Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?

Sv: Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?

KL

Jag tror jag hajjar vad Jacko menar.
Dvs att på en häst med lösgjord skritt som har en bra "bärsekvens" i steget upplevs som mjuk, och du kan sitta stilla. Du bärs och flyter med i steget. halsrörelserna blir mindre fast finns såklart där då det är fri skritt vi talar om.
Men ryttarens kropp ser stilla ut. händerna kan man smyga med fast det knappt märks.

Det ni andra menar med stilla är nog en ryttare på ngt stel häst, som pga sin hämmade steglängd vill lägga in taktning då den inte kan ta ut steget i proportion till sin mentala spänning
Den skritten känns "ojordad" o överilad och ryttaren lockas nog att hämma takten, hålla igen, för att inte trilla över i spänd trav.

(Kan tänka mig att några "juckar på" för att få fram hästen i något som liknar steglängd och aktiv skritt på häst med kort steg o lite energi.)

Så vi har stilla ryttare tack vare bra skritt o stilla ryttare som vill dölja, hämma dålig o spänd skritt. Den kan vara spänd pga konstanta spänningar som sedan döljs i gångarter med sväv, eller spänd pga den mentala spänningen utav situationen. Tävlingssituationen!

Två av våra har aldrig i sitt liv taktat hur "på" de än är. långa tyglar lika med lugn vägvinnande skritt, även om de tokrusat innan. trots att de jobbas mest i skritt i dressyrridningen.
Unghästen däremot har kortare steg o mer mental tonus. han kan lägga in taktning i sin skritt. ganska ofta.
Mer tendens att bygga upp spänning pga sin kroppsbyggnad och sin inställning till arbete. kompakt typ av häst.
De andra är mer långlinjerade och med mindre muskelmassa att pumpa upp. lättare att behålla en lösgjord skritt.

fortsätter funderingar.

En ryttare som förefaller stilla är för mig en som lyckas 100 % i medgåendet dvs en väldrigt avspänd rörlig och genomsläpplig ryttare.

Vad menar ni med stilla?

Stilla = blockerande?

Confusion :confused:

Ja, det menar jag också. Eftersom hästen rör sig kan inte ryttaren vara helt stilla utan måste vara med i rörelsen, annars försämras skritten och det kan bli tex passaktig skritt.

Jag menar inte att halsrörelserna försvinner, men att de blir mindre och mindre.

En häst kan i mina ögon förhålla sig till en stilla hand också. Om den är välskolad. En korrekt nacke möjliggör detta.

Axel, du får jättegärna tipsa om videon!

FL, självklart kan inte en ryttare bli stilla helt på något som rör sig. Vissa saker inne i ryttarkroppen fångar ju upp rörelsen! Jag gav exemplet Marcus Ehning, som ser helt stilla ut om man klipper bort hästen under honom. Han flyter med på ett ytterst stilla och stabilt sätt. Stör inte, utan låter hästen hoppa utan att kompensera för ett överliv som är instabilt. Därmed inte sagt att Marcus Ehning är helt "följsam" i bemärkelsen att hans kropp är avslappnad. Han gör ju massor av mekaniska pareringar för att kunna se så stilla ut som han gör för en betraktare från marken.

Fredrik_, för mig ser en ryttare stilla ut som tar hästens rörelser inne i sin egen kropp - jag tror säkert vi alla menar samma sak, men att det är svårt att prata om ridning eftersom vi alla har olika ordböcker!

Jag beundrar också hoppryttare som ser stilla ut fast dom inte är det. Det högsta beröm jag fått nån gång nånsin (som jag verkligen minns) var när en tjej vi hoppade för sa ("Du är så himla stilla över hindret!!") Det var på min gamla häst som inte hoppade alls om inte ryttaren var stilla över hindret och lät honom sköta hoppandet. Jag hade slitit som ett djur för att komma dit och det är fortfarande det jag är mest glad över att fått höra.

Ang skritten så tror jag ändå att handen måste med även om det är mindre, en HELT stilla hand skulle blockera. MEn det är som jag skrev tidigare, vi kanske skulle behöva se filmer och då upptäcka att vi menar samma,kanske.

Med handen menar jag nog framåt - bakåt, när halsen rör sig upp - ned.

Menar du att om takten (ryttaren går med) fungerar, så kommer lösgjordheten och därmed också en funktionell skritt?

Vem är inte konfuserad?:crazy:

Om du tar samald skritt då så är ju a och o att man är följsam och följer med.
Hästen kan ju ändå tappa något i sitt rörelsemönster i ryggen och bli tex. passartad, om man då är medveten om alla sittbenens normalrörelser så kan man få igång rörelsemönstret igen.

Hästen kan ju även tappa bjudningen framåt.
Och sedan kan man ju hamna i den possitionen att man skall visa ökad skritt :o :angel:

Att driva i skritt är skitsvårt.
Använder du bara skänkeln och håller om så är det lätt att blockera vridrörelserna = pass trippigt

Förstärker du en av rörelserna med sittbenen den - framåt - bakåt, så blir det som det redan nämnt hästen tippar lätt fram på bogarna.

Eftrsom du blir stark i en rörelse så - så blockerar du gärna de andra.

Jacko skriver om att ta upp rörelserna i kroppen - ja skitsvårt - så himla lätt att råka använda sin kropp fel och råka blockera istället.:o

Svår konst att reglera vilka som skall släppas fram och vilka som skall styras/ ledas i annan riktning.

Utofrån detta snurriga resonemang fram till ursprungsfrågan - så upplever jag det som att man som ryttare ofta _vill_ för mycket och då gärna slår knut på sig själv - och därmed hästen - och det är väldigt lätt hänt just i skritten.

För migär inverkan less is moore. Om man skall komma upp i högre klasser så måste man få hästen självgående.

Jag referar till Kyra och sparkstöttingen och menar att det handlar om konsekvens.
Har jag bett om snurr bakifrån (marschera på som någon kallade det) skall jag få det tills jag ber om annat.

Ungefär när ryttaren kan följa med och hästen kan snurra på - då kan man börja laborera med skritten utan att riskera att förstöra den och skapa konstiga rörelsemönster.

Annars är det nog risk att man skapar ett konstgjort rörelsemönster som inte är hälsosamt

Men det är ju inte samma sak som att grönare ryttare kan skritta mycket och lära sig koordination för att hålla reda på hästens kroppsdelar ( och sina egna) i skritten.

Surrigt värre

Jag menar inte att halsrörelserna försvinner, men att de blir mindre och mindre.

En häst kan i mina ögon förhålla sig till en stilla hand också. Om den är välskolad. En korrekt nacke möjliggör detta.

det är svårt att prata om ridning eftersom vi alla har olika ordböcker!

Ja vi har alla olika ordböcker.

Av det kursiverade drar jag slutsatsen att du menar att en skolad häst kan placeras inom en viss ram, - men vad menar du med korrekt nacke, att den är eftergiven på rätt ställe?
Utveckla gärna.

Angående halsrörelserna,så ser jag ofta hästar _placerade_ i en viss halspossiton - och då blir dessa nackrörelser blockerade.
Detta eftersom de muskler som placerar _halsen_ sitter i ryggen - så blockeras ryggen och .....så kommer passen

Ja, snacka om att kunna motbalansera (eller hur man säger) krafter på HÖG nivå! I tempo, över stock och sten osv! :)

Jag pratar om relativt välutbildade (och "rätt" utbildade) hästar tror jag. (Dvs inte min...)

I en samlad och bärig skritt blir halsrörelserna mindre och mindre. En häst kan också förhålla sig till en stilla ryttarhand genom att låta nacken fjädra och låta överlinjen växa "ovanför". Och en så korrekt nacke tror jag är ovanlig att skåda på "vår" nivå? Men detta är bara som jag tror, som vanligt...

Håller med, (om det långa resonemanget). Och att det är verkligen SVÅRT.

Tror vi tycker samma sak eg. det är svårt att bena upp o definiera saker man inte brukar plocka isär i småbitar. men det är så kul, och så tvingas man utveckla ryttarordförrådet och sluta köra med gamla invanda uttryck som inte på riktigt beskriver det man menar.

En till sak...

Ännu en gång. vi är inte bättre än hästen under oss.
Vissa har bra skritt och en hyfsad ryttare gör inte nog med tok för att störa den.

en häst med låsningar och svårigheter kräver en enorm ryttarkänsla för att lirkas fram på rätt sätt.
Där kan svagheterna visa sig väl i skritten.

I princip alla hästar jag tittat på och studerat, har visat alla sina svagheter i skritt i grimskaft. Att krångla till det, rida, longera och visa upp den i alla tempon, har sällan eller aldrig givit mer än förvirring och förlorat fokus.

I skritten kommer alla låsningar o svagheter fram. Tränar man ögat går det att se precis hur den kommer att hantera svårare rörelser under ryttare bara genom att se den traska rakt fram i grimma.

Håller med Jacko om det där att kunna fjädra sin rörelse uppåt ovan handen och ta upp rörelsen där. och att en stabil följsam ryttare tar upp rörelse i sin kropp utan att hämma.

Men på en kraftigt obalanserad eller framtung häst kommer stötarna och rörelsen upp i ryttaren bli så stora att det måste vara omöjligt att absorbera.
Min långeman kan en bra dag skritta i högt tempo som en katt o jag bara glider med som på söndagsutflykt. :p
Är han stel i korset känns det exakt som att rida kamel. Påskjutet bakifrån trycker mig framåt i en bågrörelse som stoppas av ett hårt islag av framhoven. -Tvärstopp och en aning omskakande, i varje steg.
En obehaglig böljande rörelse som tar abrupt slut och börjar om igen. -sjösjukevarning!:eek:

Jag känner igen känslan - på samma sätt som hästen kan börja skjuta mot handen i trav
- så kan den göra det i skritt - om man råkat fumla till det och sabbat det där bakifrån...:angel:

Då chrille, kan det vara bra att vara så medveten om skrittrörelserna och "hämta in" det som fattas...

oj lätt som en plätt :angel:

Apselut - jag talar om relativt välskolade och starka hästar. Den där sjösjukegången, det är väl mer min nivå för närvarande, även om det börjar bättra sig. Jag jobbar bara på balansnivå, inte på formnivå. Dvs hästen ska hålla sin balans stilla och inte kasta omkring på den.

Vart är nacken?

Av det du skriver så får jag tankarna till den här filmen på substainable Dressage...

http://www.sustainabledressage.net/collection/true_collection/kyra_bobbing4.gif

Här är texten...
In walk, the green, young and even fairly welltrained horse will move his head up and down with the footfalls of the hindlegs. Anyone but a really educated rider will tend to block these head and neck movements at the walk, by simply holding the reins in the same length, and the hands in the same place and block the head from moving.

Now, this is not all that really happens, because the horse still tries to move his head, to be able to use his hindlegs and their push through the back. So he still moves the neck up and down, but adjusts to the fixed reins by pulling his head in towards the underneck when he needs to lower the neck. The horse becomes intermittent behind the vertical and behind the bit. It makes the horse tense in the neck, and this blocks the movements of the back, and finaly the hindlegs.

It takes a feeling hand to follow the movements of the head at the walk. Now, many old classicists say not to "row with the hands". To ride with the fixed hand, and then in the next breath explain that the fixed hand is a soft fixed hand and that the seat and back moves enough to follow the hand. This is not true. I shall expalin.

On the high-school horse you can ride collected walk in which the head does not move up and down. It is a short walk, which needs a lot of hindquarte work, because the forehand is still. You can't achieve this by just holding the hands still - you must strengthen the hindquarters and the back for years. You do this at the trot and canter. And the trot is fine, but in the canter, the same thing happens as in the walk - the head and neck goes up and down.

The fixed hand makes the horse
pivot around the hand, losing
suppleness and balance.If you only block this, because you are not supposed to row with the hands, your horse will tense up in the neck. Old instruction says not to row, because the horse goes on the forehand when stretching out. But an untrained horse goes on the forehand in the last supporting phase of the canter, whether you give him the rein or not. He is just relaxed in the neck on the forehand if you do, and tense in the neck and on the forehand if you don't. If you could keep a horse from going on the forehand just by holding the head up, I would not need to write this page, and everybody would ride GP.

Inte kan det vara det här du menar?

Själv har jag inte så mycket åsikt, men hör gärna andras

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar att överlinjen växer ut och hästen genom sin smöriga nacke (observera att detta är något jag tror är väldigt ovanligt på "vanliga" hästar - ingen av oss ryttare har heller en smörig nacke - vi cementerar i regel ihop kota 1-3 i ett stycke, precis som hästen) höjer överlinjen genom en stilla hand. Om hästen är rätt riden.

Men framför allt tror jag att den välskolade hästen i en bärig skritt får allt mindre halsrörelser, hästen använder inte halsen på samma sätt längre som den gör i fri skritt exempelvis.

Eh, nej, jag tror inte jag menar rollkur. Men jag är ändå inte riktigt på den nivån som jag själv pratar om för närvarande, så det kanske jag gör? :crazy:

Det ni andra menar med stilla är nog en ryttare på ngt stel häst, som pga sin hämmade steglängd vill lägga in taktning då den inte kan ta ut steget i proportion till sin mentala spänning
Den skritten känns "ojordad" o överilad och ryttaren lockas nog att hämma takten, hålla igen, för att inte trilla över i spänd trav.
Nej, utan en häst med god skritt som inte får röra sig pga en statisk hand/ kropp.

en häst som taktar i ökad skritt kan man rida lite öppna med eller börja om fran halt.
en häst som har bråttom mår bättre av att varieras i steglängd o hellre ridas i ökad skritt på tygeln iom att den oftast går med förkortade steg o dåligt undertramp o ev. på bogarna.

Asså det har jag verkligen aldrig hört...jag arbeter hästen jag rider mkt i skritt, dels för att få henne lugn och dels för att det är lösgörande då jag brukar värma upp med lite skänkelvikningar...
Så det tycker jag verkar konstigt i alla fall... :confused:

Med dålig ridning kan samlad skritt lätt bli till samlad passgång. Titta bara på vilken Msv A (iaf härikring) som helst - hur många har ren fyrtakt i samlade skritten?

Det kan inte vara så att de hästar du syftar till har en sämre skritt rent generellt? samt att det inte behöver bero på att ryttaren sitter och rider hästen i samlad skritt. Som vilken annan gångart som helt behöver man ju öva för att få den bra och taktmässig, de ekipage kanske inte har övat tillräckligt eller hittat flytet och därför inte hittat en bra samlad skritt?

Mycket kloka ord! Hade med mig det där med sparkstöttingen idag, och jag tror det är oerhört viktigt som du säger att försöka att inte inverka i onödan.
Att, som Jacko också säger, ta upp rörelsen i kroppen - underbart de gånger det lyckas.
Fick av instruktören idag i uppgift att försöka komma ihåg, inpränta ett muskelminne av hur det känns då det stämmer. Kroppens minne, kan man träna på sånt? För mig, som ju är grön, är det ovärderligt att få den typen av kommentar. Hur fasen ska man annars veta när man gör rätt?
Flera islandstränare talar om att det viktigaste av allt är nacken på hästen. Får man eftergiften där så finns grunden att komma vidare i skrittarbetet. De talar också om hur viktigt det är att inte hålla igen, men sedan då man tittar på tävlingar etc, så kan man undra hur giltigt detta egentligen är?
Hur som helst tar jag med mig mycket från denna tråd!

så.......länge fick du vara ensam tupp i hönsgården...;)

Fast vi har ju getabocken Lasse förstås....

jag tycker det är svårt med abstrakta resonemang - tycker att det är lättare att förankra i den egna ridningen - för då vet åtminstonde _jag_ vad jag pratar om :angel:

Jag antar att du menar att en häst som är loss i i övergångarna atlas och axis - går att få att komma upp med ryggen.

Givetvis.

Rollkur :confused: näe - det var ett textavsnitt om skritt och en blockerande hand.

Skillnaden mellan en blockernade och en formande hand är väl att den formande följer halsrörelserna - den anger bara ramens främre längd - inget annat.

Sedan har vi ju en bakre ram också - utan den får man ju inte upp ryggen...
Hur skolad än hästen är.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
735
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
30
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat