Fortsätt försöka

Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den att verka ordentligt? Jag har svårt att hitta någon tydlig information om den. Vet inte om det överlag inte finns så mycket information eller om det är vajsing på min google fu pga väck i huvudet
 

Ett ännu större Grattis nu 🥳 :banana:

Men WOW!!! Grattis till dig och Sammet!
Tack 🥰 Trots att det bara var en väldigt liten utställning med inte många konkurrenter så är jag ändå jätteglad för Sammets åldersklass var den största och i finalen mötte hon flera riktigt fina pettar med erfarna petutställningsägare. Många domare föredrar också riktiga pettar framför rasdjur och Sammet är ju en väldigt rastypisk sheltie.

Jag hade med mig mina plattöverdrag att sälja också och fick sålt så det täcker nog både bensinen och anmälningsavgiften. Det var flera som frågade om både hus och plattor också, men jag klarar ju inte att bygga 😭 Och så hårt som det har blivit med att betala skatt även om man inte gör mycket vinst och att jag har bostadstillägget nu så vet jag inte ens om det är lönt att lägga så mycket tid och jobb på att få ut enstaka hundralappar. En platta tar nog iallafall två timmar att bygga när jag är snabb, kanske till och med längre för jag är alltid för optimistisk med tiden när jag bygger, och så materialkostnad på det och så säljer jag dem för 120kr/st. Det blir inte många kronor kvar efter bostadstilläggsavdrag och skatt 😕
 
En tygbutik har rea på trikå nu och jag vill så gärna köpa något roligt, men jag har redan tyg som ligger som jag inte har orkat sy med. Jag har massor av kläder jag hade behövt sy nya för allt är för smått, men att köpa tyg är ju den enkla biten för jag måste ju klara att sy också…
 
Jag vill inte attt allt ska vara meningslöst! Jag vill inte känns mig oduglig!. Jag vill inte vara arg och hata mig själv hela tiden! Men jag kan inte ändra på det och ångesten slitet mig i stycken 😭😭😭
 
Tog två stesolid för att få ångesten någorlunda under kontroll. Nu är jag bara jätteledsen och hopplös istället
 
Usch, det känns som att blev en riktig krock efter utställningen, precis som du befarat....
Jag håller tummarna att det känns lite bättre imorgon. :heart

Och framförralt för att EKG'n kan leda till något svar på varför du är så konstant trött så du kan få hjälp med det...
 
Usch, det känns som att blev en riktig krock efter utställningen, precis som du befarat....
Jag håller tummarna att det känns lite bättre imorgon. :heart

Och framförralt för att EKG'n kan leda till något svar på varför du är så konstant trött så du kan få hjälp med det...
Mm. Riktigt illa var det och med tanke på hur jag sovit så lär det nog inte bli särskilt bra idag heller 😭 Jag ska till psykiatrin idag så ska försöka få henne att fatta att det är riktigt dåligt nu, men inte ens när jag har suttit och asbölat om att jag vill dö så har hon tagit mig på allvar tidigare 😞

Sköterskan som satte dit EKGet sa att hon skulle försöka säga till läkaren att det är rätt bråttom, men det är ju jättemånga andra som också väntar på svar som troligen också tycker att det är lika bråttom. Jag hade velat att man hade kunnat se resultatet själv på 1177 som med provsvar, men det går inte
 
Jag vill bara skrika och kasta saker och dunka huvudet i väggen tills jag tuppar av och slipper allt 😭😭
 
Mm. Riktigt illa var det och med tanke på hur jag sovit så lär det nog inte bli särskilt bra idag heller 😭 Jag ska till psykiatrin idag så ska försöka få henne att fatta att det är riktigt dåligt nu, men inte ens när jag har suttit och asbölat om att jag vill dö så har hon tagit mig på allvar tidigare 😞
Säger inte att du inte vill ha hjälp nu så ta det inte så men, vad för hjälp är det du önskar att dom erbjuder?

Min läkare har sagt hela tiden att om jag inte vill eller orkar lägga energi på det eller försöker själv så finns det ingenting dom kan erbjuda, kanske det är det som läkaren menar när ingen hjälp erbjuds längre? Inte att dom inte tar dig på allvar utan kanske det att dom helt enkelt står ganska hjälplösa om hjälpen som dom erbjudit inte mottagits?
 
Säger inte att du inte vill ha hjälp nu så ta det inte så men, vad för hjälp är det du önskar att dom erbjuder?

Min läkare har sagt hela tiden att om jag inte vill eller orkar lägga energi på det eller försöker själv så finns det ingenting dom kan erbjuda, kanske det är det som läkaren menar när ingen hjälp erbjuds längre? Inte att dom inte tar dig på allvar utan kanske det att dom helt enkelt står ganska hjälplösa om hjälpen som dom erbjudit inte mottagits?
Som det ser ut nu så orkar jag inte ta emot någon hjälp nej så jag frågar inte ens efter det för det finns inget psykiatrin kan göra så länge jag är såhär trött. Det var när jag verkligen ville ha hjälp som jag inte fick det hur mycket jag än bönade och bad och tjatade så till slut gav jag helt enkelt upp på att få någon hjälp överhuvudtaget förutom mediciner
 
Så nu är jag bara där en gång varannan månad så de ser att jag fortfarande lever så jag kan få medicinerna utskrivna
 
Som det ser ut nu så orkar jag inte ta emot någon hjälp nej så jag frågar inte ens efter det för det finns inget psykiatrin kan göra så länge jag är såhär trött. Det var när jag verkligen ville ha hjälp som jag inte fick det hur mycket jag än bönade och bad och tjatade så till slut gav jag helt enkelt upp på att få någon hjälp överhuvudtaget förutom mediciner
Men du fick erbjudande om att testa ect osv väl? Men vågade inte när dom väl erbjöd? Jag har fått uppfattningen av det du skrivit iallafall att du har fått en del hjälp men att det inte fungerat osv? Men jag kanske förstått fel.
 
Men du fick erbjudande om att testa ect osv väl? Men vågade inte när dom väl erbjöd? Jag har fått uppfattningen av det du skrivit iallafall att du har fått en del hjälp men att det inte fungerat osv? Men jag kanske förstått fel.
Ja, men det är nog mer än 10 år sedan. Ja, de har försökt hjälpa tidigare (iallafall min förra läkare som gick i pension för jag minns inte hur många år sedan). Efter det så har det bara varit mediciner vad jag kan minnas. Eller jo, att de hade kbt som ”förslag” ett tag, men det vet jag redan att det inte funkar på mig så antar att de tyckte att jag var otacksam som inte tog emot det när jag i själva verket inte ville ta upp resurser för andra på något jag redan visste inte skulle hjälpa. ”” för att det kom bara upp efter väldigt mycket tjat från min sida för att jag inte kom vidare på egen hand, och det var DEN ENDA TERAPIN som existerade och allt annat jag föreslog var typ bara påhitt från min sida 😑 Hon som sa det har dock slutat och nu har jag en samtalskontakt som iallafall erkänner att hon inte kan någonting
 
Men du kanske skulle kolla om ect kan vara aktuellt nu istället?
Just nu beror det mesta av min depression på mina fysiska problem så jag har svårt att tro att det skulle göra någon positiv skillnad med ect. Om jag fortfarande är lika deprimerad om de lyckas lösa de fysiska problemen så kan det kanske vara aktuellt att ta upp då
 
Just nu beror det mesta av min depression på mina fysiska problem så jag har svårt att tro att det skulle göra någon positiv skillnad med ect. Om jag fortfarande är lika deprimerad om de lyckas lösa de fysiska problemen så kan det kanske vara aktuellt att ta upp då
Du kanske ska låta sjukvården avgöra om det är värt att prova?
 
Ja, men det är nog mer än 10 år sedan. Ja, de har försökt hjälpa tidigare (iallafall min förra läkare som gick i pension för jag minns inte hur många år sedan). Efter det så har det bara varit mediciner vad jag kan minnas. Eller jo, att de hade kbt som ”förslag” ett tag, men det vet jag redan att det inte funkar på mig så antar att de tyckte att jag var otacksam som inte tog emot det när jag i själva verket inte ville ta upp resurser för andra på något jag redan visste inte skulle hjälpa. ”” för att det kom bara upp efter väldigt mycket tjat från min sida för att jag inte kom vidare på egen hand, och det var DEN ENDA TERAPIN som existerade och allt annat jag föreslog var typ bara påhitt från min sida 😑 Hon som sa det har dock slutat och nu har jag en samtalskontakt som iallafall erkänner att hon inte kan någonting
Min erfarenhet av psykiatrin är att testa det som testas kan, så dom kan se svart på vitt vad som fungerar och inte, och försöka gå in med tanken att det kan fungera. Jag förstår att man kan tolka det dom säger på det sättet att dom inte lyssnar och i många fall kan det dock vara så och man känner sig lätt förbisedd. Men oftast så menar dom inte så, oftast så menar dom när dom säger att det inte finns hjälp och att behandlingar inte kommer fungera pga att dom helt enkelt gör bedömningen att man inte vill/kan/orkar jobba med sig själv.

Man får beta av olika behandlingar för rätt vad det är så träffar man rätt behandlare som man klickar med och som förstår en och som kan hjälpa en vidare. Om jag ska gå på min erfarenhet så var jag såpass på botten att jag inte hade någonting att förlora på att testa allt som erbjöds, och jag testade en hel del som i vissa fall gjorde mig sämre men tillslut så fick jag en psykolog som faktiskt har hjälpt mig väldigt mycket framåt. Givetvis med rätt kombination av mediciner och hunden har jag ju såklart att tacka för otroligt mycket som tvingat mig åt rätt håll på många sätt.

Så fråga och tjata igen på dom om behandlingar, ta hjälp av någon som kan tjata åt dig och visa att du är villig att förändra ditt sätt att tänka och ta till dig hjälpen. För det är vad det handlar om, att visa att man är villig att kämpa för det är dom som dom prioriterar.
Just nu beror det mesta av min depression på mina fysiska problem så jag har svårt att tro att det skulle göra någon positiv skillnad med ect. Om jag fortfarande är lika deprimerad om de lyckas lösa de fysiska problemen så kan det kanske vara aktuellt att ta upp då
Fast det är inte tröttheten och depressionen som gör att du hela tiden skriver dåliga saker om dig själv och trackar ner på dig själv, det är du själv som gör det. Och jag säger inte att det är inbillat alls nu men underskatta inte hur mycket psyket kan påverka kroppen. Du vet krasst sätt inte vad som är vad riktigt eller vad som påverkar vad.

Du gör trots allt egna val hela tiden som påverkar åt vilket håll som måendet kommer att gå, och jag vet att det är sjukt svårt att stå emot destruktiva tankar och det är så lätt att trampa på sig själv men att ändra på det är lite grunden till att kunna må bättre övht. Iallafall att inte aktivt ge näring åt dom tankarna genom att ge dom så mycket utrymme hela tiden.
 
Senast ändrad:
Du kanske ska låta sjukvården avgöra om det är värt att prova?
Ingen vettig läkare ger ut ect på en depression som har en uppenbar och förhoppningsvis behandlingsbar anledning. Om det däremot inte går att behandla eller jag få en lika illa depression utan synbar anledning så kan det kanske vara aktuellt
Min erfarenhet av psykiatrin är att testa det som testas kan, så dom kan se svart på vitt vad som fungerar och inte, och försöka gå in med tanken att det kan fungera. Jag förstår att man kan tolka det dom säger på det sättet att dom inte lyssnar och i många fall kan det dock vara så och man känner sig lätt förbisedd. Men oftast så menar dom inte så, oftast så menar dom när dom säger att det inte finns hjälp och att behandlingar inte kommer fungera pga att dom helt enkelt gör bedömningen att man inte vill/kan/orkar jobba med sig själv.

Man får beta av olika behandlingar för rätt vad det är så träffar man rätt behandlare som man klickar med och som förstår en och som kan hjälpa en vidare. Om jag ska gå på min erfarenhet så var jag såpass på botten att jag inte hade någonting att förlora på att testa allt som erbjöds, och jag testade en hel del som i vissa fall gjorde mig sämre men tillslut så fick jag en psykolog som faktiskt har hjälpt mig väldigt mycket framåt. Givetvis med rätt kombination av mediciner och hunden har jag ju såklart att tacka för otroligt mycket som tvingat mig åt rätt håll på många sätt.

Så fråga och tjata igen på dom om behandlingar, ta hjälp av någon som kan tjata åt dig och visa att du är villig att förändra ditt sätt att tänka och ta till dig hjälpen. För det är vad det handlar om, att visa att man är villig att kämpa för det är dom som dom prioriterar.

Fast det är inte tröttheten och depressionen som gör att du hela tiden skriver dåliga saker om dig själv och trackar ner på dig själv, det är du själv som gör det. Och jag säger inte att det är inbillat alls nu men underskatta inte hur mycket psyket kan påverka kroppen. Du vet krasst sätt inte vad som är vad riktigt eller vad som påverkar vad.

Du gör trots allt egna val hela tiden som påverkar åt vilket håll som måendet kommer att gå, och jag vet att det är sjukt svårt att stå emot destruktiva tankar och det är så lätt att trampa på sig själv men att ändra på det är lite grunden till att kunna må bättre övht. Iallafall att inte aktivt ge näring åt dom tankarna genom att ge dom så mycket utrymme hela tiden.
Jag har testat allt de erbjuder (utom ect, men det är ändå inte aktuellt nu). Eller nej, jag har inte testat den andra samtalskontakten, men jag har väldigt dåliga erfarenheter av henne sedan tidigare som är så pass illa att jag aldrig skulle våga anförtro henne något och vara säker på att hon inte går raka vägen och berättar det för vem som helst.
Jag har testat den terapin jag har fått tillgång till (från min förra läkare, efter det så har det varit tvärstopp med allt vad terapi heter), jag har testat akupunktur i två omgångar och skulle gärna göra igen men det erbjuder de inte längre, jag har testat oräkneliga mediciner, jag har testat inläggning, jag har testat deras gruppträning, jag har testat tre samtalskontakter (som jag kommer ihåg). Jag har kanske glömt något. Detta är det ENDA de erbjuder/har erbjudit. Allt annat är tvärstopp. Och just nu kvittar det för det finns inte en chans att jag kommer att orka jobba med någonting så länge jag är såhär trött för jag orkar inte ens med de extremt få måstena jag redan har. Om tröttheten försvinner så är jag absolut öppen för terapi, men i så fall måste jag söka privat och det har jag inte råd med
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Wille
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 017
Senast: Cina B
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
592
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp