förvaring av storbalen vid fri tillgång?

sommarvind

Trådstartare
Ser att det finns många som har en öppnad silagebal ståendes i hagen utan tak och ingenting. Hur länge klarar den att stå utan skydd i ur och skur eller räknar dom med att den äts upp relativt snabbt så att den inte hinner bli dålig?

Sv: förvaring av storbalen vid fri tillgång?

Jag har öppna storbalar i hagen, utan skydd i dagsläget. Mina fem äter upp så pass snabbt att det inte hinner bli dåligt, och nu är det ju ganska kallt med så det är lugnt.
EDIT: glömde svara på frågan om hur länge den står ju. ca fem dagar räcker en bal i min hage, då har de rensat både bal och allt runt om.

Men när jag hittar rätt boende, med bra mark till, ska jag bygga en ordentlig utfodringsplats, med hårdgjord mark runt och rejält tak. Tänk huset mitt i safariparken på Kolmården, däråt planerar jag det!

Senast ändrad:

Hur länge den håller sig beror på vädret den står i, kvaliten på balen, fuktigheten i balen.

Mitt i vintern med flera minusgrader och en fräsch bal från början så håller dom upp till 14 dagar. MEN man ska så klart kontrollera så att det är bra hela tiden och annars får man kassera och öppna ny.

Snart kommer vårsolen och då minskar hållbarheten drastiskt.

Vi har tre hästar och sätter in ny bal med ca 6 dagars mellanrum nu.

Vi har två storbalar åt gången på 8 hästar varav 5 går på lösdrift. Så balarna går åt på några dagar.

Vi ställer ut en storbal i hagen när det är kallt (runt -15 räknar vi som kallt, annars fodras hästarna för hand). Då står den utan tak men i en foderring.

Då har vi nät på balen och den håller ganska exakt 4 dygn och det är 6 hästar i hagen. Balen väger runt 350kg har jag för mig

Ser att det finns många som har en öppnad silagebal ståendes i hagen utan tak och ingenting. Hur länge klarar den att stå utan skydd i ur och skur eller räknar dom med att den äts upp relativt snabbt så att den inte hinner bli dålig?
Mina balar går åt inom en vecka.
Vad gäller regn och rusk så resonerar jag som så, att hösilage som är lite fuktigt och aldrig har varit helt torrt verkar klara regn och väta bättre än hö som varit ordentligt torrt.
Det är också så att det bara är det översta lagret som blir vått även om det ösregnar i timmavis i sträck. Och detta översta lager stoppar pållarna snart i sig.

Jag har för första gången också storbal stående i hagen nu.

Tre hästar i hagen + att vi bär över till hingsten i en annan hage, alla på lösdrift. De äter upp balen på 5-6 dagar beroende på hur torrt silaget är. Jag har inget tak över den, men mycket träd runt om som tar det mesta av snön som kommer.

Regn är ingen fara här hos oss än på ett tag och när det blir varmare så blir det till att fodra i näten som vanligt igen, har då balen täckt med presenning för att skydda mot väta.

Vi planerar också att bygga takade foderstationer till sommaren, även om vi nog inte kommer att ha storbal i hagen fler gånger. (Är gravid och kan inte släpa på foder som jag brukar just nu) Jag vill ha full koll på hur det hästarna äter ser ut, och även om man tittar till balen några gånger om dagen så kan de ju hinna äta av en eventuellt dålig bal innan man ser det.

De gånger jag råkat fått ut en dålig bal i hagen matvägrar hästarna direkt.
Så är man uppmärksam märker man att det är nåt skumt redan innan det dåliga syns.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 979
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar