Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?

SweetBriar

Trådstartare
Har hört att en del pratat om att man försämrar hästens gångarter om man arbetar dom i skritt :confused: ?

Stämmer detta, har ni några erfarenheter av det här? :cool:

/SunnyJanniBamse

Sv: Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?

Du kan alltid försöra allting när man gör fel:cool: men att man förstör skritten bara för att man arbetar i skritt är helt uppåt väggarna tycker jag.
Skritten är jätte bra att arbeta hästen i, man kan lägga större delen av grunden för kontroll och lynad i skritten. Den är även bra att jobba lösgörande i. :d

Mer skrittarbete år folket :D

Klarar man inte att rida hästen i skritt kan skritten bli sämre.
Men det gäller ju för alla gångarter å andra sidan, men det är väl svårast att "få tillbaka" skritten om den blivit förstörd kan jag tänka mig.

Har hört att en del pratat om att man försämrar hästens gångarter om man arbetar dom i skritt :confused: ?

Stämmer detta, har ni några erfarenheter av det här? :cool:

/SunnyJanniBamse

De kanske menar så här:)

Det kan vara skadligt att jobba en häst i skritt om man inte vet hur man ska göra. Hästen ska vara ärligt eftergiven på tygeln och avslappnad i hals och nacke:smirk: är den det är det inte mer skadligt att arbeta en häst på tygel i skritt, än i trav och galopp.

Skritten är ju en fyrtaktig gångart utan svävmoment, alltså har hästen då ett större behov av sin hals som balansstång och om halsen då skulle bli spänd eller förhållen så går det ut över skrittens kvalite än i traven eller i galoppen;)

Senast ändrad av en moderator:

Jaha :idea: är det så det ligger till! Men då är det ju ingen fara att fortsätta arbeta pållen i skritten, då hon är eftergiven och jobbar med ryggen.

jag har fått intrycket av att man kan förstöra gångarterna även om hästen går i en bra form i skritten..

jag har fått intrycket av att man kan förstöra gångarterna även om hästen går i en bra form i skritten..

Tvärtom. BRA arbete i skritt gynnar ALLA gångarter. Dåligt arbete i skritt förstör framför allt SKRITTEN, som t ex kan bli passartad eller trippig.

nja förstår gör det nog inte, däremod har jag en film hemma
ifrån forskning på uppsalas universitet.
Det har visat sig att en häst som går i form i skritten blir liksom hämd
i sina naturliga skrittrörelse. Fler muskler spänns och hästen är inte lika avslappnad. Den tar typ kortare steg o.s.v

De har testat flera hästar och alla visade samma resultat, så det är nog skönt för hästen att kunna gå på lång tygel ibland.
Man sade inte att formen typ förstör hästen men att dess rörelsemönster ändra sig.
Man ska vara medveten om det, och det är jobbigare för hästen att bära sig i en bra form i skritten än i
en annan gångart.
Så man ska inte jämt har hästen i form, den ska kunna sträcka ut sig ibland också. Men så är det ju med allt lagom är bäst!;)

Fler muskler spänns och hästen är inte lika avslappnad. Den tar typ kortare steg o.s.v

Jo. Och om detta görs på ett vettigt sätt så kallas det för samling och är mycket gymnasticerande för hästen.

Självklart ska man även låta hästen skritta i lång eller helt fri form också, men bra samlad skritt är inte skadligt utan uppbyggande.

Nja, min häst förbättrade snarare skritten AVSEVÄRT på bara en ganska kort period när jag väl la ner energi på att dressyra i skritt.

Det enda man egentligen kan göra för att "förstöra" (eller snarare försämra) skritten är att sitta och blockera med handen. En bra skritt kännetecknas ju bl.a. av att rörelsen går igenom hela hästen, vilket gör att huvudet också rör sig (används för att balansera som någon skrev). Håller man då emot med handen och hindrar denna huvud/halsrörelse blir ju effekten att hästen måste anpassa resten av rörelsen i kroppen efter det och kan då få en kortare, "sämre" skritt.

Om hästen redan från början har en passartad skritt är det extra noga hur man rider i skritten. Det går dock att träna bort med medvetet arbete. Men om man bara tänker på att inte hindra rörelsemönstret tycker jag att det kan vara bra att jobba med en del saker i skritt först, t.ex. om hästen är av det lite hetsiga slaget eller när man börjar lära in sidvärtsrörelser.

Det som brukar diskuteras är att jobba unghästar i skritt, unghästar kan man lätt förstöra deras skritt genom att korta upp dem för tidigt dvs rida ihop dem i skritt. man ser det tydligt på att de kortar stegen vid tygleupptagning fr fri skritt.

unga hästar bör man undvika jobba längre sträckor korta tyglar men gärna övergångar, skolor etc men se till att de har bjudning!

äldre hästar är skritt en bra gångart att jobba i, men visst rider man med stum hand, väldigt omusklad häst och inget fungerar bör man träna från marken alt ta hjälp av tränare, för då fungerar troligtvis ingen gångart.

Nej inte om hästen går i en korrekt form. Däremot om hästen inte gör det. Om den går utan bjudning och utan att engagera sin överlinje. Att bara skritta rakt fram på kort tygel ger ingenting tycker jag personligen, däremot att arbeta hästen i skritt är nyttigt och stärkande. Öppnor, slutor, öka och minska volten osv. Bara bra tycker jag.

Men kan du jobba hästen i de övningarna utan bjudning?
Eller kan det vara så att bjudningen blr bättre av att jobba med tex skolorna?
En fråga jag brottas med nu, då min häst kan vara så seg i paddock.

Jo. Och om detta görs på ett vettigt sätt så kallas det för samling och är mycket gymnasticerande för hästen.

Självklart ska man även låta hästen skritta i lång eller helt fri form också, men bra samlad skritt är inte skadligt utan uppbyggande.

jag sade inte att samlad skritt är skadligt, det menar jag inte heller, man ska bara inte rida en häst länge på detta vis. Beror ju naturligtvis på hästens ork. Och all träning på rätt sätt är uppbyggande, om man inte gör det för länge o för ofta. För då kan musklarna blir skadade i stället.

Men det de ville få fram i filmen, är att rida i form i skritten påverkar hästen mer än i en annan gångart! Så hästen kanske t.ex kan ridas 10 min iform i traven men 5 min i skritt.

Helt utan bjudning är det förstås svårt, men rörelserna aktiverar bakdelen och i och med det kommer energin. Om min häst är ovanligt seg eller slö i skritten vilket händer ibland, då jobbar jag lite i trav innan jag går tillbaka till skritten. Lite travarbete brukar göra att bjudningen kommer.

Bjudning kan omvandlas till engagemang i överlinjen.

Först då har du nytta av skolorna

Du kan få mer energi i skolorna eftersom de är jobbiga för hästen när man rätar ut den igen blir det lättare för hästen.

Är själv ingen fantastisk dressyrryttare även om det är det jag tävlar. Har däremot jobbat åt en tjej som red Intemedier o S:t George och när jag red hennes hästar var det absolut förbjudet att rida på halvlånga tyglar i skritt. Antingen hellång tygel eller på tygel annars förstörde man skritten ansåg hon....... jag vet inte:confused: Men jag tycker det ligger lite i det.

Min häst är väääldigt spänd i skritten med korta tyglar, men på långa tyglar har han världens finaste skritt som är helt avslappnad. I program brukar jag få 8or på fri skritt och 5or på mellanskritt. Detta kan bero på att han inte riktigt går i form i skritten, utan mest krullar ihop nacken för att slippa jobba, eftersom han är såpass spänd. Fast jag vet inte, är inte alls duktig på att känna om hästen jobbar med ryggen och bakbenen.

Det jag vill få fram är i alla fall att många hästar inte jobbar igenom kroppen när man rider på korta tyglar (=och i form), när man tar tyglarna så spänner de sig (även om inte alla spänner sig så mkt som min häst dårå :P). När de spänner sig så "förstörs" gångarterna. Dom försämras under just det tillfället, men dom försämras ju inte "för alltid". När en häst är spänd så börjar den ju takta och så, vilket upplevs som en "dålig skritt".

Om hästen jobbar korrekt i form så förstörs inte skritten, tvärtom kan den förbättras av ett arbete i form. Det man ska fråga sig är om man verkligen har hästen korrekt i form eller om den bara krullar ihop sig och spänner ryggen.

Några tankar bara!

Jenny

Om man vill vara rädd om skritten bör man veta vad man gör eller rida under uppsikt av tränaren.
att skritta länge på kort tygel är oftast inget bra, i synnerhet om den inte bjuder.
Korta repriser i växla mellan ökad o lite kortare/ energisk skritt.

Kollade på en video där ryttaren satt så stilla som möjligt- vilket ledde till att hästen knappt gick.
Det är jätteviktigt att man är ännu mer följsam i handen o ger hästen utrymme att röra sig även om man har kontakt.

KL
Det är väl helt enkelt så att dålig ridning ger tydligare avtryck i skritten pga fyrtakten.
Jag upplever att skritten är en superbra gångart att lösgöra hästen i då de inte får hjälp av ett svävmoment för att gena förbi det jobbiga.

I allt arbete, på lina, i sadeln och även de som kör sina hästar, märker hur mycket bättre man kommer åt spänningar och gymnastiscerar i skritt. Inget sväv och de måste ta sig igenom en lång stegsekvens som går genom hela kroppen.

Då det tar emot visar det sig i det ni innan har tagit upp!

I skritten kommer svagheterna upp till ytan och kan arbetas med på ett kontrollerat sätt. Man kan ju även hoppa över den biten och bara trava o galoppera, om man inte vill ta itu med problemen..:angel:
Traska på med hellång tygel är väl skönt, men knappast så stärkande. Mina kan då srittta med sjumilakliv o övertramp utan att ha ryggen med sig på ett positivt sätt.

Hellre då korta intensiva pass i samlad skritt o skolor. Med koll på sökningen. Då det funkar vidare i trav osv.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 806
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
735
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
30
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat