Fortsätt försöka

Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den att verka ordentligt? Jag har svårt att hitta någon tydlig information om den. Vet inte om det överlag inte finns så mycket information eller om det är vajsing på min google fu pga väck i huvudet
 

En fundering, visst har du boendestöd? Kan de hjälpa till med att stötta dig i samtal med vården (ringa vc, boka tid, och sånt), eller är de bara ett stöd för städning, handla mat och sådant? Har ingen egen erfarenhet av boendestöd, men telefonsamtal är ju ett ärende i vardagen så tänkte att det kanske går.
Ja, det har jag och det är sådant de kan hjälpa till med, men jag sköter det mesta av det själv för jag måste vara i rätt sinnesstämning för att kunna göra sådant och är jag inte det så funkar det inte oavsett hur mycket stöd jag än har. De har dock hjälpt mig genom att de ringt åt mig när jag har mått extremdåligt. Jag har två boendestödjare och hon jag har i 95% av gångerna litar jag på helt och hållet och hon bryr sig verkligen på riktigt och inte bara för att det är hennes jobb och det är en stor trygghet
 
Jag har varit helt väck hela dagen. Det känns typ som att jag har tagit sömnpiller istället för elvanse och attentin
 
Nu har jag ätit 2-3 gånger så många kalorier som jag borde två dagar i rad. Hur ska jag kunna gå ned i vikt igen om jag inte kan skärpa mig?! 😭
 
Nu har jag ätit 2-3 gånger så många kalorier som jag borde två dagar i rad. Hur ska jag kunna gå ned i vikt igen om jag inte kan skärpa mig?! 😭

Det har inget att göra med att skärpa sig. När man är såpass trött som du beskriver att du varit i dag så är det helt naturligt att kroppen "skriker efter mat" för att den har slut på energi, och mat och sömn är de bästa sätten att få mera energi.

Sluta räkna och fokusera på kalorier, snälla, och fokusera på vad din kropp behöver. :heart
 
Det har inget att göra med att skärpa sig. När man är såpass trött som du beskriver att du varit i dag så är det helt naturligt att kroppen "skriker efter mat" för att den har slut på energi, och mat och sömn är de bästa sätten att få mera energi.

Sluta räkna och fokusera på kalorier, snälla, och fokusera på vad din kropp behöver. :heart
Fast pizza med extra sås och en hel bytta glass är inte vad min kropp behöver. Det jag behöver skärpa mig med är att äta nyttigare mat för som det är nu så äter jag nästan bara snabba kolhydrater och det tror jag gör måendet sämre, men jag vet inte hur jag ska kunna ändra på det när jag knappt klarar att äta något annat utan att kväljas och jag blir så hungrig att jag måste ju äta något och då blir det nästan alltid något onyttigt 😞
 
Nu har jag iallafall ätit havregrynsgröt för det var det enda jag hade hemma som funkade att få i mig. Problemet med havregrynsgröt är att jag oftast blir vrålhungrig efter bara ett par timmar
 
Fast pizza med extra sås och en hel bytta glass är inte vad min kropp behöver. Det jag behöver skärpa mig med är att äta nyttigare mat för som det är nu så äter jag nästan bara snabba kolhydrater och det tror jag gör måendet sämre, men jag vet inte hur jag ska kunna ändra på det när jag knappt klarar att äta något annat utan att kväljas och jag blir så hungrig att jag måste ju äta något och då blir det nästan alltid något onyttigt 😞

Det håller jag med om, det är nog snarare vad kroppen TROR den behöver. Men det är svårt att stå emot när man inte har någon ork alls. Du kanske kan göra en lista på saker som brukar gå okej att äta och som samtidigt är någorlunda nyttigt, och se till att alltid ha sådån mat hemma?
 
Det håller jag med om, det är nog snarare vad kroppen TROR den behöver. Men det är svårt att stå emot när man inte har någon ork alls. Du kanske kan göra en lista på saker som brukar gå okej att äta och som samtidigt är någorlunda nyttigt, och se till att alltid ha sådån mat hemma?
Så kan det säkert vara. Och det är nästan omöjligt att stå emot när jag är hungrig och inte har något jag klarar att äta och ångesten går i taket. Vad jag klarar att äta varierar jättemycket och ofta tar det också för mycket energi att skaffa/tillaga för jag kan inte ha något som är godare än bara ätbart hemma för då äter jag upp allt på en gång för jag har noll självdisciplin. Och jag är hungrig nästan hela tiden vilket gör allting ännu svårare att äta lagom mycket. Idag har det gått relativt bra, men det är bara för att ångesten från pizzan och glassen är så hög att jag har klarat någorlunda att stå emot. Jag har ätit havregrynsgröt med hallonsylt, ett glas mjölk, tre ostchiafrallor, en halv kycklingfilé, två bitar lösgodis och fyra fiskpinnar. Kanske något mer som jag inte minns. Jag hade velat gjort proteinpannkaka istället för fiskpinnarna, men det krävde för mycket energi att göra dem så det gick inte
 
Jag måste se till att få hjälp, heter det. :heart Om det var så enkelt som att "skärpa till sig" skulle väl ingen ha problem...

Men du, din vikt är verkligen ingen kris. Din ätstörning och ditt mående däremot behöver du ju hjälp med.
Men jag kan inte få hjälp utan att skärpa mig. Det har ju tagits upp massor av gånger hur mycket jobb det krävs för att terapi ska funka och det klarar jag inte. Jag klarar ingenting 😭 och jo, vikten är just nu katastrof för den skapar så extremt mycket ångest 😭 och jag har inte någon ätstörning som är tillräckligt allvarlig för att räknas för jag klarar varken att svälta mig, kräkas eller träna. Vilket i sig skapar ännu mer ångest för jag är till och med för oduglig för att kunna ha en riktig ätstörning
 
Men jag kan inte få hjälp utan att skärpa mig. Det har ju tagits upp massor av gånger hur mycket jobb det krävs för att terapi ska funka och det klarar jag inte. Jag klarar ingenting 😭 och jo, vikten är just nu katastrof för den skapar så extremt mycket ångest 😭 och jag har inte någon ätstörning som är tillräckligt allvarlig för att räknas för jag klarar varken att svälta mig, kräkas eller träna. Vilket i sig skapar ännu mer ångest för jag är till och med för oduglig för att kunna ha en riktig ätstörning
Jag brukar inte svara tilldig men vill skriva en sak om dethär som du skrev: "jag klarar varken att svälta mig, kräkas eller träna"
Och: "jag är till och med för oduglig för att kunna ha en riktig ätstörning"
Skulle du säga samma sak om nånannan sjukdom? Tillexempel att du inte klarar varken att ha feber eller ont i magen? Eller du är för o duglig för att kunna ha en riktig influensa?
För det är nämligen samma sak för ät störningar är SJUK DOMMAR!! Det är liksom inget man KLARAR AV inget man VILL ha.
Och ja jag vet att det finns en såkallad "pro ana kultur" och det är f*cked up och rakt genom bull shit. Det finns INGET bra med att ha en såkallad "riktig ät störning" som duger enligt dig för det kan jag också säga att det kommer ALDRIG duga. Utan när man har en ät störning så iprincip INGEN tycker att dom har en riktig ät störning eller är till räckigt sjuk osv.
Och iprincip ingen klarar att BARA svälta sig eller kräkas allting för det som händer då är enenda sak: MAN DÖR.
Och dom allraflesta som är i risk för det får tvångs vård. Som tillexempel kan vara att du blir fast hållen och får en slang in körd i näsan och ner i halsen och har nån som sitter och stirrar på dig 24 7 för att du inte ska ta ut den eller typ vicka på en fot för du får inte göra NÅNTING då.
Det är INTE kul och INGET bra meddet och INGET att glori fera. Utan ät störningar är hemska och farliga sjuk domar som kan förstöra extremt mycket och det finns INGET med det som är nåt bra. Och det är MYCKET BÄTTRE att försöka bli frisk INNAN man är jätte jätte sjuk precis som med ALLA ANDRA sjuk domar.
 
Klockan tre ska jag iväg och ta blodprov för sköldkörteln och jag varken orkar eller vill. Allt är för mycket! Trots att mitt liv står totalt still och jag inte får någonting gjort så är det alltid hela tiden för mycket 😭 Det enda jag vill är att få sova och slippa ångesten men jag kan inte sova och ångesten sliter i mig hela tiden. Förmiddagarna är uthärdliga och jag kan göra lite, men om jag försöker göra något jag måste och inte bara vill så kommer ångesten som ett jävla ånglok och förstör allting. Jag har iallafall lyckats klippa Sirenias klor och göra rent hennes öron nu. Egentligen skulle hon bada också, men det orkar jag inte och jag måste klippa Floors och Yannis klor också
 
Jag gick två brev från sjukvården idag och jag hoppades verkligen att det skulle vara svar på EKGet, men det var bara räkningar för mitt högkostnadskort har gått ut 😞
 
Både idag och igår har jag fått en del gjort så nu har jag en rosa tröja med svart Beast in blacktext och jag och boendestödet städade golvet idag. Bella behöver ut och marsvinen hade behövt ha städat men jag är helt jävla väck. Sover så dåligt på nätterna
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: Wille
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: Cina B
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
592
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp