Sv: Förstör gångarterna om hästen gå i form i skritt?
Min häst är väääldigt spänd i skritten med korta tyglar, men på långa tyglar har han världens finaste skritt som är helt avslappnad. I program brukar jag få 8or på fri skritt och 5or på mellanskritt. Detta kan bero på att han inte riktigt går i form i skritten, utan mest krullar ihop nacken för att slippa jobba, eftersom han är såpass spänd. Fast jag vet inte, är inte alls duktig på att känna om hästen jobbar med ryggen och bakbenen.
Det jag vill få fram är i alla fall att många hästar inte jobbar igenom kroppen när man rider på korta tyglar (=och i form), när man tar tyglarna så spänner de sig (även om inte alla spänner sig så mkt som min häst dårå :P). När de spänner sig så "förstörs" gångarterna. Dom försämras under just det tillfället, men dom försämras ju inte "för alltid". När en häst är spänd så börjar den ju takta och så, vilket upplevs som en "dålig skritt".
Om hästen jobbar korrekt i form så förstörs inte skritten, tvärtom kan den förbättras av ett arbete i form. Det man ska fråga sig är om man verkligen har hästen korrekt i form eller om den bara krullar ihop sig och spänner ryggen.
Några tankar bara!
Jenny