan hon la sig ner.

OJ!! :eek:

Om det fanns ett enkelt svar på den frågan skulle man jubla :D...tyvärr är det ganska individuellt! :crazy:

Du ska få mitt telnr när det börjar närma sej om du vill!?!Ifall du har frågor eller börjar bli nervös....man har väl lärt sej ett och annat förhoppningsvis under åren som gått! ;)

Åh, tack snälla Crazy! Jättegärna!!! :bow:

Fick intrycket, av andra inlägg, att det var jättevanligt med förvärkar hos ston. :o

Jodå det är ganska vanligt med förvärkar...men det varier stort i vilken grad förvärkarna är...en del har ju så kraftiga att man nästan tror att det är fölning på gång...andra har bara lite. ;)

Eftersom man inte ens kan skilja på förvärkar och "the real thing" när man skall ha barn själv (jag kunde inte, i alla fall, och kommer inte att kunna om det blir nån mer gång heller....), så verkar det ju rätt svårt att se det på ett sto?!?

Någon skrev att henne ston alltid hade förvärkar en månad innan (i en annan tråd). Så hon verkar ju kunna se det i alla fall!

Jag vet inte om förvärkar hos ston är det samma som hon kvinnor. Får man som kvinna förvärkar flera veckor innan?

Att hästen har värkar kan man säkert se/känna på utsidan (kan man på gravida kvinnor också!), men jag tror att det är svårt att veta om det verkligen är FÖRverkar eller "the real thing". Om man inte haft samma sto i många år, förstås, och VET att hon fungerar på ett visst sätt (t.ex. alltid har förverkar i en vecka eller liknande).

Ja, gravida kvinnor har ofta förverkar/sammandragningar långt innan förlossningen. Livmodern "tränar" - jag tror att det fungerar likadant hos alla däggdjur.

Mitt islandssto hade förvärkar nån månad innan beräknad förlossning förra våren och nu börjar hon få igen.Speciellt om hon blir lite upprörd eller har haft bråttom in från hagen eller nåt liknande.Hon trycker bakdelen mot ett träd om hon är ute eller boxväggen om hon är innne och står och liksom pressar bakåt med rumpan mot väggen Samtidigt som hon grimaserar lite med läpparna ungefär som att det gör "ontskönt".Kan inte beskriva det bättre tyvärr.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 374
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar