V

Villeroy

Är det någon här som har en forster?
Jag undrar lite kring denna ras.
Hur den är att ha och så...

Visa gärna bilder!!!:banana:
 
Sv: Forster

Tror du menar den stående fågelhunden Vorsteh:) Lite annorlunda stavning motför hur man ofta uttalar det.

Är uppvuxen med denna jaktras. Det är en hund med mycket energi och kräver en hel del av sin förare/ägare. Har du bra dressyr på den och bra ledarskap så är det jättetrevliga hundar, men en odresserad vorsteh som tycker sig vara ledare är :crazy: :eek: Som sagt så kräver den en hel del av sin förare både dressyrmäsigt och motionsmässigt.

Vad har du tänkt ha hunden till?

Ställ frågor exakt vad du vill veta då blir det lite lättare att svara?
 
Sv: Forster

En Vorsteh är en hundras, som behöver få jobba mycket. Både med kroppen och knoppen, för att den ska må bra. Samtliga varianter av rasen är allsidiga hundar med breda arbetsområden. De fungerar främst som stående fågelhundar, som apportörer på land och i vatten samt som eftersökshundar..
 
Sv: Forster

*kl*

exempel på två ouppfostrade vorsteh...Grannens.

-Alltid jätteglada och vänliga
-Står aldrig stilla
-Att gå promenad med dem är som att koppla
fast sig själv i en bulldozer...
-Full ös-medvetslös. Jämt.
-Otroligt självständiga
-selektiv hörsel
-Will-to-please? nja........inte de jag stött på

Trots allt otroligt roliga hundar, sambon har haft en tidigare,
men säger att han vill ha en hund som inte kräver riktigt lika mycket.
Hussen till dessa jagar, men kanske inte så mycket som skulle behövas. Mer 1-vecka-om-året-syndromet.

Vi brukar jämföra dem med just en bulldozer på speed...:D

Kan vara kanon, men jag kan på rak arm inte komma på någon i min omgivning jag skulle rekommendera rasen.
 
Sv: Forster

stallgrannarna hade en gammal vorsteh hane på sitt "Lilla slott" .
Han var ofta ute på egna promenader som den slottsherre han var.
Vet inte hur han va ri yngre dagar. Men en stilig herre var det!:)
 
Sv: Forster

Använder man inte dem ävenom inom drag? Dvs när man själv åker skidor och de jobbar ensama eller ev par? Jag har ett svagt minne av att någon gjorde det... :o

Till ts, de jag har träffat på har varit arbetande jakthundar med en massa motor och krävt relativt fast hand.
 
Sv: Forster

som svar på din fråga:

-Att gå promenad med dem är som att koppla
fast sig själv i en bulldozer...


:angel: det skulle nog kunna funka fin-fint:D säger min lilla erfarenhet...
 
Sv: Forster

Tror du menar den stående fågelhunden Vorsteh:) Lite annorlunda stavning motför hur man ofta uttalar det.

Är uppvuxen med denna jaktras. Det är en hund med mycket energi och kräver en hel del av sin förare/ägare. Har du bra dressyr på den och bra ledarskap så är det jättetrevliga hundar, men en odresserad vorsteh som tycker sig vara ledare är :crazy: :eek: Som sagt så kräver den en hel del av sin förare både dressyrmäsigt och motionsmässigt.

Vad har du tänkt ha hunden till?

Ställ frågor exakt vad du vill veta då blir det lite lättare att svara?

Ja jag menar nog Vorsteh :o
Det var därför jag inte hittade några länkar på google...:idea:
Jag funderar väldigt löst på att skaffa hund (inte idag men kanske om ett år eller så...). Jag tycker att Vorsteh är en vacker ras och jag undrar om man kan ha dom när man bor i stan.
Hur är dom mot andra hundar?
Är det en familjehund?
m.m.

Alla erfarenheter är intressanta!:)
 
Sv: Forster

Jag har en strävhårig vorsteh och har man inte haft många hundar innan och har man inte tränat många hundar tidigare så skaffa inte en vorsteh!
Det är min spontana kommentar.
Jag har haft hundar hela mitt liv av olika modeller men inget går att jämföra med vorstehn.
Han är 2½ år nu och det är först nu som jag känner att jag har honom under någorlunda kontroll. Många gånger har jag gråtit och funderat på omplacering eller avlivning. Jag har inte ens kunnat ta honom i koppel han har inte märkt att jag varit i andra änden.
Jättesnäll hund, glad och trevlig i alla lägen men så vansinnigt på.
Det finns bara ett läge, framåt och i full fart.
Kräver milslånga rastningsrundor dagligen och jakt så ofta som möjligt.
Har läst att en vorsteh aldrig väjer för något tunnare än 4 tum och det skriver jag under på.
Ska du inte jaga, köra drag och allmänt gillar att träna hårt köp en annan ras.
 
Sv: Forster

Jag har en strävhårig vorsteh och har man inte haft många hundar innan och har man inte tränat många hundar tidigare så skaffa inte en vorsteh!
Det är min spontana kommentar.
Jag har haft hundar hela mitt liv av olika modeller men inget går att jämföra med vorstehn.
Han är 2½ år nu och det är först nu som jag känner att jag har honom under någorlunda kontroll. Många gånger har jag gråtit och funderat på omplacering eller avlivning. Jag har inte ens kunnat ta honom i koppel han har inte märkt att jag varit i andra änden.
Jättesnäll hund, glad och trevlig i alla lägen men så vansinnigt på.
Det finns bara ett läge, framåt och i full fart.
Kräver milslånga rastningsrundor dagligen och jakt så ofta som möjligt.
Har läst att en vorsteh aldrig väjer för något tunnare än 4 tum och det skriver jag under på.
Ska du inte jaga, köra drag och allmänt gillar att träna hårt köp en annan ras.


Ok det var nog sista spiken i min Vorsteh-dröm-kista.
Lika bra att vara realist.:)
Tack så jättemycket för era svar! Jag är nu totalt avskräckt.;)

Är det någon som har erfarenhet av boxer? En annan ras jag funderar på...

Jag är gärna ute mycket men jag vill inte ha en EXTREMT krävande hund. Och jag har aldrig haft hund förut (förutom när jag var liten men det räknas inte. Jag menar att jag aldrig har ansvarat för en hund). Därför är det nog bäst om det är en hyfsat samarbetsvillig hund som inte är alltför hård i huvudet...

Svara gärna om ni vet nåt om boxer...
 
Sv: Forster

Klokt beslut, även om jag älskar min hund och han har blivit lätthanterligare.
Boxer har jag ingen erfarenhet av, har för mig att de kan vara tjuriga.
Engelsk springer spaniel vad tror du om det? Det är en fin första hund, de är alltid positiva och med på allt.
 
Sv: Forster

Springer spanniel är en jakthund.

Fundera ALDRIG på en jakthund om du inte är jägare. Köper du som frilansare en jakthund så får du finna dig i att du får avskrapet som inte jägarna har velat ha. Och lika förb...at så har du en jakthund med mycket motor.

Välj av sällskapshundarna om du ska ha någon chans att få en trevlig förstahund.
 
Sv: Forster

oh no, ingen engelsk springer spaniel!
det är ingen bra nybörjarhund :crazy:
mamma har en och jag har en och de har varit ena riktiga jävlar under sin uppväxt. det har varit maktkamper hit å dit, svår att få ordning på i lydnad (gör lite som dom själv vill) mamma har tillåme låst in sig å gråtit för att ludde var så jobbig.
min hund är ju omplacering (luddes enda kullsyskon) men jag vet att han har varit en riktig djävul tidigare, varit hos miljarder hundtränare och psykologer...
nu är ju båda hundarna riktigt trevliga (2.5 år) men det ligger många miljarder timmars träning å lika många tårar bakom.

å ang att det är en jakthund, det finns ju två linjer inom aveln.. en jakt (den är mindre och ofta mer vit) å så utställning (ganska stora, mammas väger 30 å min 24).
de som är från utställningslinjen är inte lika inpräntade på jakt som den andra, givetvis finns det instinkter hos alla hundar men bara mer eller mindre.

men nä, jag skulle inte rekomendera en springer som första hund...
 
Sv: Forster

Vad rekommenderar ni då?

Jag vill inte ha en golden eller en labrador!
Inget ont om dom men jag vill inte ha dom bara...
 
Sv: Forster

Använder man inte dem ävenom inom drag? Dvs när man själv åker skidor och de jobbar ensama eller ev par? Jag har ett svagt minne av att någon gjorde det... :o

Till ts, de jag har träffat på har varit arbetande jakthundar med en massa motor och krävt relativt fast hand.

Inte som renrasiga hundar men det är väldigt populärt att blanda vorsteh och siberian husky/alaskan malamute för att få en idealisk slädhund.
 
Sv: Forster

Springern finns i en showvariant också där jaktlusten är betydligt mindre, men min upplevelse av springern är att den är helt nöjd med att vara sin människa till lags oavsett vad människan hittar på.
Jag har aldrig haft en så arbetsvillig och människokär hund och den hunden var ändå av god jaktstam.
Vad jag än hittade på spår, sök, lydnad, agility gjorde han glatt vad som önskades samtidigt kunde han ligga stilla en dag också utan problem.
Jag upplevde honom stundtals som tråkig just för att han alltid gjorde allt man bad om utan protester.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp