Fortfarande i valet och kvalet

Z

Zilver

Kan inte bestämma mig om det ska bli en liten siames eller main coon båda verkar vara härliga raser på sitt sätt:confused:

Kan inte ni som har dom raserna skriva varför ni valde just den rasen och berätta lite om vad som gör just era katter speciella och vad dom har för egenheter och lustigheter för sig, och eftersom jag gillar smarta djur hur smart är er kisse?

Sv: Fortfarande i valet och kvalet

Ja du...siames och maine coon är ju helt olik varann när det gäller temperamentet! Har själv funderat på en maine coon, då de verkar lugna och trevliga och passar rätt bra som innekatt. Vad jag har hört så kan siameser vara lite lynniga och vilja ha lite "ensamrätt" på sin matte eller husse vilket kan vara jobbigt om man är fler än en i familjen! Lycka till med valet av katt- hoppas du väljer rätt!

Två siameser absolut!

Hej!
Jag som har två helt underbara siameser vill ju självklart rekommendera den rasen!
Att som föregående sa att de kan vara lynniga är absolut ingenting jag har hört talas om. Däremot är de väldigt pratiga, men det är ju olika från katt till katt. Detta måste man komma ihåg, för det är inte alltid jättekul när de pratat högt... Tex ställer sig och skriket KLAPPA MIG! framför tvn, GE MIG EN BIT KÖTT! när man lagar mat, eller MATTE VAKNA! kl. 6 en söndagmorgon...:crazy:
När jag bodde hemma och bara hade en var hon väldigt fäst till mig, men när jag flyttade ihop med min sambo och köpte en till så har de blivit lika fästa till oss båda.
Kan man tänka sig att leva med detta och vill ha en aktiv katt som tycker om att vara med och fixa med allt från att busa till att vara med och gräva i trädgården så är siameser helt perfekta.:love:
De trivs dock inte att vara ensamma, en annan katt eller hund är nästan ett måste om man inte vill överaktiv alt. ledsen katt.
Kan tipsa om "min" uppfödares hemsida http://www.micare-siamese.se Verkligen jättefina supertrevliga katter!

Som MW skriver så handlar det snarare om två siameser än en;) Nu har jag inte siameser men rexar och dom är oxå extremt aktiva och gillar man en katt som alltid ska vara med oavsett vad du gör så är en siames perfekt. Vill du däremot kunna vara ifred på toa, få diska själv och ha blommorna hela kanske Main coon är ett bättre val för skaffar du en siames är privatlivet över;)

/Jen vars pojkvän får stå ut med att ena kissen står å vrålar i ansiktet på honom när han kollar på hockey

Sök lite på Maine Coon här i forumet så borde du få fram lite trådar med beskrivningar.

Jag har en Maine Coon på två är och en Bengal på 6 månader. Nu vet jag inte hur pass lik en bengal och en siames är i temperamentet, men de är ju båda korthåriga aktiva raser.

Jag skaffade Maine Coonen först och förväntade mig en slö gosboll som inte skulle fara illa av att bo på en liten yta. Det var dock inte vad jag fick! Han är väldigt sällskaplig och nyfiken. Vill vara med och kolla vad man gör hela tiden, men han är absolut ingen knäkatt. Han sover hellre någon meter ifrån när jag sitter i soffan t.ex. Det går bra att klappa och gosa med honom ibland, men inte för länge eller för mkt. Så värst slö är han inte heller utan det var mycket för hans skull som jag köpte bengalen som leksällskap. De två rusar runt högt och lågt och jagar varandra och brottas och busar massor varje dag. Dock är nog bengalen något livligare men kan roa sig själv rätt bra när Nero (Maine Coonen) har lust att sova. Innan jag skaffade Livia (Bengalen) så verkade Nero ibland uttråkad och det märktes att mina lekar med honom inte riktigt räckte till, så en kattkompis är nog att föredra även till en MCO.

Temperamentsmässigt är han väldigt mild och snäll, på gränsen till vek ibland. Han är lätt att uppfostra och tar hårt på tillsägelser så det gäller att vara försiktig. Livia tål en hel del mer och om man höjer rösten lite mot henne har det oftast effekten att hon inte bryr sig, men Nero tar åt sig istället. Han är även eftertänksam och lugn i det mesta han gör. Inte alls lika flamsig som Livia kan vara. Han är busig och charmig och älskar när man smyger på honom och gör utfall och jagar honom. Jättekul tycker jag också! :) Vekheten och försiktigheten gör att han är först att gömma sig när det ringer på dörren medan Livia gärna kollar vem som kom.

Han har ett väldigt uttrycksfullt ansikte och ett stort mimik-register. Och han är smart nog att kommunicera med mimiken. Röstmässigt jamar han sällan (något pip när han ska få mat) och då med ljus och tyst röst. Han purrar dock lite mer, typ "rrrrph". Han gillar att använda tassen till att försiktigt peta ner saker och se dem falla i golvet.

En semilånghårig katt kräver något mer pälsskötsel, men för min katt räcker det att borsta igenom honom någon gång i veckan. Det är främst i armhålorna och ljumskarna samt baken det kan bildas tovor.

Eftersom jag inte träffat så väldigt många MCO kan jag inte säga hur representativ han är för sin ras, men mysig och söt är han iaf! Han ger helt klart ett smartare intryck än vad Livia gör som mest är en lite korkad sprätthoppa än så länge! ;)

Och så kanske en bild på underverket:

nero31.jpg

Jag har två main coon som verkligen är underbara, lugna & barnvänliga. :love: Annars är de väldigt olika till sättet, honan är mer tillgiven och vill vara nära hela tiden medan hanen ärlite mer självständig. Båda har dock på senare tid blivit väldigt keliga och ska jämt ligga på våra magar och så. Sover i princip alltid i våra sängar.

Bilder:

sommar2005025.jpg

sommar2005031.jpg

Senast ändrad:

Elefanten och Augusti vilka snyggingar:love: main coon har verkligen utseendet för sig och deras sätt verkar härligt också.

MissWeael och Haukur gillar verkligen det ni berättar om siameser jag gillar djur som tar plats:) . Att få vara i fred på toa eller när jag gör saker har jag inte varit med om dom senaste 15 åren, då dom katter jag har inte tål stängda dörrar eller att bli lämnade utanför så jag är van.

Det här blir bara svårare och svårare hur sjutton ska jag kunna välja mellan två så härliga raser:crazy:

Den tanken har faktiskt slagit mig också:) men då får jag spara ett tag till för raskatter är ju inte billiga direkt för att inte tala om vad släkt och vänner skulle säga dom tycker ju att tre katter är för mycket vad dom skulle säga om fem är nog otryckbart, men varför inte det kan ju inte bli för mycket av det goda:angel::love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 925
Senast: Tonto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama