Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?

Sv: Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?

Så intressant, jag tycker nämligen det är väldigt ovanligt med ryttare som sitter stilla! Du vill inte tipsa om vilken video det var? I den värld jag rider, är det väldigt mkt vanligare med folk som sitter och förstärker skrittrörelsen och därmed skjuter sina hästar på bogarna. Vilket iofs kan uppfattas som om de går framåt med framåtbjudning, men i själva verket är att de faller sig framåt och inte går sig framåt på ett runt sätt genom hela kroppen.

Det enda man egentligen kan göra för att "förstöra" (eller snarare försämra) skritten är att sitta och blockera med handen. En bra skritt kännetecknas ju bl.a. av att rörelsen går igenom hela hästen, vilket gör att huvudet också rör sig (används för att balansera som någon skrev). Håller man då emot med handen och hindrar denna huvud/halsrörelse blir ju effekten att hästen måste anpassa resten av rörelsen i kroppen efter det och kan då få en kortare, "sämre" skritt.

Om hästen redan från början har en passartad skritt är det extra noga hur man rider i skritten. Det går dock att träna bort med medvetet arbete. Men om man bara tänker på att inte hindra rörelsemönstret tycker jag att det kan vara bra att jobba med en del saker i skritt först, t.ex. om hästen är av det lite hetsiga slaget eller när man börjar lära in sidvärtsrörelser.

japp precis. Det gäller ju dock gångarterna i största allmänhet inte bara skritten. Gångartshästar med stora rörelser som rids ihållande med en statisk hand dvs som hålls igen ngt, har snart sina gångarter förstörda med sådan ridning.
Jag har arbetat mkt skritt för min tränare, där hästen kommer till ro i en rundad harmonisk form och stärker sig över lag.

Sen går det ju alldeles utmärkt att bibehålla/understödja en underhals på en fritt skrittande häst på lång tygel också - den kan fortfarande gå och spänna sig alldeles utmärkt och älga på i 180 med övertramp 40 cm, i ngt som för en oalert ryttare förefaller vara "energiskt" .....:(

På dressyrtävlingar lätt klass tycker jag det är jättevanligt med ryttare som sitter extremt stilla både i fria skritten och skritt på tygeln - av rädsla kanske för att lydnaden inte riktigt sitter och att få ett anslag i skritten tex, vilket också sker relativt frekvent.

Man "förstör" gångarterna på hästen om man jobbar den för mycket i skritt, men självklart ska man kunna jobba hästen även i skritt. Jag märker på min när han tycker att det blir för mycket skritt "i form" för då börjar han gå passgång :p

Det är ju trist när folk låser sina händer/ kroppar så att hästen inte längre kan skritta igenom hela kroppen som den kunde i början.

Tävlingsfolket är medvetna om att det kommer att påverka både rörelsers o då även gångartena o bakbensengagemangets betyg, med koeff. på det..

Det kan göra stor skillnad på om man har en häst med bra undertramp i slutändan.

av den anledningen så tycker inte jag att unga hästar ska skrittas på tygeln mer än korta snuttar, inte äldre heller utan variera form o tempo som vi gör i de andra gångarterna oxå-.

tycker att de ska marschera på:banana:

Det kan göra stor skillnad på om man har en häst med bra undertramp i slutändan.

av den anledningen så tycker inte jag att unga hästar ska skrittas på tygeln mer än korta snuttar, inte äldre heller utan variera form o tempo som vi gör i de andra gångarterna oxå-.

tycker att de ska marschera på:banana:

Japp. De hästarna klarar sig en stund längre än de med dåligt övertramp, om ryttaren bromsar konstant med kropp/hand. :D Man behöver inte bromsa som i dra bakåt - det räcker att vara statisk och inte gå med, som du väl är inne på.

marschera fram = igenom kroppen. i fri skritt som skritt på tygeln.

På dressyrtävlingar lätt klass tycker jag det är jättevanligt med ryttare som sitter extremt stilla både i fria skritten och skritt på tygeln - av rädsla kanske för att lydnaden inte riktigt sitter och att få ett anslag i skritten tex, vilket också sker relativt frekvent.

:o been there done that :D
det är svååårt att komma till ridning i skritten inne på banan om man har en het häst som inte bjuder ärligt i skritten utan hellre travar...
och när man tycker att man rider i en energisk skritt blir kommentaren (oftast med all rätta inser jag nu i efterhand) "överilad".

det är svårt att rida i skritt öht tycker jag. men hittar man känslan kan man röra sig relativt mkt utan att störa hästen. gäller att röra sig i rätt takt och riktning själv, med hästen :) utan att göra det överilat.
Känslan ska oftast vara "ett steg idag och ett imorgon" då brukar skritten vara bra.

inte äldre heller utan variera form o tempo som vi gör i de andra gångarterna oxå-.

Precis! :bump:

Lätt att glömma detta tycker jag. Jag (och min häst ;)) betraktar skritten mer som en transportgångart än en "dressyringrediens".
Som tur är har vi tränaren som ser till att hålla ordning på oss, och just nu har elaka ;) hon bestämt att vi ska skritta med halva steg, även ute i skogen :eek: - och det funkar faktiskt riktigt bra :banana:, vi får mer och mer aktivitet i stegen, samtidigt som den ökade skritten känns bättre och bättre (och detta har vi bara hållit på med seriöst i en knapp vecka :))
Det gäller att arbeta skritten precis som de andra gångarterna - variera samling, form och tempo för att få ett större register :bump: har jag insett :idea:

Vem har inte fått taktinslag:angel: o sen blivit mäkta försiktig. spänning leder till avslappnad skritt:angel:
svårt det där att få till en stor ledig skritt. blir bättre med åldern- på hästen:p

bra beskrivning det där
"ett steg idag och ett imorgon
" på hästar med större skritt.

för min del måste jag ha den känslan även på en häst med mindre skritt :o, annars tycker domaren att det blir överilat (ja jag blir lätt överambitiös och trycker på för mkt -> hästens ben går som trumpinnar. Men det blir bättre iaf med träning :))

spänning leder till avslappnad skritt :angel:

Vaa? :eek: är det inte så menar du? ;)

För mig är det inte att vara stilla att vara bakåtverkande i handen. Sen är det ju givet att en hand kan vara mer stilla i förhållande till en fast punkt ju mer utbildad hästen är. Det är inget man kan ha på låga klasser. Men det vet väl alla? :idea:

(Ju mer välutbildad hästen är och desto bättre kontakt den har - ju bättre går den in i handen, desto bättre skolad mun har den, ju bättre bär den sig, ju mer stilla blir dess halsrörelser, desto mera stilla hand kan ryttaren ha).

En stilla sits ser ut att vara stilla för åskådaren, den flyter bara fram genom luften - ungefär så som Marcus Ehning ser ut över 160-hinder :love:. Det är i min värld väldigt ovanligt. Men det är klart, ni tävlar på andra ställen än jag är ute och tittar!

PS Axel: du får gärna tipsa om var jag hittar "för stilla" ryttare! Vilken video hade du sett?

(Ju mer välutbildad hästen är och desto bättre kontakt den har - ju bättre går den in i handen, desto bättre skolad mun har den, ju bättre bär den sig, ju mer stilla blir dess halsrörelser, desto mera stilla hand kan ryttaren ha).

Jag håller med om att ju mer en häst håller ihop sig - desto mindre halsrörelser, men är de helt borta arbetar hästen inte rätt.
Jag anser nog att man bör gå med i den halsrörelse som är.

Även släppa fram den ryggaktivitet som är:

Men jag kanske missförstår dig helt ?

Till TS Blockeringar i ryttarens hand och säte förstör skritten - förminskar den.

Kan ryttaren gå med på rätt sätt - så kan han också återskapa det som ev fallerar beroende på bristande bjudning.

Blev det begripligt :confused:

Senast ändrad av en moderator:

fortsätter funderingar.

En ryttare som förefaller stilla är för mig en som lyckas 100 % i medgåendet dvs en väldrigt avspänd rörlig och genomsläpplig ryttare.

Vad menar ni med stilla?

Stilla = blockerande?

Confusion :confused:

Ja!
Hämmande.

Om man kan reglera dens steglängd mellan dens naturliga med maxrörlighet till samlad, utan att få spänningar - är det positiv träning.

Själv rider jag bara samlat korta sträckor o oftast om jag planerar en rörelse som blir bättre av laddningen. t. ex skrittpiruett, tramp o fattning- en förberedande övning

Skritten är ju hästens svåraste gångart, även den som ryttaren minst kan påverka eller förbättra, därav har jag svår att se att den skulle bli försämrad om man red hästen i samlad skritt.

Jag håller med om att ju mer en häst håller ihop sig - desto mindre halsrörelser, men är de helt borta arbetar hästen inte rätt.
Jag anser nog att man bör gå med i den halsrörelse som är.
Menar du endast framåt/bakåt, eller kan man tänka sig detta även diagonalt (eller sidledes)?

Även släppa fram den ryggaktivitet som är:

Men jag kanske missförstår dig helt ?

Till TS Blockeringar i ryttarens hand och säte förstör skritten - förminskar den.

Kan ryttaren gå med på rätt sätt - så kan han också återskapa det som ev fallerar beroende på bristande bjudning.
Menar du att om takten (ryttaren går med) fungerar, så kommer lösgjordheten och därmed också en funktionell skritt?
Blev det begripligt :confused:
Vem är inte konfuserad?:crazy:

För mig är det inte att vara stilla att vara bakåtverkande i handen. Sen är det ju givet att en hand kan vara mer stilla i förhållande till en fast punkt ju mer utbildad hästen är. Det är inget man kan ha på låga klasser. Men det vet väl alla? :idea:

Men jag pratar ö.h.t inte om en hand som är bakåtverkande :crazy: Som Fredrik säger - att vara statisk i hand och/eller säte är inte samma sak som bakåtverkande. sitter du för still så bromsar du hästens rörelse (samma princip som att du kan anpassa dess takt genom att rida lätt i en snabbare/långsammare takt tex). Om du skrittar utan att tillåta en viss halsrörelse så låser du hela hästen och vidare rörelse genom ryggen. En juste häst anpassar sig då till att korta steget och bli lite "tassigare" - för att ändå kunna röra sig i viss rörelse genom kropp/hals. Om den inte anpassade sig skulle det istället bli stopp/öppen spändhet, och i extremaste versionen tvärblockering.

Senast ändrad:

Så intressant, jag tycker nämligen det är väldigt ovanligt med ryttare som sitter stilla! Du vill inte tipsa om vilken video det var? I den värld jag rider, är det väldigt mkt vanligare med folk som sitter och förstärker skrittrörelsen och därmed skjuter sina hästar på bogarna. Vilket iofs kan uppfattas som om de går framåt med framåtbjudning, men i själva verket är att de faller sig framåt och inte går sig framåt på ett runt sätt genom hela kroppen.

Jag tror vi skulle behöva se lite olika filmer tex för att veta vad vi pratar om. Jag vet inte hur du menar med stilla, helt stilla kan en ryttare inte vara eftersom hästen rör sej.:confused:

Men självklart ska ryttare inte sitta och jucka fram hästen.

Skritten är ju hästens svåraste gångart, även den som ryttaren minst kan påverka eller förbättra, därav har jag svår att se att den skulle bli försämrad om man red hästen i samlad skritt.

Med dålig ridning kan samlad skritt lätt bli till samlad passgång. Titta bara på vilken Msv A (iaf härikring) som helst - hur många har ren fyrtakt i samlade skritten?

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
735
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
30
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat