Svår förstoppning

Sv: Svår förstoppning

Jag har nästan 2 sy kolikhästar som jag åkt in och ut med. Jag har alltid gett dem Kraffts musli, 1 dl matolja, ½ dl extra salt (Så de dricker mer vatten) Och givetvis mycket vatten i maten. Sen har de fått annan mant också men just detta är bra för kolik magar=)

Linfrö fick jag råd om att ge mina men ingen av dem åt det....

Lycka till!!!

Jag har ingen erfarenhet av förstoppning på hästar.
Däremot har jag läst mig till och provat mig fram olika sätt för att få Krutrök att dricka vatten. Han dricker mycket HEMMA. men när vi är borta så dricker han dåligt/inte alls..
Numera har jag i äppelcidervinäger i ALLT vatten till honom. Så att jag ska kunna göra så när vi åker bort och vattnet ändå smakar HEMMA..
En posetiv sak jag har upptäckt med detta är att vattnet inte fryser lika fort ute! Har 20 liters svarta hinkar och häller i ca 1 kork av Börjes vinäger i vattnet..

Plötsligt så är vattenhinkarna URDRUCKNA istället för förvandlade till iskakor.. Vi har mycket kallt kallvatten å när de tar 4-5 timmar för en hink med kallvatten att frysa i kallare än -10 så är jag nöjd.. Billig lösning dessutom

Kan tillägga att ALLT kraftfoder blöts hos mig. Krutrök gillade det INTE riktigt enligt förra ägaren.. men.. vägen till den mannens hjärta går till stor del genom god mat.. å han får numera BETFOR:love::love: också och har aldrig haft tillstymmelse till kolikkänning hos oss nu på de 5 månader jag har gjort så..
Tidigare har han tydligen fått kolik av betfor och vetekli MÅNGA gånger..

Anna-Carin

Det låter märkligt att den skulle få kolik av betfor o kli:confused:

Jag ger aldrig foder innehållande mycket socker till en kolikhäst.
Tvärtom reducerar jag foder med mycket socker i ett sånt läge.

Jag ger mkt betfor till en kolikhäst. Betfor=fibrer vettu :smirk: plus vätskan. Hästar behöver socker.

Vet faktiskt ingen häst som fått kolik av socker eller fång för den delen..
Däremot sockerarter i gräs.

hörde att Briar får 3 kg betfor- just för att det är ett bra foder med snabb energi- till de som behöver det.

Jag ger mkt betfor till en kolikhäst. Betfor=fibrer vettu :smirk: plus vätskan. Hästar behöver socker.

Vet faktiskt ingen häst som fått kolik av socker eller fång för den delen..
Däremot sockerarter i gräs.

hörde att Briar får 3 kg betfor- just för att det är ett bra foder med snabb energi- till de som behöver det.

Nej, jag har inte heller hört talas om att de skulle få kolik eller fång av sockerrika fodermedel.
Däremot en häst som är känslig i magen efter upprepade kolikanfall, kan behöva äta "lugna" fodermedel för att stabilisera magen.
Jag har sett hästar som haft upprepade kolikanfall, och instabil mage efteråt, där de haft diaree tills man slutat med betfor.

Naturligtvis är alla individer olika, men det finns är en varianter av djur, som är känsliga för sockerrikt foder.
Och då inte bara av fruktaner.

Det finns även friska hästar, som inte tål sockerrika fodermedel alls, och får lös mage, eller diareer av betfor, morötter och annat sött.
Hästar är väl förmodligen lika olika som individer, som människor är olika varann och har olika behov.

Man får känna av individen, och prova sig fram till vad som passar just den.

Felet som många gör vid kolik är att ta bort en hel del foder.
Det kan göra att tarmfloran rubbas o det blir värre.
Man ska minska på givan, men ha samma foder.

Och som jag har förstått så är det bästa i princip fri tillgång till grovfoder. Tyvärr är det ju många som håller nere på högivan och ger mer kraft istället. Vilket ju inte är så naturligt. Min C-ponny äter ex mer hö än stallets nordsvensk och D-ponnyer. Men dessa håller hull ändå (trots lite hö och lite kraft) kanske pga att de inte arbetar så mycket.

Till Anna-Carin: Äppelcidervinäger har jag också funderat på... Intressant att vattnet fryser långsammare! :p

Och som jag har förstått så är det bästa i princip fri tillgång till grovfoder. Tyvärr är det ju många som håller nere på högivan och ger mer kraft istället. Vilket ju inte är så naturligt. Min C-ponny äter ex mer hö än stallets nordsvensk och D-ponnyer. Men dessa håller hull ändå (trots lite hö och lite kraft) kanske pga att de inte arbetar så mycket.

Till Anna-Carin: Äppelcidervinäger har jag också funderat på... Intressant att vattnet fryser långsammare! :p

En dyr men väl värd investering för att motverka kolik är en Th***bar. Det är något man vet nuförtiden, att hästar dricker mer ur balja än ur vattenkopp, likaså om vattnet inte är iskallt.

Jag ger mina lusern hack. De stora får betfor blandat i hacket. Ettåringen får även pelleterad uppblött lusern.

Varför vill du varna för lusern??

Kolik av betfor eller vetekli har jag heller inte hört talas om tidigare !
MEN Krutröks förra ägare påpekade detta ett flertal gånger.

Eftersom Krutrök går tillsammans med varmblodet Big Money Pellini som är en svårfödd herre så har de totalt FRI tillgång på hö som gäller i hagen.
Krutrök äter på en dag
ca 9 kg hö
2,5 dl soja
60 gram mustangs blåa mineraler
2,5 dl fodercentralens helfoder standard
2,5 dl havre
2,5 dl kornkross
1/2 dl torsklevertran
1 msk b-vitamin

Hos oss har han som sagt inte haft några problem och jag hoppas att äppelcidervinägern ska göra att han dricker även när vi är borta..

Anna-Carin

Därför att det utlöste ett fruktansvärt kolikanfall förra sommaren - det blev ambulansfärd, behandling och inläggning på Hbg. En hårsmån från döden helt enkelt.

Som sagt jag kan ju inte till 100% veta att det var lucernhacket men fakta är att han aldrig tidigare haft kolik, inte förrän jag började med lucernet- den enda ändringen i foderstaten f ö.

En annan häst fick proteinknutor över rygg o hals av lucern så som du kanske förstår är jag inte särskilt positivt inställd till detta foder.

Jag skriver som heidi maria. Linfrö, alldeles speciellt den här årstiden med lera i hagen o elände. Typ en dl linfrö och så häller du kokande vatten över o låter stå minst en halvtimme innan du blandar i fodret. Sedan vi började med detta har vi inte haft kolik alls bland de hästar som får. Min gamle körde ordentliga kolikrundor så här års men ingenting alls de sista åren sedan jag började med linfrö.

Jag håller med. Hade överhuvud taget aldrig haft någon kolik på någon häst förrän jag började med lucern.

Jo jag har drömt om en sådan länge... men synd bara att det är så dyrt! :( Och med de utgifter som följt på alla sjukbesök så har jag inte råd i dagsläget. Men målet är att ha en sådan till nästa vinter, och satsa på hinkar med ljummet vatten i vår.

Kolik av betfor eller vetekli har jag heller inte hört talas om tidigare !
MEN Krutröks förra ägare påpekade detta ett flertal gånger.

Eftersom Krutrök går tillsammans med varmblodet Big Money Pellini som är en svårfödd herre så har de totalt FRI tillgång på hö som gäller i hagen.
Krutrök äter på en dag
ca 9 kg hö
2,5 dl soja
60 gram mustangs blåa mineraler
2,5 dl fodercentralens helfoder standard
2,5 dl havre
2,5 dl kornkross
2,5 dl betfor
1/2 dl torsklevertran
1 msk b-vitamin

Hos oss har han som sagt inte haft några problem och jag hoppas att äppelcidervinägern ska göra att han dricker även när vi är borta..

Anna-Carin

Hade ju missat att skriva dit betforn.. MYCKET vatten i detta så de slurpar ordentligt när han äter

Därför att det utlöste ett fruktansvärt kolikanfall förra sommaren - det blev ambulansfärd, behandling och inläggning på Hbg. En hårsmån från döden helt enkelt.

Som sagt jag kan ju inte till 100% veta att det var lucernhacket men fakta är att han aldrig tidigare haft kolik, inte förrän jag började med lucernet- den enda ändringen i foderstaten f ö.

En annan häst fick proteinknutor över rygg o hals av lucern så som du kanske förstår är jag inte särskilt positivt inställd till detta foder.
Vad berodde det på trodde man?
Var den förstoppad?
Hade den druckit tillräckligt?
Hade den mask?

Gav en hink mag tarm när efter att gamla tanten hade kolik i december
Hon hade ioförsig en ganska lätt förstoppning som gick över efter en lång promenad. fick tips av vet för att förebygga att hon skall få det igen att ge MT när hinken var slut gick jag över till foderjäst som oxå skall vara bra för magen+ att det innehåller b-vitamin Gav henne betfor i början för att hon skulle äta men nu slörpar hon i sig foderjästen+vatten utan problem och lämnar mineralerna som vanligt :smirk: Misstänker at hon druckit dåligt när hon fick det. Har byggt en egen uppvärmd vattenbalja serverar inte ljummet men men isfritt:idea: åtminstone den här varma vintern.

Min första häst fick äppelcidervinäger i vtnkoppen.
Hon protesterade direkt- bajsade i den:rofl:

Har haft EN kolikhäst på dryga 20år med hästar (och många gånger totalt ansvar). Den var ute för länge utan vatten = förstoppad.

Lusernpellets har alla mina hästar ätit till och från (även hack till en) men inga koliker.

Så jag ser inget samband där... Slumpen kanske?

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·
A
Hästvård Jag fick äntligen hämta hem honom igår. Efter 5 långa dagar. De första två dygnen stod han på dropp pga av uttorkningen och fick genomgå...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: asmodeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama