Förstoppning

Sv: Förstoppning

men hjälper det inte att ta något uppifrån(via munnen) så borde läkaren sätta in något som sätter fart från andra änden.

Tack för alla tips och råd. Det verkar som barnets mage är på G :), efter helgens resulax (ungf samma som microlax). Skönt för jag höll på att bli tokig. Nu ska vi "bara" fortsätta att hålla den i trim. Håll en tumme för att den ska fortsätta funka. Era tips kommer bli användbara.

Tack allihop!

Jag kom på vad vällingen heter..Bifidus..och på mitt barn är banan lösande..det innehåller mkt fiber med. Fast det kan ju vara olika på vad som är lösande från person till person.

njaaaaaaaaa för mycket laktulos kan ha mosatt effekt och man kan bli välldigt förstoppad

// vickis som jobbat MÅNGA år innom äldrevården och har prövat på det mesta

VA? Varför ger man då maxdos till många året om? Det borde ju vara för mkt efter ett tag då...det undrar jag om det stämmer.

njaaaaaaaaa för mycket laktulos kan ha mosatt effekt och man kan bli välldigt förstoppad

// vickis som jobbat MÅNGA år innom äldrevården och har prövat på det mesta

Återigen?:confused: Har aldrig hört detta? Jag tror att gamlingarna har andra problem faktiskt, man kan inte riktigt jämföra dem med barn. Vätskebrist är vanligt. Men att man blir förstoppad av laktulos?:confused:

Tack för alla tips och råd. Det verkar som barnets mage är på G :), efter helgens resulax (ungf samma som microlax). Skönt för jag höll på att bli tokig. Nu ska vi "bara" fortsätta att hålla den i trim. Håll en tumme för att den ska fortsätta funka. Era tips kommer bli användbara.

Tack allihop!

Skönt! Fortsätt tills det funkar tycker jag! Varken Laktulos (som genom osmotiska krafter drar till sig vatten och lösgör avföringen så att den blir mjukare), Movicol (liknande effekt som Laktulos) eller Microlax (Resulax) är "vanebildande", så dessa kan man använda ganska fritt och öka dosen tills det hela fungerar. Se till att hon dricker (annat än mjölk) bara!

Håller tummarna!

/Werze, en till som håller på att bli galen av bajsproblem:crazy:

KL

Puttar upp denna tråd lite, och frågar om vad man kan göra för en 8-månaders som har bajsproblem. Ibland stenhård, ibald jätteklibbigt, ibland normalt. :( Hon får hemmagjord katrinplommonpuré dagligen (ca ½-1dl/dag), vi spär ut vällingen med 50% mjölkersättning, ger vatten till maten. Finns det ngt receptfritt man kan ge?

Har vid ett par tillfällen sett att hon varit så hård i magen att hon börjat blöda pyttelite från ändtarmsöppningen när hon bajsat. Funderade då på ifall man kunde smörja in med lite xylocain för att hon skulle slippa ha ont när hon bajsar, men lästa i bipacksedeln att det inte fick användas till så små barn

Masserar magen flera gånger dagligen

vad mer kan jag göra? (ska kontakta BVC efter helgen)

Jag går p åtoa en gång i veckan till var 10e dag, inget jag mår bra av ALLS!

Linfrå måste vara krossade, går utmärkt att blanda md sylt (vad ör man inte) det går magen fetigång på!

Man kan lägga hela linfrö i hett vatten över natten, sen ricker man vattnet som blivit o äter fröna om man vill, detta är som olja för tarmarna som en lotion fast innuti.

love linfrö

Prova något annat lösande, t.ex kiwi eller päron, se om det fungerar bättre.
Messmör ska tydligen också ha samma effekt. (det ingår inte i mitt kylskåp, så jag vet inte)
Nästa steg är Laktulos, fast det står på förpackningen att man inte ska ge det till småbarn. Men jag vet att det åtminstone på vissa BVC rekommenderas till bäbisar med trög mage.

Kiwi ska jag testa.:idea:
Har försökt med päron, men det gillar hon inte alls. Messmör ingår inte i vårt kylskåp heller, smakar ju vidrigt :crazy:

Laktulos går bra att ge till barn. Kan dock ge gaser, men mjukgör avföringen i alla fall. Jag tror att jag gav min bebis 5 ml, smakar sött, så de brukar hjälpligt få i sig det. Receptfritt.

F ö, varför spär ni vällingen? Mjölk är mer stoppande i sig, kanske bättre att ge välling outspädd och mycket vatten till istället?

*kl*
Vår dotter hade mycket problem med magen. Laktulos blev vår vän i många år. Vi hamnade i en ond cirkel där hon ansåg det gjorde ont och knep igen, vilket gjorde att det gjorde ännu mera ont att göra nr2...
Läkarna sa att vi skulle öka på Lakulosen tills det gav effekt, att det var viktigt att skapa bra rutiner. En gång om dagen var målet. Och det fick bli rätt mjukt rätt länge innan vi lyckades få den rutinen.
Nu var hon inte stor när våra bekymmer började och hade blöja vilket underlättade. Det gick inte alltid och då fick det bli microlax vilket var en plåga minns jag, hon lärde sig snabbt vad som skulle hända. Ursch ryser när jag tänker på det.
Hon fick Lactulos fram tills hon var 4-5år åldern. De största doserna fick hon vid 1-2 års ålder, då var standrarddosen runt 30 ml.

Är mycket glad att dessa problemen är "över". Eller det är det egentligen inte, hon har fortfarande ibland ont när det är nr2 besök på toaletten, men det går.

/pewa

Laktulos går bra att ge till barn. Kan dock ge gaser, men mjukgör avföringen i alla fall. Jag tror att jag gav min bebis 5 ml, smakar sött, så de brukar hjälpligt få i sig det. Receptfritt.

F ö, varför spär ni vällingen? Mjölk är mer stoppande i sig, kanske bättre att ge välling outspädd och mycket vatten till istället?

Om vi inte blandar ut vällingen så vägrar hon dricka den.;) Fick rådet av BVC att spä ut den med ersättning

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·
V
Hästvård I fredags kväll fick jag det dystra beskedet att min häst visade koliksymptom :( Han ville inte äta och låg ner mycket och rullade. Han...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 015
Senast: _smiles
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama