Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?

Sv: Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?

en häst som har bråttom mår bättre av att varieras i steglängd o hellre ridas i ökad skritt på tygeln iom att den oftast går med förkortade steg o dåligt undertramp o ev. på bogarna.
Det jag menade var just det. att många hästar har förkortat steg. pga förkortad muskulatur.

Och då vi vill öka farten och länga steget, räcker inte steget till och det tar stopp bakifrån. Muskulaturen bromsar steget framåt. Då är det lätt att hamna på bogarna eller takta iväg för att komma förbi problemet. -Hästens lösning på problemet alltså.
Påskjutet är då bra, men inte undertrampet och överlinjen.

Och ryttaren gör vad den instinktivt vill, håller igen på farten genom att stanna upp och hålla igen sin rörelse. Blir stilla.:o :Att dölja problemet.

Skillnaden mellan en blockernade och en formande hand är väl att den formande följer halsrörelserna - den anger bara ramens främre längd - inget annat.

Sedan har vi ju en bakre ram också - utan den får man ju inte upp ryggen...
Hur skolad än hästen är.

Känner mig som jag vunnit på bingolotto ang. att mötas på gemensam mark! :D
minns vagt ngn snurrig tråd där argumentet var att ett tygeltag alltid på ngt vänster var ekvivalent med ett bakåtverkande tygeltag - när jag i min värld pratade om precis det du skriver ovan! :D :bow:

skrattar oxå åt tuppen dock ! : )

Det är väl bra om man kan underhålla damerna... eller hönsen :o
;) den var gratis

Skämt åsido...

Hur kopplar du ihop formande hand och tygeltag?

Menar inte alls det:mad:

Bara för att en häst har bråttom innebär det inte att den har en inbyggd kort skritt.
Här kan ryttaren hjälpa hästen genom att rida lite med sätet på samma sätt som i trav- ändra på takten.

Kuckeliku!
Fast jag har nog nästan motsatt problem - att hästen tar för långa steg, mest påskjut. Svårt då att driva på ngt vettigt vis utan att hamna på bogarna.

Min är en fighting rooster... från google

Min är altså längre än din :devil:

haha

Fjäderfän är vi allt *nattugglor*

Börjar få tuppjuck av att snurra till tankarna på buke!
Borde ta semester.. :D

Axel
Menar inte alls det
Bara för att en häst har bråttom innebär det inte att den har en inbyggd kort skritt.
Här kan ryttaren hjälpa hästen genom att rida lite med sätet på samma sätt som i trav- ändra på takten.
Nej, det var bara en av alla anledningar till att ryttare på ett negativt sätt väljer att sitta o bromsa sin häst. Det där smyghållandet vi talade om. som skulle sabba skritten.

Det jag menade var att i många fall kanske skritten redan är dålig. och det behövs mer än följsam sits o hand för att länga baksteget.

Om en häst har bråttom med ledig skritt (bra skritt) men vill takta ändå av(mental?) spänning, av iver. Då kan tydligt säte kanske tala om att, nej du, håll takten.
Det håller jag med om.:)

Men allt handlade om hur man kan FÖRSTÖRA en god skritt.

Då kan man nog förkorta muskler o få en permanent kort skritt.
Varför göra en bra sak till dålig o sen försöka att korrigera den?

Bevara den fina skritten med stort undertramp o en harmonisk rörelse genom hela kroppen.

På en häst som skrittar bra- kan man se en tydlig pendelrörelse- lika åt bägge hållen- med svansen.

Det är väl bra om man kan underhålla damerna... eller hönsen :o
;) den var gratis

Skämt åsido...

Hur kopplar du ihop formande hand och tygeltag?

En formande hand är en hand som inte är statisk men som precis som du säger, följer en viss ram.

Tygeltag - pja - det finns bakåt, framåt och diverse andra tygeltag :angel: Ett formande tygeltag tex - per ovan. :D

Men allt handlade om hur man kan FÖRSTÖRA en god skritt.

Då kan man nog förkorta muskler o få en permanent kort skritt.
Varför göra en bra sak till dålig o sen försöka att korrigera den?

Bevara den fina skritten med stort undertramp o en harmonisk rörelse genom hela kroppen.

På en häst som skrittar bra- kan man se en tydlig pendelrörelse- lika åt bägge hållen- med svansen.
Jo, det var grundfrågan. Men många gånger tror jag, att man sitter stilla och vaktar pga att det redan har hänt ngt negativt med skritten. Kanske av ngn annan anledning än stilla ryttare.

Min har i såna fall en extremt bra skritt. Svansrörelserna kommer ju av att bäckenet vaggar i sidled med de stoora kliven. Tyvärr är dessa hästar svårare att samla. vill ha en vippande rörelse upp o ned o inte bara i sidled. Då är hästen lösgjord och fin i bäcken och ländrygg.

Skulle kanske föredra en häst med mindre skrittrörelse men mer ridbarhet. har en stor utmaning i att få hästen att dämpa påskjutet och komma till bärighet. (nej, det menade jag inte, min härliga häst!!:love: )

den rörligheten som finns i den stooora skritten tror jag inte förstörs av samlat skrittarbete, snarare stärks och stabiliseras den till en bättre taktfast och vilande skritt med betoning på bakhovarnas islag och mindre kamelrörelser i ryggen.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
735
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
30
· Visningar
1 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka