Svår förstoppning

Sv: Svår förstoppning

Vad tyckte du fungerade bättre - magtarm eller foderjäst? Jag har nämligen funderat på att köpa nåt utav det, men jag vet inte vad som är bäst och billigast.

Hur gjorde du din egen uppvärmda vattenbalja? :) Vore ju toppen!

Felet som många gör vid kolik är att ta bort en hel del foder.
Det kan göra att tarmfloran rubbas o det blir värre.
Man ska minska på givan, men ha samma foder.

Håller med. Ska man ändra något, bör det ske väldigt sakta. Både uppåt och nedåt.

MT skulle jag tro är bättre man behöver inte ge lika mkt men det är dyrare än foderjästen.
Gjorde en fyrkantig låda av oljebehandlad plyfa som jag isolerade med frigolit(markskivor) .dubbelt i botten gjorte ett hål i den övre i botten där jag har ett litet element sedan har jag sänkt ner en rund murarbalja på ca 40 l och sågat ut ett runt hål på locket som är nästa lika stort som baljan. Lägger över ett liggunderlag på nätterna när pållarna står inne.
Det har hänt att det blir is på ytan men inte mer än att dom trycker igenom nosen. Det har alltid tinat på morgonen eftersom värmen cirkulerar bara runt när man har ett lock annars stiger det väl bara rakt upp i hålet Ett tips är att använda värmemattor som finns i bilsäten på dom som har stolsvärme och en batteriladdare så du kan ändra från 12 eller 24v eller vad det nu är.Jag är då helnöjd och billigt vart det eftersom jag hade allt utom beslagen till locket.:rofl:

Det enda man kunde säga säkert det var att inga anmärkningsvärda mängder av sand/jord fanns i systemet men däremot var han rejält förstoppad av foder i ngn form ( läs lucernhack för det var vad jag direkt kände igen då det rann ur slangen ). Detta var på sommaren, han gick ute i sin vanliga hage där det finns inget jättebete precis men dock gräs, fri tillgång till vatten, mask hittades trots att han var regelbundet avmaskad. Dock inte i tillräcklig mängd för att det skulle vara den direkta orsaken. Han hade, om jag minns rätt, förekomst av bandmask vilket tydligen inte är det vanligaste?

Veterinärerna kunde inte peka på ngn säker orsak mer än förstoppning - råden jag fick syftade ju också till att verkligen se till att magen får "smörjmedel".

Som sagt, jag kan ju inte döma ut lucern med 100% men min egna bedömning av varför det gick så illa den är solklar; lucernhacket. Därför vågar jag absolut inte chansa och ge det till någon häst mer.

Tycker att jag hittat rätt foderstat nu; Krafft Grund, betfor, linfrökaka plus hö. Ökar på successivt med Krafften för att få upp honom i vikt ytterligare, det fattas fortfarande en bit där men det viktigaste; han har varit helt kolikfri förutom ngn mild symptom och då är det direkt öka betfor som gäller plus att inte slarva med utevistelsen.

Har fullt sjå med att försvara att han inte kan stå inne en halv dag i väntan på hovslagare, att han måste vara försten ut:( Folk fattar inte allvaret och hur känslig en sk kolikhäst kan vara för småsaker:cool:

Har fullt sjå med att försvara att han inte kan stå inne en halv dag i väntan på hovslagare, att han måste vara försten ut:( Folk fattar inte allvaret och hur känslig en sk kolikhäst kan vara för småsaker:cool:

Stå på dig!
Jag förstår precis vad du pratar om!
Den enda som känner hästens behov ordentligt är faktiskt djurägaren själv som iaktar hästen varje dag.
Min erfarenhet är, att kolikhästar mår bäst av lösdrift, då de rör på sig mycket mer.
Men då gäller det att det finns tillgång till både grovfoder och frostfritt vatten dygnet runt, året om.

Jag är envis...i synnerhet när det gäller mina djurs välmående:)

Så är vi väl alla - vi häst"galningar", en samling tjurskallar som vill sina hästars bästa:smirk:

Min fick kolik av bandmask.
kommer inte ihåg scenariot, men den hade ett enormt muller- som hördes från håll. kommer ej ihåg heller vad Vet. gjorde.

Den var avmaskad med för liten dos. hade underskattat vikten rejält.
Den avmaskades med - vad heter det nu då:confused: det som tar just bandmask o har inte haft kolik- ta i trä på 4-5 år.

Jag misstänker att min hade förekomst av just bandmask för att han varit dåligt maskad under sitt första år - var i ett bedrövligt skick när jag fick hem honom från England som åring. Det kanske inte räcker med "normaldos" på unghästar som varit angripna av parasiter en längre tid. Jag vet inte, en gissning bara.

Koliken däremot kopplar jag främst samman med lucernet eftersom det var den enda förändringen jag gjort, han var inte "nymaskad" då han fick kolik.

Nu är hästen tre år och ÄNTLIGEN tycker jag att vi börjar få ordning på honom; hull, hårrem, energi och framförallt ingen kolik!

Jag har aldrig varit så rädd för kolik förr - det var ut o traska eller i värsta fall paraffinolja som gällde och sen brukade det vara ok igen.
Efter att ha sett ett riktigt kolikanfall som det min häst fick så har jag en enorm respekt för sjukdomen. Så maktlös har jag aldrig känt mig som den gången, och en sån smärta som hästen visade har jag heller aldrig sett tidigare. Vill aldrig vara med om det igen:(

Okej, smart med äpple :) Idag och igår (sedan vi kom hem från vet) har jag hällt blötläggningsvatten från betfor i vattnet, men han dricker ändå inga mängder. Iofs blev han "övervätskad" med dropp på stationen, så han kanske inte är så sugen. Hur gör du med äpplena? Delar, hackar?

Häll i Äppel-saft :bow:

Saker som att bandmask inte kan ses så lätt i träckprov visste jag ej.
Har lämnat in prov i många år o inte förrän detta uppdagades så sa labbet detta:mad:
Sen tar banminth x2 bara de vuxna maskarna:crazy:

Har en Shettis som haft svår kolik några gånger.
De två saker jag har att komma med är väll:
Betforvatten-hästar brukar tycka om det och får samtidigt i sig vätska:) (säger jag som har ett varmblod som avskyr betfor vatten ^^; )
och jag tror det kallas linecubs eller liknande. har det I stallet ska kolla up det och hör av mig sen^^; de håller iallafall igång magen :)

övrigt: vissa säger att det är bra andra att det inte spelar någon roll, men det är ju inte skadligt i allafall: proviva blåbärs soppa. vissa säger det är bra mot kolik. Min shettis älskar det :)

(inte så mkt morötter då det är förstoppande)

Lycka till:)

Det är snårigt det där med att avmaska rätt men nu blir det ju automatiskt så att veterinär blir inblandad vid avmaskning framöver så jag kommer att be dem ta även blodprov.

Hehe det blir bara allt lustigare... Betforvatten känns väl "hästigt" men äppelsaft och proviva :p Nämen det är säkert kanonbra, jag får prova lite olika varianter. Han älskar blötläggningsvattnet från betforn om man inte späder ut det så mycket. Så nån liter sockervatten sörplar han i sig på mornarna :) Jaså, jag visste inte att morötter var förstoppande, typiskt :( Men man får väl köra med annat gott, äpple och päron uppskattas :)

Morötter är inte förstoppande - de är LÖSANDE. Ett par dagar med morötter till mina ponnyer så har de lackerat väggarna:crazy:

Okej, olika erfarenheter här med andra ord... Mitt förnuft säger mig att de borde vara lösande eftersom de är så fiberrika. Liksom all frukt och grönt.

De är dessutom rika på sockerarter så för min del är jag bensäker på att de är lösande.

Blåbär som nämndes är ju däremot stoppande på människa i a f, kanske är det socker i blåbärssoppa så att det därmed blir lösande, det vet jag inte, men rena blåbär är def stoppande.

KL

Min häst har haft ordentlig förstoppning 1 gång - detta efter att jag börjat utfodra med lusernhack. Gav pellets innan (uppblötta såklart) men det ratade han efter några veckor :eek: Behöver jag tillägga att hästen inte äter hack längre... Synd, för det känns som ett jättebra foder om man har en häst som tuggar ordentligt.

Vi använder melass för att få hästarna att dricka ordentligt- blandar ½ dl med 10 - 15 L ljummet vatten. Mums! (Och billigt!)

Tror precis som du. Jag har en väninna som i många år jobbat med barn. Hon berättade att de använder morötter i stället för blåbär ibland för att stoppa diarré. Blåbär kan vara både stoppande och lösande. Jag har därför satt in morötter till min diarréhäst. Vilket jag nu förstår att jag inte borde gjort. Första fasta högarna på en och en halv månad. Gav bara några nävar havre för att få i Pro-feed och Probimin. Verkar ha varit morötterna som ställde till det i förlängningen. Nu hoppas jag bara att det fortsätter på det här viset.

Sanna ord... Jag minns när man var liten och drack blåbärssoppa om man hade magsjuka osv... Det får bli betfor och ev frukt helt enkelt. Och massa gott vatten.

Lät ganska förvirrat va? Jag menar alltså första fasta högarna anlände sedan jag satt ut morötterna. Jaja, så kan tankarna fara i väg ibland.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·
A
Hästvård Jag fick äntligen hämta hem honom igår. Efter 5 långa dagar. De första två dygnen stod han på dropp pga av uttorkningen och fick genomgå...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: asmodeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna