Förtjänst vid parning?

H

Hiwiie

Behöver er hjälp! Ska eventuellt köpa en vuxen hane, som nuvarande ägare vill använda i avel efter köpet. Han har inga meriter själv ännu och blir 2 år i juli. Jag är inte alls insatt i detta med avel och utställningar, det är helt nytt för mig.

Om man lämnar ut sin hanhund för parning, vad får man då?
Om man ist skulle vilja vara fodervärd åt en hanhund, hur många kullar låter rimligt att ägaren/överlåtaren ska få ta på hunden innan den övergår i min ägo? Ska jag isf även betala en pengasumma?


Jag vill inte fråga nuvarande ägarna då jag inte är insatt själv och inte vet om jag kan lita på dem till hundra procent. Vill höra andras åsikter.
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Om du helt äger hunden, så ligger språngavgiften på 10% av ett för rasen normalt valppris + ytterligare 10% / levande född valp, som uppnått några veckors ålder.

Är du fodervärd, så kan du räkna med att uppfödaren vill ha 5-6 parningar på honom.
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Just i hanhund är inte jag så insatt på foder.
Men sist betalade jag för parning 1000 kr i språngavgift och sen 1000kr per valp som var levande vid 2 veckors ålder. Dessa kostnader kan ju vara lite olika.
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Om hanen inte har några meriter då? Gäller det fortfarande med 10% principen? Jag vill absolut ställa ut honom. Fick kommentaren av ägaren att "jag betalar ju inte så mkt iom att han inte är utställd".. Det lät som hon menade "jag ska i princip inte betala något".
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Parningsavgift brukar inte följa meritering - tyvärr. Jag tycker nog att det låter som om du inte ska ge dig in i denna affär med mindre än att du helt och fullt köper loss hunden.

Min anledning till det är att du själv redan nu inte litar på säljaren och att denna, med det jag vet nu, verkar oseriös i sin avel. En omeriterad hund ska hålla sig utanför avelsområdet i de flesta fall. Om du köper eller tar hunden på hel-/halvfoder ska du se till att hunden är ordentligt veterinärbesiktad max 7 dagar innan du hämtar honom.

Att vara fodervärd är ett bra sätt att skaffa sig hund på om man kommer bra överens med ägare. Det kan dock utvecklas till ett helvete om man inte gör det, och då är tusenlapparna man intisialt sparade inte mycket värda.
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Vi lämnade iväg vår förra hanhund till parning hos en uppfödare en gång 2004, har för mig hon betalade för dräktig tik och sen 10% för varje valp.
Hon skulle ha en valp själv och sälja resten. Hade lovat en familj en tikvalp på foder.
Vi gick med vinst och hon förlust då det bara blev EN valp, en tik. Stackaren :p

Den "Kullen" blev ju bara kostsam för henne, tjäna inget på den :p

Har dock för mig att hanhunden måste ha etta/ettor på utställning för att godkännas till avel? Detkanske är olika från ras till ras, jag vet inte något om hundavel.
Så var det med vår ras Tibetansk Spaniel i alla fall, vi fick kryssa i och intyga i papperna att vår hund hade gått uställning med ettor/HP/placeringar annars skulle inte valpen kunna reggas tror jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förtjänst vid parning?

Ja, det brukar vara samma grundpris som gäller i de allra flesta fall. Dock om det är en mycket välmeriterad hane, med nya friska linjer, så kan det kosta något mer.
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Visst kan valpar, även efter helt omeriterade föräldrar reggas, men det blir dyrare registreringsavgift på valparna.
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Inom min ras kan det vara 8-12% beroende hur mycket meriter hanen har.
 
Sv: Förtjänst vid parning?

*kl*

Inom min ras är det vanligast med "parningsvalp" vilket då betyder antingen en valp eller priset för en valp. Blir det dock väldigt få valpar så får man ha en överenskommelse som slår in då!

Är detta väldigt ovanligt iom att ingen annan verkar ha det så:confused:
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Lånar tråden. Hoppas det är okej. Ni som föder upp registrerade valpar och säljer, betalar ni in moms? Eller får man tjäna viss summa på hobby?
 
Sv: Förtjänst vid parning?

Omsättningen blir ju stor, men vinsten liten. Hundarna kostar rätt mycket pengar också per år..

Jag skattar dock för mina pengar som jag tjänar på valparna och det gör de flesta uppfödare, som jag känner.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Har fått hem en rottistik på drygt två år som jag ska ha hand om lite då ägarna inte har tid med henne. Har enligt uppgifter fått reda...
2
Svar
26
· Visningar
3 361
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras (Jag ber om ursäkt om jag skriver rörigt men jag har många tankar och funderingar i mitt huvud) Jag har fått en förfrågan från en...
Svar
13
· Visningar
1 676
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp