Förvänd galopp

A

ang

Ja hur tänker ni om det? Tränar ni det och varför, och inte minst, vad skall det leda till? Hur tränar ni?

Det här är ett lite nytt ämne för mig som rider islandshäst (med passen "däremellan") men några steg rätt vad det är fixar vi.

Sv: Förvänd galopp

Tycker att förvänd galopp kan vara till mkt bra nytta om hästen inte är riktigt liksidig. Även en bra lösgörande övning. Rider ofta förvänd galopp vid dressyrträning.

Jag gör det bara som lydnads träning. Bara för att hästen ska vänta på signalen till galoppombyte. Jag kan t exvända halvt igenom och sen forsätta i förvänd galopp för att sen göra ett byte på rakt spår. Jag gör det inte för någon annan anledning än det iaf.

Tränar mkt på det då min ena ponny älskar galoppombyten och vill göra det ständigt. Dessutom blir hon lösgjord av det :)

Tackar och bockar, men vill förstås gärna ha mera synpunkter och tankar :)

För mig är förvänd både stärkande och lösgörande för hästen. Och det ingår i LA dressyr, så därför måste hästen behärska det :D

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar