Förstörda hovar...

S

soffii

Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade lossnat fram i tån, ca 3 cm stor sade hon! Hovisen skulle komma på måndagen och fixa det, så jag hoppas verkligen det går att fixa...

Jag ska ta hem ponnyn själv nu i juni någon gång så jag får någon ordning på hennes hovar. Hon har alla hovar väldigt spruckna och bitar har lossnat och dom växer jättesnabbt sedan hon hade lindrig fång förra året, så det vill knappt räcka med att sko henne var 5:e vecka.
Hovarna var bra så länge jag hade henne men fodervärden har misskött sig med skoningen så nu har dom blivit förstörda, så det ska jag nu försöka göra något åt.

Har funderat lite nu vad jag ska göra, hon har grymt känsliga hovar.. helst skulle jag ha henne barfota men jag är rädd att hovarna spricker sönder iallafall då fast hon skulle gå på gräs eller annat mjukt hela tiden. Dessutom skulle det vara bra om hon kunde ridas nu hela sommaren då hon är överviktig redan, är rädd att hon ska få fång igen. Så är det då bäst att sko henne iallafall ganska ofta och ge kosttillskott? Har fått höra av vissa att vatten är det bästa åt hovarna men av andra får man höra att det bara torkar ut dem mera..? svårt att veta.. :crazy:

Väldigt tacksam för svar, är fattig studerande så skulle helst se att hon skulle klara sig utan skor men jag tvivlar på det..

Sv: Förstörda hovar...

Ingen som har några svar?? :confused:
Kan tillägga att ponnyn är 23 år.

Hon borde klara sig i hagen utan skor tycker jag. Sen finns det "gympadojjor" som du kan köpa och sätta på när du ska rida. Finns lite olika märken och modeller men easy boot är de jag tycker verkar bäst, de är inte så dyra om man jämför med vanliga skor eftersom dessa skor håller längre. Kanske vore något att prova? :)

Dåliga hovar och foder brukar hänga ihop... Har du kollat över
foderstaten? En gammal häst brukar behöva lite extra tillskott...
Har själv en 25 årig dam som på senare år fått lite taskig hovkvalité,
på betet brukar det gå till sig.. men varje vår så brukar de se lite
ledsna ut.. Hon fick alger som tillskott förut, och ska nu prova att
ge henne det igen. Misstänker att B-vitamin kan vara en bristvara
eftersom det är en byggsten för päls och hovar...

En annan sak att fundera på.... blir de spruckna och porösa för att
de är torra? Eller är det så att de är Mjuka? I så fall är de ju inte torra
utan behöver stärkas.
En torr hov kan man ställa i vattenbad och sedan fetta in med ett bra
hovfett. Men om hoven är mjuk och trasar sönder pga det så är problemet
något helt annat.. och då gäller mitt tips om kosttillskott hellre än vattenbad och hovfett...
Så har iaf Jag lärt mig...

/ M

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet bara från förr en sommar då vi skulle pröva att ha henne oskodd, hon gick bara i gräshage och det enda grus hon gick på var ca 5 m mellan jord och gräshagen. Det började då också lossna bitar ur hovarna så vi satte på skor igen efter två veckor. Men förstås om man låter det ta tid kanske det skulle gå..

Jag tänkte börja ge henne kosttillskott nu när jag tar hem henne. Hon har varit hos fodervärden sedan i höstas och de har gett henne lite havre och racing prix. Men jag kan förstås komplettera det med mineraler sedan! Havren tror jag att jag ska ta bort då det inte är bra med spannmål åt fånghästar?

Fång beror ju på obalans i tarmsystemet, så nånting som är snällt
mot magen behövs ju, om hon har lätt att få fång.
De kan ju få fång av för proteinrikt foder till exempel, och havre
och korn innehåller ju mycket protein, så det ska du nog undvika om hon har lätt för att få fång.
Det jag kan rekommendera som foder tillskott är algbörjes alger
eller aloe vera juice , båda dessa innehåller väldigt mycket vitaminer
särskilt B-vitamin som är stärkande för hovarna exempelvis.
Hovkvalitén beror till största del på fodret.

Hur lossnade bitarna? Var det från hovsulan eller från kanterna på
hoven? Blev de smuliga till exempel i själva hovsulan?

Att bara gå på mjukt underlag stärker inte hovarna, tvärtom, så
att låta henne gå på hårdare underlag med jämna mellanrum skulle
nog vara bra.

De kan ju få fång av för proteinrikt foder till exempel, och havre
och korn innehåller ju mycket protein, så det ska du nog undvika om hon har lätt för att få fång.

Det är väl snarare kolhydrater och inte protein som hästar kan få fång av. Det är bra att undvika spannmål och sockerrika foder om man har en fånghäst.

Tjaa jag vet inte om hon har precis lätt att få fång. Hon fick antagligen det förra våren någon gång men jag har inte märkt av det så det kan inte har varit mycket! Det var bara hovslagaren som konstaterade det när han har skott henne, hovarna har börjat växa supersnabbt och de börjar snabbt växa uppåt som hovis menade att det gör på hästar som har haft fång.

Jag har inte själv sett ponnyn nu då hon är vid fodervärden, men hon har fått av sig en framsko trampad och då lossnade biten också. Biten sitter fast i skon ännu sade hon. Det var nog från kanterna på hoven det lossnade, blev typ ett hål fram på hoven sade hon.. :crazy: Hovarna har varit dåliga en tid, torra och har sprickor i. Det är nästan som de skulle växa så snabbt att inte hornet hinner utvecklas ordentligt.

Men som sagt är jag lite osäker på att låta henne gå utan skor då hon har haft fång, är det inte så att fånghästar ska ha skor? Men jag tror att hennes hovar iallafall skulle må bättre om hon fick gå utan skor, och att jag eventuellt skulle köpa de där "dojjorna" åt henne.. men vad tror ni då? Jag bor i Finland så dojjorna här är ganska dyra, vet inte om det löns att beställa från Sverige eller vad jag ska göra.

Tjaa jag vet inte om hon har precis lätt att få fång. Hon fick antagligen det förra våren någon gång men jag har inte märkt av det så det kan inte har varit mycket! Det var bara hovslagaren som konstaterade det när han har skott henne, hovarna har börjat växa supersnabbt och de börjar snabbt växa uppåt som hovis menade att det gör på hästar som har haft fång.

Jag har inte själv sett ponnyn nu då hon är vid fodervärden, men hon har fått av sig en framsko trampad och då lossnade biten också. Biten sitter fast i skon ännu sade hon. Det var nog från kanterna på hoven det lossnade, blev typ ett hål fram på hoven sade hon.. :crazy: Hovarna har varit dåliga en tid, torra och har sprickor i. Det är nästan som de skulle växa så snabbt att inte hornet hinner utvecklas ordentligt.

Men som sagt är jag lite osäker på att låta henne gå utan skor då hon har haft fång, är det inte så att fånghästar ska ha skor? Men jag tror att hennes hovar iallafall skulle må bättre om hon fick gå utan skor, och att jag eventuellt skulle köpa de där "dojjorna" åt henne.. men vad tror ni då? Jag bor i Finland så dojjorna här är ganska dyra, vet inte om det löns att beställa från Sverige eller vad jag ska göra.
Jag tycker att du ska lyssna på hovslagaren. H*n är troligtvis den som bäst kan bedömma om din häst kan vara utan skor eller ej. Min gammelponny fick rätt skruttiga hovar nu i vinter också. Men det kommer troligen rätta till sig nu under betesperioden. Motionera hästen nu även under sommaren så minskar du risken för fång också.

Jo jag ska rådfråga och se vad han tycker. Vad kostar annars easy boot i Sverige om man skulle beställa därifrån?

En annan fråga som inte riktigt passar in här men, ponnyn har också fått svullna spenar nu i vår igen. Hon hade det hela förra sommaren också, och veterinären menade att det bara var hormonrubbningar. Hon har inte ont eller så men jag undrar vad det kan vara?

Veterinären har ju talat om för dig att det är hormonrubbningar. Ganska vanligt att det blir så när hästarna får äta av nytt fräsch vårgräs, solljus och värme.

Ok. Jag bara funderade ifall det kunde ha varit något annat.

Jag började funder nu också, jag kommer att ge henne ett mineral- och vitaminfoder när jag tar hem henne, så jag undrade om det är risk att det blir överskott av något ämne om man började ge Steel joint, biotin eller något annat som ska vara bra för hovarna? Det mineralfodret jag kommer att ge är det här:
http://www.biofarm.fi/black_horse_kivennainen.pdf

Det är väl snarare kolhydrater och inte protein som hästar kan få fång av. Det är bra att undvika spannmål och sockerrika foder om man har en fånghäst.

Kolhydrater stämmer ju. Håller med om det.
Men jag fick förklarat för mig en gång för väldigt länge sedan att
även för proteinrikt foder kunde vara boven...
Jag ska tillägga att just fång är jag väldigt dålig på, har aldrig råkat
ut för det själv.

Ingen som har några svar?? :confused:
Kan tillägga att ponnyn är 23 år.
Hur är ponnyns tandstatus?
Tyvärr är det inte ovanligt att gamla hästar har tänder i dåligt skick,kanske mkt nedslitna eller tex överbett med hakar,foderinpackningar osv ,som ger hästen problem med att tillgodogöra sig maten ordentligt.
Slarvigt tuggat foder stör ju tarmfloran och tandproblem kan va en orsak till fång.
Hästar kan va tjocka som grisar men ända ha stora problem i munnen,och dessutom ha rejält ont!

Om inte annat kan det va en orsak av flera till hästens problem med hovkvaliten.

Sen nämner du att hästen har hormonella problem,antagligen mkt stor del i känsligheten för fång,även störningar i hormonella balansen ger störningar i hovkvaliten.
Se till att ponnyn får proffessionell hovvård,kolla tänder av kunnig person.
Ta träckprov och avmaska bara om det behövs,känsliga hästar kan få fång vid avmaskning.(tänk på att allt som stör tarmfloran kan utlösa fång!)

Se över foderstaten,jag skulle va försiktig med tex lusern till en ponny med hormonella problem då jag vet flera hästar som fått fånganfall av detta fodermedel som annars är bra foder till gamlingar.
Se till att den får bra mineraler och vettigt grovfoder,helst hö.(om tänderna är ok)

En nedsatt gammal häst åker lättare på tex bakterie och svampangrepp på hovarna genom att immunförsvaret är nedsatt.Det kan göra hovarna i dåligt skick också.

Om hovarna växer fort borde det inte va nåt problem med att en hov nu gått sönder,se till att den verkas ofta så hovarna håller sig i balans,hovar som växer ur balans ökar inte bara risken för tappskor den får också större risk för trasiga hovar pga obalans.
Hinner tyvärr inte skriva mer nu,tack o hej.:p

Hur är ponnyns tandstatus?
Tyvärr är det inte ovanligt att gamla hästar har tänder i dåligt skick,kanske mkt nedslitna eller tex överbett med hakar,foderinpackningar osv ,som ger hästen problem med att tillgodogöra sig maten ordentligt.
Slarvigt tuggat foder stör ju tarmfloran och tandproblem kan va en orsak till fång.
Hästar kan va tjocka som grisar men ända ha stora problem i munnen,och dessutom ha rejält ont!

Om inte annat kan det va en orsak av flera till hästens problem med hovkvaliten.

Sen nämner du att hästen har hormonella problem,antagligen mkt stor del i känsligheten för fång,även störningar i hormonella balansen ger störningar i hovkvaliten.
Se till att ponnyn får proffessionell hovvård,kolla tänder av kunnig person.
Ta träckprov och avmaska bara om det behövs,känsliga hästar kan få fång vid avmaskning.(tänk på att allt som stör tarmfloran kan utlösa fång!)

Se över foderstaten,jag skulle va försiktig med tex lusern till en ponny med hormonella problem då jag vet flera hästar som fått fånganfall av detta fodermedel som annars är bra foder till gamlingar.
Se till att den får bra mineraler och vettigt grovfoder,helst hö.(om tänderna är ok)

En nedsatt gammal häst åker lättare på tex bakterie och svampangrepp på hovarna genom att immunförsvaret är nedsatt.Det kan göra hovarna i dåligt skick också.

Om hovarna växer fort borde det inte va nåt problem med att en hov nu gått sönder,se till att den verkas ofta så hovarna håller sig i balans,hovar som växer ur balans ökar inte bara risken för tappskor den får också större risk för trasiga hovar pga obalans.
Hinner tyvärr inte skriva mer nu,tack o hej.:p

Tack för svaret! Hon ska nog raspas varenda år, brukar göra det nu i maj men ännu har det inte skett men jag har sagt åt fodervärden att få det fixat!
Som sagt ska jag börja ge henne mineraler nu när hon kommer hem, hon får inte alls kraftfoder nu just så..
Kanske skulle man ta ut veterinär för att kolla igenom henne också för säkerhets skull.

Jag köpte ett fjordsto på 19 år i sommras som hade dåliga hovar. När jag skulle sko henne första gången ramlade hoven i sär, själva hovväggen. Men det fanns fortfarande lite att fästa en ny sko så vi provade det. En månad senare började skorna att lossna så vi fick rycka bort alla. Det fanns ingen hovvägg kvar att sko i det var precis som om hovarna ruttnade. Hon vart barfota verkad och fick vila i tre veckor. Jag började med maxdos av biotin samtidigt som jag smörjde med hovfett och efter ca tre månader började hovarna se riktig bra ut. Nu 6-7 månder senare är hovarna ritigt bra och jag skodde henne i slutet på april. Jag hoppas verkligen att jag kan hålla hovarna i den konditionen. Hon har även fått bvitamin mars-maj men jag visste inte att det var bra för hovarna utan mest fär pälsen.

Tack för svaret! Hon ska nog raspas varenda år, brukar göra det nu i maj men ännu har det inte skett men jag har sagt åt fodervärden att få det fixat!
Som sagt ska jag börja ge henne mineraler nu när hon kommer hem, hon får inte alls kraftfoder nu just så..
Kanske skulle man ta ut veterinär för att kolla igenom henne också för säkerhets skull.

Ja, det är väl vettigt. Ta hem en tandvårdskunnig veterinär som sederar och går igenom munnen ordentligt.

Jag förstår inte varför man då ger andra råd..:confused:

Jag har aldrig sagt att jag var fångexpert eller veterinär el. dyl.
Jag delgav bara den information jag hade, och helt fel ute var jag inte
heller enligt en artikel i ridsport , där det mkt
riktigt var någon som påpekade att man trodde att protein var
orsaken till fång, förut. Men att man idag vet att det inte är så.
Där stod också om kolhydrater.
(Eftersom jag var så säker på att protein var boven så var jag
tvungen att undersöka detta ;)).
Det som jag dock Är säker på är att för kraftigt bete och grovfoder
kan vara en orsak till fång, till den typen av grovfoder räknas ju bland annat luzern
som någon redan påpekat, och havre. (Vad jag dock inte förstår
är hur man kan förneka att proteinet är orsaken när båda dessa
fodersorter är väldigt proteinrika och avråds till fånghästar?
Det kanske någon som är bra på fång och foder kan förklara,
jag säger inte att det är fel jag bara undrar och vill veta :laugh:)

Jag har alltså erkänt mitt fel, och kan alltså påpeka att jag inte
var uppdaterad, vilket förklaras med att jag aldrig råkat ut för
just fång själv.
Dåliga hovar däremot har jag sett en del utav, och det var/är ju
främst det jag kommenterar också. Inte själva fång-sjukdomen,
utan den dåliga hovkvalitén, som kan ha väldigt många orsaker
därför är det också olika hur man ska behandla hovarna.
En häst med hovröta exempelvis, lär ju inte ska ha vattenbad utan
snarare något stärkande och uttorkande. Medans en häst med torra
hovar med fördel kan stå i vattenbad och sedan fettas in, har jag
fått höra. Själv hade min ena häst röta i hoven när han kom till oss,
han blev ordinerad hovtjära och blev på så vis av med rötan tids nog.
Men det är av väldigt stor vikt att man i första hand söker efter
orsaken till problemet och inte bara behandlar symptomen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 017
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 762
Senast: ameo
·
Utrustning vilken typ är den bästa för en häst som slår ihop hovarna i trav? jag är rädd att hon ska trampa av sej en sko eller göra sej illa på...
Svar
9
· Visningar
4 923
Senast: Emmahpemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023