Fortsätt försöka

Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den att verka ordentligt? Jag har svårt att hitta någon tydlig information om den. Vet inte om det överlag inte finns så mycket information eller om det är vajsing på min google fu pga väck i huvudet
 

Finns det inga fysioterapeuter i din stad som har ”eget” men kopplade till landstinget som kan utföra akupunktur om du skulle vilja få det. Många är ju väldigt kunniga inom psykiska besvär med.

Alternativt fråga psykiatrin om arbetsterapeut och få hjälp med att skatta din energinivå och hur du kan fördela aktiviteter bäst, sånt som måste göras och sånt som vill göras. Det spelar ingen roll att man i princip ligger på golvet när man är på besök…
Trots den fysiska tröttheten måste du nog på ngt sätt jobba med dig själv för att komma framåt?
 
Ingen vettig läkare ger ut ect på en depression som har en uppenbar och förhoppningsvis behandlingsbar anledning. Om det däremot inte går att behandla eller jag få en lika illa depression utan synbar anledning så kan det kanske vara aktuellt
Fast en djup depression är en djup depression oavsett, att ha en ev kronisk trötthet orsakar inte per automatik en depression. Och du vet som sagt fortfarande inte vad tröttheten beror på, hur mycket som är psykiskt och hur mycket som faktiskt är fysiskt. Underskatta som sagt inte hur mycket man kan påverka kroppen psykiskt.

Som sagt, all form av hjälp som erbjuds är värd att testa även om man inte orkar för att visa att man är öppen för att ta emot hjälp. Så tjata på dom och be någon ligga på och visa att du vill. Ingenting kommer hända om man inte ligger på dom och söker efter hjälpen, vänta inte på att dom ska erbjuda den.

Och om du är såpass faktiskt djupt deprimerad pga tröttheten så är det definitivt en anledning att söka efter hjälp för att klara av att hantera tröttheten och kunna hitta ett sätt att ev leva med den. Om den är kronisk.
 
Just nu känns det bara som att alla tycker att det är mig det är fel på, psykiatrin är perfekt och tröttheten är det bara att strunta i så slutar den att finnas till. Det är bara att få lite elchocker, gaska upp sig och skärpa sig och ta sig kragen så blir allt bra
 
Just nu känns det bara som att alla tycker att det är mig det är fel på, psykiatrin är perfekt och tröttheten är det bara att strunta i så slutar den att finnas till. Det är bara att få lite elchocker, gaska upp sig och skärpa sig och ta sig kragen så blir allt bra

Men nej, ingen har väl sagt överhuvudtaget att du ska skärpa dig eller något liknande?

Vad jag ser är bara försök till pepp för att du ska orka tjata på psykiatrin igen om att få hjälp, så du inte behöver ha det såhär. ❤️
 
Men nej, ingen har väl sagt överhuvudtaget att du ska skärpa dig eller något liknande?

Vad jag ser är bara försök till pepp för att du ska orka tjata på psykiatrin igen om att få hjälp, så du inte behöver ha det såhär. ❤️
Det är så det känns. Att jag måste skärpa mig och strunta i tröttheten för att ta del i terapi som inte ens finns. Jag säger gång på gång att jag inte har energi till att tjata på psykiatrin, och som det är nu så hade jag ändå inte kunnat ta till mig av någon terapi för jag är alldeles för trött för att orka göra mer än att försöka överleva dag för dag. Så om de mot all förmodan helt plötsligt har kunnat trolla fram terapi så är det bättre att ge den till någon som kan få hjälpa av den för det kan inte jag som jag mår nu. Jag har också sagt gång på gång att depressionen jag har nu är pga tröttheten, men det är som att jag blir idiotförklarad och klappad på huvudet om att jag har fel och att jag är deprimerad helt utan anledning
 
Finns det inga fysioterapeuter i din stad som har ”eget” men kopplade till landstinget som kan utföra akupunktur om du skulle vilja få det. Många är ju väldigt kunniga inom psykiska besvär med.

Alternativt fråga psykiatrin om arbetsterapeut och få hjälp med att skatta din energinivå och hur du kan fördela aktiviteter bäst, sånt som måste göras och sånt som vill göras. Det spelar ingen roll att man i princip ligger på golvet när man är på besök…
Trots den fysiska tröttheten måste du nog på ngt sätt jobba med dig själv för att komma framåt?
Inte vad jag vet, men jag har inte kollat.

Som det ser ut nu så finns inte någon energi till att jobba med mig själv mer än att överleva tills utredningen om pulsen är klar och hoppas på att jag kan få någon hjälp. Om jag inte kan få någon hjälp mot tröttheten så vet jag inte ens om jag vill kämpa längre
 
Inte vad jag vet, men jag har inte kollat.

Som det ser ut nu så finns inte någon energi till att jobba med mig själv mer än att överleva tills utredningen om pulsen är klar och hoppas på att jag kan få någon hjälp. Om jag inte kan få någon hjälp mot tröttheten så vet jag inte ens om jag vill kämpa längre
Lider med dig. Jag hoppas du får svar snarast och att det kan leda till hjälp. För jag förstår om du varken orkar eller vill kämpa, samtidigt kan du ju inte fortsätta ha det som du har det. :heart
 
Jag har också sagt gång på gång att depressionen jag har nu är pga tröttheten, men det är som att jag blir idiotförklarad och klappad på huvudet om att jag har fel och att jag är deprimerad helt utan anledning
Men nej, det är ingen som idiotförklarar dig pga att tröttheten gör depressionen, som du trots allt haft innan tröttheten, värre och svårare för dig. Du skriver som om om bara tröttheten försvann så skulle depressionen gå och jobba med till den grad att den försvinner men det är inte så det fungerar. Du mådde inte bra innan tröttheten heller.

Jag tycker bara, av det du skriver här, att du ofta sätter väldiga käppar i hjulet för dig själv. Du kan faktiskt aktivt göra förändringar mot det bättre hållet om du vill. Det du säger tex om dig själv påverkar ditt måendet otroligt mycket och det är ett val du gör.

Och se det positivt att du har ork och energi att skriva och "försvara" ditt dåliga mående prata om bristen på hjälp osv och att vara så aktiv som du är här ändå. Det betyder trots allt att det finns energi att aktivt må dåligt och, väldigt ofta, trycka ner dig själv. Den energin går att göra något med för den finns ju iallafall. Måste bara vända det åt rätt håll.

Jag säger gång på gång att jag inte har energi till att tjata på psykiatrin
Och det är ingen som ens skulle kräva att du har kraft och energi att tjata på psykiatrin, det är därför jag skriver hela tiden att ta hjälp av någon som kan hjälpa dig med att förklara för psykiatrin vad problemen är och vad som behöver göras.
 
Och se det positivt att du har ork och energi att skriva och "försvara" ditt dåliga mående prata om bristen på hjälp osv och att vara så aktiv som du är här ändå.
Det har jag inte egentligen. Varje gång jag åter igen måste förklara något och ändå blir ”missuppfattad” tar extremt mycket energi
 
Lider med dig. Jag hoppas du får svar snarast och att det kan leda till hjälp. För jag förstår om du varken orkar eller vill kämpa, samtidigt kan du ju inte fortsätta ha det som du har det. :heart
Jag hoppas verkligen det också. Och att det är något som går att behandla. Om det inte går utan detta är såhär mitt liv kommer att se ut resten av livet så kommer nog inte resten av livet att bli särskilt långt 😞
 
Det har jag inte egentligen. Varje gång jag åter igen måste förklara något och ändå blir ”missuppfattad” tar extremt mycket energi
Du är inte missuppfattad..vad jag sett här iallafall. Jag ser vad du skriver och förstår att du kan känna som du gör men jag håller bara inte riktigt med om allting, jag ser lösningar och förändringar som kan göras men som du av förståeliga skäl inte kan eller vill ta till dig.

Och jag anser ändå att energi verkar finnas, även om något är jobbigt så är det ändå energi som används till det jobbiga och som kan användas till annat än att klanka ner på sig själv. Det är som sagt ett val man själv måste göra i slutändan. Man står aldrig helt chanslös till att få till en förbättring, även om jag förstår att det kan kännas så.

Men du känner ju som du gör och agerar därefter vilket är förståeligt så jag lägger ner mina råd, jag önskar dig lycka till och att du nångång får hjälpen att acceptera dig som du är och slutar kämpa emot och trycka ner dig själv hela tiden.
 
Du är inte missuppfattad..vad jag sett här iallafall. Jag ser vad du skriver och förstår att du kan känna som du gör men jag håller bara inte riktigt med om allting, jag ser lösningar och förändringar som kan göras men som du av förståeliga skäl inte kan eller vill ta till dig.

Och jag anser ändå att energi verkar finnas, även om något är jobbigt så är det ändå energi som används till det jobbiga och som kan användas till annat än att klanka ner på sig själv. Det är som sagt ett val man själv måste göra i slutändan. Man står aldrig helt chanslös till att få till en förbättring, även om jag förstår att det kan kännas så.

Men du känner ju som du gör och agerar därefter vilket är förståeligt så jag lägger ner mina råd, jag önskar dig lycka till och att du nångång får hjälpen att acceptera dig som du är och slutar kämpa emot och trycka ner dig själv hela tiden.
 
Idag har faktiskt varit rätt okej. Jag fick sova nästan tillräckligt, jag kom iväg till yogan (för jag var för sen med att avanmäla mig, men det gick faktiskt bra), jag har fixat naglarna och gått en helt okej promenad. Just nu är det inte jättebra, men jag har inte panik (ännu) åtminstone. Jag är glad över det, men just nu känner jag bara rädsla för jag vet att jag kommer att få igen för att denna dagen varit okej.

Och angående att lägga energi på jobbiga saker så är det helt omöjligt att inte lägga energi på ångest som är så stark som den jag ofta har. För om jag hade kunnat välja vad jag hade lagt den energin på så hade det definitivt inte varit på ångest!
 
Och jag skrev ”missuppfattad” för att det ofta inte är riktiga missuppfattningar utan många antingen läser inte vad jag skriver eller missuppfattar med flit
 
Jag har fått mina grejer från Shein och inget passade 😞 Ett par shorts var jättesköna och snygga, men för korta. Så nu kommer jag både få strula med att skicka tillbaka och ha dåligt samvete för miljön
 
Och angående att lägga energi på jobbiga saker så är det helt omöjligt att inte lägga energi på ångest som är så stark som den jag ofta har. För om jag hade kunnat välja vad jag hade lagt den energin på så hade det definitivt inte varit på ångest!
När jag skriver att du lägger energi på fel saker menar jag inte ångesten, jag menar den aktiva handlingen att sätta sig och skriva nedsättande saker om dig själv. Ångesten är ju som den är, den energin tas ju men man behöver inte addera med nedsättande ord om sig själv. Det är vad jag menar.
 
När jag skriver att du lägger energi på fel saker menar jag inte ångesten, jag menar den aktiva handlingen att sätta sig och skriva nedsättande saker om dig själv. Ångesten är ju som den är, den energin tas ju men man behöver inte addera med nedsättande ord om sig själv. Det är vad jag menar.
Okej. Som det är nu så tar det dock mindre energi att bara hålla med om allt som är dåligt med mig än att försöka tänka annorlunda och att säga/skrika/skriva det tar mindre energi än att gå emot tvånget att göra det. Det är en av de större sakerna jag behöver terapi för, men som sagt så finns i varken energi för terapi eller tillgång till terapi just nu 😞
 
Inatt har jag äntligen fått sova! Men jag vill fortfarande sova ännu mer. Jag kommer helt klart att få sota för denna sömnen ikväll 😓
 
En fundering, visst har du boendestöd? Kan de hjälpa till med att stötta dig i samtal med vården (ringa vc, boka tid, och sånt), eller är de bara ett stöd för städning, handla mat och sådant? Har ingen egen erfarenhet av boendestöd, men telefonsamtal är ju ett ärende i vardagen så tänkte att det kanske går.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: Wille
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: Cina B
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
592
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp