Förstoppning

patsy02

Trådstartare
Nu är goda råd dyra. Min treåring är sedan en längre tid förstoppad. Går på utredning pga av trötthet och man tror att orsaken kan vara förstoppning.

Har av läkaren fått laktulos (äter detta sedan 3 v tillbaka) och Mivicol (två påsar sen i ons). Men ingenting händer. Bajsade rejält i mån och sen dess bara yttepytte efter att fått resulax (fått det fr+lö efter ordnation av läkaren).

Nu behöver jag få era allra bästa tips för att lösa detta. Läkemedel hjälper ju uppenbarligen föga.

Tacksam för alla råd.

/Patsy

Sv: Förstoppning

Hur kinkig är han på att äta "konstiga" saker? Linfrö är ju känt för att hålla magen i trim, men min tre åring skulle tokvägra...:angel: Annars om du kan få honom att äta linfrö till frukost varje morgon så kanske det är någon hjälp. Sen finns det även en del som hävdar att aloevera (alltså såna produkter som är till för ändamållet) ska hålla magen i trim, men där har jag inga egna erfarenheter.

Päron sätter ju oxå lite fart på magen, och det finns väl fler saker, mycket vatten är ju alltid bra oxå! Men försök att få mer hjälp från läkarna oxå!

Plommonpuré regelbundet :laugh:
Laktulos, som barnet redan får, består av det ämne som är verksamt i katrinplommon, så att ge katrinplommonpuré också blir lite tårta på tårta...

Något som brukar sätta fart på magen är kiwi. Även pepparkakor (om man äter flera) brukar kunna ha samma effekt.

Vad äter ni i övrigt? Är det något som är "stoppande" i er vanliga kosthållning?

På bonussonen funkade det bra med apelsinjuice. Han kunde gå LÄÄÄÄNGE utan att bajsa och när det sedan var dags så fick han ju så ont så det var en pärs att få honom att sitta kvar på toan, det kunde ta timmar av skrik och gråt. Han fick dock ingen hjälp av läkare, de hävdade att det skull gå över av sig självt. En gång vägde vi honom innan toabesök och sedan direkt efter, han hade tappat 1,5kg. Det är ganska mycket på en 15kg unge.....

Apelsinjucie ska vi pröva. Det gillar hon. Hon går också länge och håller sig och får sedan ta i för kung och fosterland och det verkar inte behagligt.

Linfrö är också en idé. Äter ju gröt, kanske kan man lura ner det där?

Försöker rannsaka vad vi äter och visst skulle hon kunna dricka mindre mjölk. Men hon behöver ju dricka också...svår balansgång. Tror att mkt bottnar i att hon inte vill bajsa på toa och har hållt sig för länge...i kombination men en förstoppning från början.

Tack för råden!

Jag har en bebis som vägrat att bajsa ordentligt sedan hon föddes...vet inte varför, men vi har i alla fall fått ge henne microlax när vi märker att det är dax för bajs! Det som är bra med det är att man inte behöver vänta tills avföringen är så hård att det gör ont (vi väntade en vecka en gång och då var det jobbigt vill jag säga!) och microlaxen i sig verkar bara i ändtarmen och mjukar också upp avföringen.

Vi hoppas på att hon bara har en fix idé och att hon så småningom kopplar att bajs=lättnad! Men än så länge bajsar hon bara ibland av sig själv.

Apoteket har börjat att titta lite konstigt på min sambo när han kommer och vill ha största förpackningen microlax lite då och då:D (förlåt, men bajshumor är bara...:rofl::angel:)

Det går alldeles utmärkt att stoppa ner linfrön i gröten!

Hoppas ni "löser" problemet snart, inge kul att vara förstoppad.

Aha det är toaproblem i botten, vi hade en sån period med Fredrik oxå när han slutade med blöja, har ni provat "toaträning" ? Att ta samma tid varje dag och sedan sitta på toa en timme, sitta och läsa, sjunga, prata tillsammans, det ska vara en rolig stund helt enkelt, om det kommer något eller inte spelar inte så stor roll, men man kan leka "ta i" om det verkar vara på gång. En sittring och en stadig pall gjorde även att våra har känt sig trygga på toa och vågar slappna av. Vi har lyssnat på "ploppet" när det har blivit något och pratat om det och skrattat åt plumset osv.
Vi har även läst Bajsboken vilket treåringen har gillat fullständigt och det ger en lite mer avslappnad bild av bajs, men min käre make och fader till barnen har lite svårare för boken så jag har fått tagit det. :D

äter man linfrön måsta man drick ett x antal liter vatten

mitt enkla svar för förstoppning är VATTEN i massor hjälper laktulosen

Försöker rannsaka vad vi äter och visst skulle hon kunna dricka mindre mjölk. Men hon behöver ju dricka också...svår balansgång. Tror att mkt bottnar i att hon inte vill bajsa på toa och har hållt sig för länge...i kombination men en förstoppning från början.

Tack för råden!
Det är ingen balansgång alls, ge henne vatten att dricka i stället för mjölk! :idea: Då blir hon dessutom inte mätt på samma sätt, mjölk mättar men det gör inte vatten.
Är hon inte van att dricka vatten så ge saft eller liknande, bara inte mjölk...

Min make har haft trög mage i hela sitt liv, är i princip uppvuxen med hjälp av Microlax. Det är kanske inget man ska använda varje dag, men det är ju ändå ett sätt att hjälpa barnet att få ur sig det som faktiskt SKA ut. Och jag lovar, med microlax som hjälpmedel kommer hon inte kunna hålla tillbaka.

Sen kan jag också nämna att en bekants dotter gick för länge och höll sig när hon var liten, möjligen började det redan i bäbisåren. Och det slutade med att hon fick nån fickbildning på ändtarmen, så att funktionen för alltid är störd - bara för att föräldrarna inte ville ge henne Microlax. (enkelt beskrivet, för jag kan inte hela historien...)

Pajalagröt brukar man ge till äldre som har problem med förstoppning. Vet inte om den går hem hos en treåring med kanske värt ett försök. Gröten går att förvara flera dagar i kylskåpet och sedan värmas i micron.

½ dl russin

½ dl katrinplommon
½ dl torkade aprikoser
(hackas i små bitar)
½ dl linfrö
½ tsk salt
7 dl vatten
(blötlägg över natten)

1 dl havrekli
2 dl fiberhavregryn

Kokas 3-5 min. under ständig omrörning.

Sen kan jag också nämna att en bekants dotter gick för länge och höll sig när hon var liten, möjligen började det redan i bäbisåren. Och det slutade med att hon fick nån fickbildning på ändtarmen, så att funktionen för alltid är störd - bara för att föräldrarna inte ville ge henne Microlax. (enkelt beskrivet, för jag kan inte hela historien...)

microlax är välldigt vanebildande och retar inte upp hela tramen utan bara slutet.

Fast det måtte väl vara bättre att ge Microlax då och då för att hjälpa ungen att bli av med ett lass... Man behöver ju inte ge det dagligen.

Fast det måtte väl vara bättre att ge Microlax då och då för att hjälpa ungen att bli av med ett lass... Man behöver ju inte ge det dagligen.

jo det är ju sant, sedan finns det ju det barnen som vägrar att bajsa för att det gjorde så ont när det var förstoppade att bajsa och håller tbx och då har man inget annat val än att ge micro

i äldrevården använder man ju välldigt mycket microlax men då är det ju av helt andra själ

Öka dosen laktulos..inte farligt..
Messmör är lösande..bananer, vindruvor, päron, plommon..
Sonen var förstoppad som liten, pga att nåt slags nerver i tarmen inte var "mogna", så han åt laktulos i vällingen, samt att vi köpte nåt slags specialvälling på apoteket, kommer ej ihåg just nu vad den heter, men kommer jag på det, så gör jag ett nytt inlägg. Och så blandade vi i messmör i vällingen också..det var susen för magen..

Öka dosen laktulos..inte farligt

njaaaaaaaaa för mycket laktulos kan ha mosatt effekt och man kan bli välldigt förstoppad

// vickis som jobbat MÅNGA år innom äldrevården och har prövat på det mesta

Då laktulosen inte hjälpte riktigt på sonen då han nyss fått den utskriven, fick vi rådet att dubbla dosen..kanske de gett oss en för liten dos? Men bra att du talar om att man kan bli förstoppad..kanske de gett hennes barn en för hög dos? så det är därför det inte hjälper?!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·
V
Hästvård I fredags kväll fick jag det dystra beskedet att min häst visade koliksymptom :( Han ville inte äta och låg ner mycket och rullade. Han...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 015
Senast: _smiles
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama