Förträngning i ena näsborren

glance

Trådstartare
Hej!
Har lite funderingar och tänkte höra om det är någon som har en häst med förträngning i luftvägarna. Vi har en ponny som enligt förra ägaren ska ha en förträngning i ena näsborren och ska vara född med detta. Han har bara ridits lättare men vi har aldrig märk av något och en ridskola lånade honom och tyckte att han aldrig blev trött det var då jag började fundera om han verkligen har det eller om det är något annat. Finns det någon som har en häst med förträngning och vad ger er häst för symtom? Kan man göra något åt detta? Tänkte ta ut vet. Så fort det torkat upp lite och kolla upp honom . Hur gör dom kontrollen?
Skulle vara mega spännande om det finns någon där ute som har erfarenhet av detta. Tack på förhand :)

Sv: Förträngning i ena näsborren

Varför kollade dom förra ägarna upp det? Det bör väl vara någonting som skulle tagits upp på besiktningen?

Blev aldrig gjort då vi fick ta över honom på grund av ändrade omständigheter.

För att ta reda på om det finns en förträngning och vad den i så fall orsakas av skulle man nog helst vilja gå in med ett endsokop i luftvägarna, d.v.s. en fiberoptikkamera. Man skulle också kunna komplettera med röntgen eller annan bilddiagnostik.
Det allra enklaste testet borde dock vara att hålla för ena näsborren och se om det är skillnad i luftflöde mellan de två sidorna. Det kan ni ju göra själva!

Är det en medfödd avvikelse som inte alls ger några symptom (som jag förstår det?) är det väl bra att rida på! Men kolla upp det ordentligt med veterinär så slipper ni undra.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 417
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil