Sv: Svår förstoppning
Det enda man kunde säga säkert det var att inga anmärkningsvärda mängder av sand/jord fanns i systemet men däremot var han rejält förstoppad av foder i ngn form ( läs lucernhack för det var vad jag direkt kände igen då det rann ur slangen ). Detta var på sommaren, han gick ute i sin vanliga hage där det finns inget jättebete precis men dock gräs, fri tillgång till vatten, mask hittades trots att han var regelbundet avmaskad. Dock inte i tillräcklig mängd för att det skulle vara den direkta orsaken. Han hade, om jag minns rätt, förekomst av bandmask vilket tydligen inte är det vanligaste?
Veterinärerna kunde inte peka på ngn säker orsak mer än förstoppning - råden jag fick syftade ju också till att verkligen se till att magen får "smörjmedel".
Som sagt, jag kan ju inte döma ut lucern med 100% men min egna bedömning av varför det gick så illa den är solklar; lucernhacket. Därför vågar jag absolut inte chansa och ge det till någon häst mer.
Tycker att jag hittat rätt foderstat nu; Krafft Grund, betfor, linfrökaka plus hö. Ökar på successivt med Krafften för att få upp honom i vikt ytterligare, det fattas fortfarande en bit där men det viktigaste; han har varit helt kolikfri förutom ngn mild symptom och då är det direkt öka betfor som gäller plus att inte slarva med utevistelsen.
Har fullt sjå med att försvara att han inte kan stå inne en halv dag i väntan på hovslagare, att han måste vara försten ut
Folk fattar inte allvaret och hur känslig en sk kolikhäst kan vara för småsaker