Förvånad över min reaktion

tanten

Trådstartare
Kom precis hem. Åkte via Willys på hemväg från jobbet.

Där såg jag något jag aldrig sett tidigare i vår landsdel och absolut inte väntat mig på min lilla ort. Framför mig vid mjölkdisken stod en kvinna i niqab. Dvs en slöja som täckte hela ansiktet utom ögonen.

jag blev först helt ställd och sedan blev jag till in egen förvåning förbannad?
Jag har en väldigt kluven inställning till slöja. Träffar kvinnor som bär den för att deras makar vill det och några som hänvisar till sin gud. Min egen uppfattning är att man måste för göra som man själv som individ vill. Utan att någon annan dikterar det.

Niqab har jag itne behövt förhålla mig till. Nu fick jag en tankeställare. Tänkte direkt hur jag skulle reagerat om det var en man som bar rånarluva -något som i min värld är lika täckande som niqaben. Det hade sannolikt inte accepterats. Men nu var det en kvinna och är helt OK.

Känner mig som en blandning av väldigt trångsynt och feministiskt förbannad. Vet inte vilket ben jag ska stå på.

Hur reagerar jag om jag får en elev jag ska lära svenska vars ansikte jag inte ser?

Gah. ge mig tankar så jag kan reda ut mina egna.

Jag tycker inte att det är okej att gå med maskerat ansikte på offentlig plats eller i offentliga/allmännyttiga lokaler och verksamheter, undantag om vädret kräver att man täcker sitt ansikte. Jag skulle inte vilja undervisa eller arbeta med någon som inte visar sitt ansikte.

Slöja för mig är ett hemmagjort fängelse. Det är den absolut värsta formen av sexualisering jag kan tänka mig! Och jag mår nästan illa när de små somaliska flickorna på 4-5 år har slöja på sig. Tänk att förmedla att de är så sexiga att de måste gömmas för männen. Vilket självförakt det skapar! Och vilken sjuk självbild det skapar. Du måste gömmas!!

Slöja är ett fängelse. Kvinnorna kan inte röra sig fritt i en slöja. Den är hämmande i kroppsrörelserna, varmt på sommaren, kanske kallt på vintern beroende på vad den är gjord av för material.

Jag är helt för ett förbud mot heltäckande slöja. Det är samhällsfarligt enligt mig.

Jag reagerade också starkt första gången jag såg ett par kvinnor med niqab. Det var vid disken på Kappahl. Jag blev enormt provocerad, reaktionen var lika plötslig som om någon dragit till mig i skallen.

Jag blev väldigt förvånad över det där, men tänkte att det var nyttig reaktion. Den där känslan av provokation är kanske grunden för de som skriker Åk hem till kvinnor med sjal eller slöja.

Senast ändrad:
Jag och min dotter med kompis (då 14 år gamla) var i Florida på semester. I vattenparken Aquatica satt vi i våra solstolar och njöt av värmen en februaridag ... då en familj; mor, far och en liten son, kanske 2 år, gick förbi. Mannen och sonen var klädda i färgglada shorts, tshirt och sandaler. Mamman var klädd i heltäckande svart niqab. Det var kanske 30 grader varmt. De gick på en "strand" vid en konstgjord badsjö, full av badande barn, kvinnor och män.

Andra Muslimska kvinnor badade i samma "sjö" - de var iklädda heltäckande "badslöjor", vad kallas de?

Jag minns när lagotton såg två kvinnor i niqabkomma gående. Hon stirrade och morrade. När jag inte reagerade släppte hon det. Gissar på att det blev som spökena på MH-banan för en hunds sinnen.

Tänker på Sex and The city 2, när de är nånstans i mellanöstern. Då upptäcker de att under niqaben finns kvinnor som är klädda i senaste modet och med egna tankar och åsikter - tankar och åsikter de inte vågar säga till männen. Sorgligt!

Där såg jag något jag aldrig sett tidigare i vår landsdel och absolut inte väntat mig på min lilla ort. Framför mig vid mjölkdisken stod en kvinna i niqab. Dvs en slöja som täckte hela ansiktet utom ögonen.

Jag har en väldigt kluven inställning till slöja. Träffar kvinnor som bär den för att deras makar vill det och några som hänvisar till sin gud. Min egen uppfattning är att man måste för göra som man själv som individ vill. Utan att någon annan dikterar det.

Niqab har jag itne behövt förhålla mig till. Nu fick jag en tankeställare. Tänkte direkt hur jag skulle reagerat om det var en man som bar rånarluva -något som i min värld är lika täckande som niqaben. Det hade sannolikt inte accepterats. Men nu var det en kvinna och är helt OK.

Känner mig som en blandning av väldigt trångsynt och feministiskt förbannad. Vet inte vilket ben jag ska stå på.

Hur reagerar jag om jag får en elev jag ska lära svenska vars ansikte jag inte ser?

Jag är starkt emot det hela eftersom det i min värld inte finns någonting positivt med att bära sånt trams. Jag bor i Stockholm och här har jag sett både sån där niquab ett antal gånger och väldigt många barn med slöja. :rage::rage::rage:

Alltså det där med stranden... Det argument jag har hört framföras för att kvinnor ska täcka sin kropp är att de inte ska distrahera männen från Allah. Och så går samma män och sätter sig på stranden med sina slöjklädda kvinnor och barn, bland alla som solar och badar...

Alltså det där med stranden... Det argument jag har hört framföras för att kvinnor ska täcka sin kropp är att de inte ska distrahera männen från Allah. Och så går samma män och sätter sig på stranden med sina slöjklädda kvinnor och barn, bland alla som solar och badar...

Haha ja det är ju mkt märkligt? Bär männen inget ansvar alls här kan man ju undra?

Jag har sett det en gång, i tunnelbanan för ca 15 år sedan vid Fridhemsplan. Jag blev inte upprörd, men lite reagerade jag naturligtvis eftersom det inte är något man ser varje dag. Den var mörkblå och hade ett virkat galler framför ögonen, tänk att även ögonen måste döljas på en del! :crazy:

Problemet med ett förbud är att de kvinnor som bär niqab aldrig kommer att kunna gå ut, för ett förbud får det ju inte att försvinna utan bara döljer problemet. Jag vet inte hur man ska komma till rätta med det, men först och främst så måste vi riva upp barnäktenskapen innan vi börjar förbjuda några tygstycken. :cautious:

Jag har sett det en gång, i tunnelbanan för ca 15 år sedan vid Fridhemsplan. Jag blev inte upprörd, men lite reagerade jag naturligtvis eftersom det inte är något man ser varje dag. Den var mörkblå och hade ett virkat galler framför ögonen, tänk att även ögonen måste döljas på en del! :crazy:

Problemet med ett förbud är att de kvinnor som bär niqab aldrig kommer att kunna gå ut, för ett förbud får det ju inte att försvinna utan bara döljer problemet. Jag vet inte hur man ska komma till rätta med det, men först och främst så måste vi riva upp barnäktenskapen innan vi börjar förbjuda några tygstycken. :cautious:
Då var det burkha du såg. Det har jag aldrig sett i Sverige, bara niqab.

Jag känner att det hjälper inte kvinnorna om jag blir arg för att de bär niqab, men visst är det frusterande. Jag reagerade dock när jag insåg att en av mina blivande lärarekollegor bär niqab, där har det tydligen blivit rätt stora problem vid tentor eftersom det kräver att man kan legitimera sig även under provets gång. Jag tror att universitetet löste det med att den eleven får sitta ensam med en kvinnlig provvakt. Men jag undrar hur det ska fungera ute i skolan, med en lärare som man bara ser ögonen på.

Jag känner att det hjälper inte kvinnorna om jag blir arg för att de bär niqab, men visst är det frusterande. Jag reagerade dock när jag insåg att en av mina blivande lärarekollegor bär niqab, där har det tydligen blivit rätt stora problem vid tentor eftersom det kräver att man kan legitimera sig även under provets gång. Jag tror att universitetet löste det med att den eleven får sitta ensam med en kvinnlig provvakt. Men jag undrar hur det ska fungera ute i skolan, med en lärare som man bara ser ögonen på.

Jag vill inte att mina skattepengar ska användas till extra provvakter av den anledningen, särskilt inte åt blivande lärare! :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka