Svår förstoppning

Sv: Svår förstoppning

Lucern vill jag varna för! Min ponny fick ett mkt svårt kolikanfall förra året, utlöst av utfodring med lucern.

Ger nu en foderstat baserad på; Krafft Grund 2 kg, väl uppblöt betfor ca 1 liter, linfrökaka 2 dl samt 10-12 kg hö/dag. Peppar, peppar - han har inte fått kolik fler gånger. Snålar jag på betforn så kan han ibland visa milda symptom och då är det bara att öka på mängden igen. Han blir nämligen ohyggligt pigg och het av betfor:crazy:så ibland försöker jag minska ner på mängden.

Får jag fråga en sak, hade du blött upp det med 3 ggr så mycket vatten minst 3 timmar innan du gav det?
Det är en ganska vanlig orsak till kolik. Att man ger lusernpellet utan att låta det svälla med vatten först.

Det var lucern i hackform och skulle enligt instruktionerna inte blötläggas. När de tömde honom genom slang så var det massor med lucernhack som kom upp, såg ut precis som osmält!

Visst kan det ha varit andra orsaker men eftersom han inte haft kolik tidigare men fick det efter att ha introducerat lucern i foderstaten så sammankopplar jag det direkt. Tror tillräckligt på ett samband för att aldrig mer våga ge honom det.

Jag ger det torrt, allt enligt de instruktioner jag fått av foderleverantören. Jag strör på det precis som med mineraler. Sen blir det ju viss blöta ändå eftersom jag ger mkt uppblött betfor också.

Däremot gillar jag inte när man serverar hästarna soppa, alltså överdrivet med vätska - de ska inte behöva dricka kraftfodret med sugrör...tuggmotstånd ska det vara. Flitigt saltstenslickande gör att han dricker mycket så jag behöver inte truga i honom vatten som tur är.

Rejäl högiva känns också som att han mår bättre av, lägger ut i hagen också och fördelar det så mycket jag kan/hinner över hela dagen så att han inte går o pillrar i sig jord o rötter i mängder i a f.

Okej, ja jag kommer att ge betfor så det blir väl blött ändå. Men jag tänkte om man behöver blötlägga eller så, men det behövs alltså inte. Absolut, mycket grovfoder mår ju hästarna bäst av! Min har druckit lite lite de senaste dagarna, han kanske inte vill ha betfor i vattnet. Har gett "rent" vatten nu så får vi se... Jag vill ju att han ska dricka mycket nu iom uttorkningen och allt.

Okej, ja jag kommer att ge betfor så det blir väl blött ändå. Men jag tänkte om man behöver blötlägga eller så, men det behövs alltså inte. Absolut, mycket grovfoder mår ju hästarna bäst av! Min har druckit lite lite de senaste dagarna, han kanske inte vill ha betfor i vattnet. Har gett "rent" vatten nu så får vi se... Jag vill ju att han ska dricka mycket nu iom uttorkningen och allt.

Ja, och vill du verkligen ge hästen så mycket grovfoder det bara går, utan risk för kolik, kan man alltså ge lusernpelletgröt.
Eftersom lusern är ett grovfoder.
Helt otroligt att producenterna av lusernpellet inte kräver att pelletsen skall blötläggas!
När det förekommer så många kolikfall pga torr lusernpellet!!
Om inte annat borde veterinärerna kräva det.

Och ang, soppa eller grötkonstistens eller inte, spelar det väl en underordnad roll hur hästen får i sig det.
Huvudsaken måste väl ändå vara att hästen får i sig de viktiga näringsämnen den behöver, och huvudmenyn består ju i allafall av hösilage eller vanligt hö, med det önskade tuggmotståndet.

Lucernhack var det som min häst fick kolik av - inte pellets som sagt. Blötlägga hack står det ingenting om någonstans vad jag kan hitta ( på fodersäckar o foderinfo alltså ).

Lucernhack var det som min häst fick kolik av - inte pellets som sagt. Blötlägga hack står det ingenting om någonstans vad jag kan hitta ( på fodersäckar o foderinfo alltså ).

Aha, det förklarar saken.
Vi har alltså pratat om två helt olika saker.

jag blöter aldrig min lusern pellets till hästarna, men de har fri tillgång på hö i hagen och boxen så de tar det väldigt lungt nr de äter den och tuggar mkt bra, är däremot hästen hungrig när man ger den lusern pellets så måste man nog blöta den... största anledningen till att jag inte blöter den är att de inte äter den då... och de måste ha extra protein pga dålig kvot på höet....

jag blöter aldrig min lusern pellets till hästarna, men de har fri tillgång på hö i hagen och boxen så de tar det väldigt lungt nr de äter den och tuggar mkt bra, är däremot hästen hungrig när man ger den lusern pellets så måste man nog blöta den... största anledningen till att jag inte blöter den är att de inte äter den då... och de måste ha extra protein pga dålig kvot på höet....

Med tanke på hur enormt mycket lusernpellets sväller i vätska, hoppas jag att var och en förstår att de tar en risk när de inte blötlägger det.
Och varför fabrikanterna som producerar pelletsen inte upplyser om detta, kan jag inte svara på.
De verkar helt omedvetna om detta.
Mycket synd att det brister så mycket i informationen, då jag anser, att det är ett av de allra bästa fodermedlen, för att tillsätta protein, bara man blötlägger det, och det är inte svårare än att blötlägga än betfor, som många hästar blir dåliga i magen av.
Vissa hästar tål betfor, andra inte.
Men jag har aldrig hört talas om någon häst som inte tål lusernpellet, om den blötläggs och trappas upp sakta.
Dessutom vet alla nuförtiden, att det inte är protein som utlöser fång.

varför quotar du mig när du inte ens svarar på det jag skrivr?

jag har inte skrivit att de inte tål lusern, de tycker däremot att det är äckligt när den är blöt, så ska jag ge blöt lusern så kan jag lika gärna strunta i det eftersom de vägrar äta...

lusern sväller inte, däremot är det hårt packat och de blir opackat när man har blött upp det, det är e skillnad... betfor sväller däremot, men anledningen till att ma ger det uppblött är inte magen utan att man vill undvika foderstrups förstoppning...

fång har jag inte heller nämnt...

Mm det är ju en möjlighet. Nu verkar det dock som att vårt hö kommer att täcka alla behov utom mineralerna, så det blir att komplettera med det. Men jag ska ha lusernpellets i åtanke om han inte går upp i vikt! :) Precis, jag tror inte att det spelar någon roll sålänge hästen äter det. Huvudsaken att det inte sväller i magen eller strupen. Och det gör det ju inte om man blötlagt det.

varför quotar du mig när du inte ens svarar på det jag skrivr?

jag har inte skrivit att de inte tål lusern, de tycker däremot att det är äckligt när den är blöt, så ska jag ge blöt lusern så kan jag lika gärna strunta i det eftersom de vägrar äta...

lusern sväller inte, däremot är det hårt packat och de blir opackat när man har blött upp det, det är e skillnad... betfor sväller däremot, men anledningen till att ma ger det uppblött är inte magen utan att man vill undvika foderstrups förstoppning...

fång har jag inte heller nämnt...

Nu vet inte jag vad quota betyder, men jag ber om ursäkt om det blev fel åsiker till fel person :o
Jag bara luftade min upprördhet hur lusernpelletproducenterna undlåter att gå ut med information om hur mycket det sväller i vätska, och därav riskerna med att ge det torrt.
Och när vi alla skriver om lusern, är det av yttersta vikt, att vi också skriver om vi pratar om lusernhack, eller lusernpellets.
Ska vara mera noga med framöver vad jag skriver till vem. Sorry.

Blev det här en tråd om lusern nu:p
Min ena får mugg av det- om den skulle äta det:D

Hehe ja jag tror att den bytta inriktning lite här... Får styra upp nu.

Till alla: Det som rekommenderas en häst som haft förstoppning och inte vill ha det igen är att ge mycket grovfoder, fri tillgång till vatten, lösande kraftfoder (tex betfor) och motion? Några allmänna råd efter erfarenhet?

Hack eller pellets - jag har blivit avskräckt från lucern i alla dess former kan jag säga. Skulle aldrig chansa och ge det till en "kolikhäst"! Därmed inte sagt att detta är absolut rätt och fakta men så känner jag det i a f.

Det kommer jag nog att ha! :idea: Jag köpte två litersflaskor på apoteket igår.

Till alla: Är det någon vits med att ge vitamintillskott eller tex Kr*ffts mag- och tarm?

De råd jag fick på Helsingborgs djursjukhus, när hästen låg inlagd där, de var; betfor, fri tillgång till grovfoder samt se till att hästen dricker tillräckligt, gärna både hink o vattenkopp i boxen. Mycket utevistelse. Försiktighet med ändringar i foderstat.

Okej, låter ungefär som det min veterinär rekommenderade :)

Nån som har nån erfarenhet att en häst hostat i samband med kolik/uttorkning?

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·
A
Hästvård Jag fick äntligen hämta hem honom igår. Efter 5 långa dagar. De första två dygnen stod han på dropp pga av uttorkningen och fick genomgå...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: asmodeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama