Förvänd galopp

_Mallan_

Trådstartare
Jag har börjat träna förvänd galopp med min ponny nu, och vissa dagar går det jätte bra, och vissa går det inte alls bra :p
Om jag ska gå ut i förvänd galopp ifrån snett igenom, så byter han oftast galopp innan hörnet, hur mycket jag än trälar så bara byter han hela tiden. Det brukar dock gå lite bättre om jag driver väldigt mkt, så han typ inte hinner tänka på att han ska byta galopp, men då jag måste driva sådär så kommer vi så mycket i otakt, så det funkar inte så bra.
Någon som kanske har ett litet tips? :)

Sv: Förvänd galopp

Om ni inte ridit så mkt förvänd tidigare så kanske det är lämpligt med en lättare linje? ut från snett igenom blir ju rätt svårt. När jag och min ponny började red vi i tre bågar över medellinjen, den första liten, andra som var i förvänd stor, och sista bågen lika liten som första. Jag tyckte det var en bra start:) Det är viktigt att man har bra galopp också, samlad, och med hästen ställt utåt. Och så brukar jag lägga fram t ex högerbenet ngt om vi rider höger galopp, ställa höger och hålla kvar form, bakben och tempo med vänster skänkel och tygel.

Det brukar bli lite missar i början, det krävs ju ganska mycket styrka från hästen om den inte är van. Och så kan det vara svårt att hålla balansen i galoppen tkr jag.

Hoppas det kanske hjälpte ngt, lycka till

Jag hade samma tanke att det var en väldigt svår linje att börja med, en hörnpassering som förljer efter en digagonal är som en 10 m volt i förvänd galopp vilket är ganska svårt att göra. Jag börjar allt med att bara vända över ridbanan och försöka galoppera på många raks spår i början när jag lär en häst förvänd och är väldigt nogrann med att inte rida hörnpasseringar utan vända i god tid innan hörnet.

Sen ska man alltid tänka på att ha hästen ställd i galoppsidan och att ha en lite fräschare galoppt till att börja med där hästen arbetar bakifrån och se till att den inte springer på bogarna då den får svårt med balansen.

Lycka till!

Vill du rida den linjen du har börjat på så måste du komma ut väldigt tidigt alltså gärna redan vid e eller b så att det bara blir en väldigt kort diagonal, då blir det lättare att få hästen att hålla den förvända galoppen, och tänk på att du skär av alla hörnor väldigt mycket till en början så att det blir så enkelt så möjligt för hästen.

Sedan när det fungerar med den korta diagonalen flyttar du efterhand närmare ursprungslinjen, tills du är ute så att du kan rida en vanlig diagonal och vidare i förvänd galopp.

Men det är ofta enklare att lära in den förvända galoppen genom att rida en bit innan för spåret och liksom fatta förvänd galopp och sedan rider man längs långsidan, men till att börja med bryter du av innan du kommer fram till hörnan.

Först när hästen lugnt fattar och galopper längs långsidan börjar du rida genom en hörna för att sedan utöka till två hörnpasseringar.

När detta är gjort är det ofta lättare att lära in nya linjer i förvänd när hästen förstått syftet och fått lite mer styrka.

Mvh
Camilla

Tack så mycket för tipsen :)
Det är inte första gången han kör vänster galopp, men han har blivit lite trälig på senare tiden, just då jag ska göra det ifrån snett igenom. men jag ska prova det där :p

När du ska ut mot väggen igen så lägg bak inner skänkel så att ponnyn förstår att den ska behålla galoppen och var noga med att ha den ställd utåt mot väggen hela tiden.

Om jag rider i höger varv och höger galopp. Vänder snett igenom så man ska rida högergalopp i vänster varv.

Ha hästen lite högerställd på diagonalen och var noga med skänklarnas placering. Högerskänkeln långt fram, tydlig högerskänkel och mycket ytterskänkel (vänster). Höger höft fram. Fortsätt ha hästen högerställd efter diagonalen i vänster varv, för att förtydliga att du rider höger galopp. Sen när du är mer säker kan du ju rakrikta mer. Men driv som en galning (speciellt på diagonalen och inte minst innan hörnan) och TÄNK höger galopp och verkligen sitt mer i högergaloppen. Glöm inte vikten...

Hmm det var väl mitt tips.

Kom på en sak till...

Du behöver ju inte börja med att träna förvänd galopp efter en diagonal, snett igenom. Hästen är ju säkert "van" vid att gå från galopp till trav vid diagonalens slut, vilket inte gör saken lättare om du har problem att hålla kvar rätt galopp. Många hästar har ju typ inprogrammerat att diagonal i galopp = trav vid diagonalens slut. Rid t ex över medellinjen och gå in i förvänd galopp, inte för snäv sväng bara, då byter han kanske lätt...

Eller serpentiner kanske?

Lätta övningar så de präntas in. Bättre det - så det lyckas, än för svårt och misslyckas.

Rid ingen lång sträcka i förvänd galopp i början. Bryt av till trav efter ett par meter i den förvända galoppen - så du lyckas! Och beröm :bump: Sitt inte och harva flera varv på volten eller likn i förvända galoppen så hästen får chans att byta galopp. Små korta och många!

Sommar2006 skrev:
Rid ingen lång sträcka i förvänd galopp i början. Bryt av till trav efter ett par meter i den förvända galoppen - så du lyckas! Och beröm :bump: Sitt inte och harva flera varv på volten eller likn i förvända galoppen så hästen får chans att byta galopp. Små korta och många!

Håller med. Precis som "vanliga" galoppen så är det kvalieteten och bärigheten i galoppen som ska gälla även i förvända. att rida volt och hörn osv och bara lyckas med att den inte byter, är liksom inte poängen, skapar bara spänd häst om den egentligen inte orkar med övningen.
rid långsidan och gör bara en mjuk båge in och sen ut igen på spåret i början.
volt tillbaka och bryt av innan hörnet är också bra - mycket sitter i huvudet på hästen och den är ovan vid att överhuvud taget ombedas gå i förvänd på rakt spår, så det kan kännas konstigt för den i början.

öka bara på med svårare övningar när de lättare sitter och du har bärigheten och lösgjordheten hos dig och hästen.

Bra sätt!
Om man är på LA- nivå kan man lära in byten ganska snabbt efter att den behärskar förvänd skapligt.

Förvänd galopp är egentligen bara en test på o m hästen är i balans o lydig.
Sen att det kan vara bra till att rakrikta o lösgöra är en annan 5:a.

Eller vad säger du M.?

axel skrev:
Bra sätt!
Om man är på LA- nivå kan man lära in byten ganska snabbt efter att den behärskar förvänd skapligt.

Förvänd galopp är egentligen bara en test på o m hästen är i balans o lydig.
Sen att det kan vara bra till att rakrikta o lösgöra är en annan 5:a.

Eller vad säger du M.?

:D Jadå jag säger som du... och jag har ju haft problem med bytena för att jag väntat för länge och befäst den förvända så till den milda grad.....Men nu är vi på spåret igen efter hjälp från dig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur