Första utställningen

L

Lidl

Hej!
Nu behöver jag all hjälp jag kan få :)Jag hade tänkt anmäla mig och min hund till en inofficiell utställning i slutet av juni, detta blir våran första och jag är redan supernervös!
Hur går det till från det man går in i ringen tills man kommer ut? Vad är det för olika moment? Vad får man ha med sig in i ringen? godis? leksak? Min hund är ca 1år och väldigt "valpig" av sig, hon kan gå som en studdsboll bredvid mig och det vet jag att jag måste träna bort. Sen är hon ju ganska skällig när hon ser andra hundar :angel:
Jag har en bild av att alla hundar är superuppfostrade på utställningar, går fint, inte skäller mm.
Tacksam för alla svar!

Sv: Första utställningen

Jag var på min första utställning i söndags, och jag var också supernervös. Men det är inte alls farligt. Domaren säger ju till dig vad du ska göra. Och det är inte alls alla hundar som är superuppfostrade. Och det är hundar som skäller överallt!

Godis antar jag att man får ha med i ringen, för var det många som hade. Dock inte jag, för min vovve är så kräsen så det finns inte mycket godis han gillar . Leksak vet jag inte riktigt, det får någon annan svara på. Men jag fick tips inför min utställning att ha en liten pip i handen, så det borde man väl få.

Jag hade jätteroligt (och ska åka och ställa ut denna söndagen också) och det hoppas jag du också får! Men som sagt, var inte orolig för vad du ska göra i ringen för domaren säger till dig. Det var jag mest orolig för, för jag visste inte riktigt heller vad man gjorde där inne.

Lycka till!

Du behöver inte vara orolig. Inofficiella utställningar är till för att träna hund och ägare på :) Du får ha med godis in i ringen.
Kolla på tidigare utställare i ringen så ser du hur domaren vill ha det.
Du kommer att få börja ställa upp hunden för domaren medan hon/han känner igenom den och bla kollar tänder. Sedan kommer du att få springa med hunden bort och fram och runt ringen. Domaren kollar på rörelserna. Sist kommer du få ställa upp hunden framför domarbordet så att domaren kan ge sin kritik till ringsekreterarna.

Domaren och ringsekreterarna kommer att visa dig hur du ska göra!

Lycka till! :banana:

Tack till båda två :bow:
Nu känns det lite lugnare ;)
Det jag är mest orolig för är att hon blir väldigt uppspelt när det är mycket nytt folk omkring och så är hon inte jättevillig att visa sina tänder men vi har ju flera veckor att öva in det ännu mer.
Hur ser eran dag ut på själva utställningsdagen? Den jag ska på är kl 18:00 på kvällen, är det bäst att bada henne samma dag eller några dagar innan? Jag vill ju att hennes fina sträva päls ska synas. Vad har man i pälsen tex benhåren så det ser fluffigt och fint ut? och vad får man inte ha? (Hon är en dvärgschnauzer)
Tack!

Alla preparat i pälsen klassas som dopning...

På ds används det flitigt hårspray och en annan slags spray som gör pälsen på benen fluffigare och strävare.
För att få benen fluffiga så tvätta de och skägget med schampo på morgonen innan utställningen. Kamma sedan uppåt medan du fönar det torrt, glöm dock inte att föna det inåt vid armbågarna. Skägget ska även det fönas torrt och kammas framåt så hunden ser ut att ha längre huvud.
Vet att de på svart och svart/silver badar helar hunden och sedan fönar för att de ska se riktigt svarta ut. På p&s badar vi dock aldrig kroppen innan då den som sagt var blir mjukare. Kanske räcker det att dra av med en fuktig trasa iom att det bara är en inoff?

Precis innan du ska in kammar du upp benen igen och kammar fram skägget. Brukar även kamma genom hela hunden en gång. Du får ha leksak eller godis, det som passar bäst för din hund.

Lycka till!

Ska du på kvällsutställningen i Alingsås kanske? :) Jag funderade på att åka dit jag med, men jag har redan flera andra inplanerade så jag får se.

Som dom andra redan sagt behöver du inte alls oroa dig. På dom inofficiella utställningarna är det många som är nya, både människor och hundar. Jag har varit på tre stycken nu med valpen och på samtliga har domarna varit jättesnälla och hjälpsamma. Var där en stund innan och titta på hur dom andra gör så kommer nog nervositeten släppa lite. Väl i ringen går allt så fort så där har du inte tid att känna efter. ;)

En typisk dag för oss har varit att jag badar hunden (afghan) kvällen innan eller på morgonen, packar hans väska (vatten, mat, godis, borste, utställningskoppel, reg.bevis/vacc.int., handduk m.m.) plus matsäck till oss tvåbeningar, sen åker vi. :D Jag brukar vara där en timme innan det är beräknat att vi ska in i ringen, så hinner han vänja sig vid allt stök och jag hinner spana in ringen. Vi har en sådan canvasbur eller vad det heter som Cerberus ligger i, så han kan vila och är pigg när det är dags. En stund innan det är dags får han kissa, sedan övar vi lite smått, springer lite och leker lite så att han är pigg och alert när vi ska in i ringen, och borstar igenom pälsen såklart.

Om ni är flera som ska in samtidigt så ställs ni upp i numemrordning och sedan är det bara att göra som du blir tillsagd. Är du ensam är det bara att vimsa fram till den som ropar upp dig och se lite lagom förvirrad ut så hjälper dom dig. :D

Jag och valpen har haft superkul när vi varit iväg, hoppas du får detsamma. :)

Vad bra att du fixade en sån här tråd, jag går i planerna att ställa ut min hund. Men när de är 7 månader, är det någon juniorklass eller hur blir det?

Svar till alla:
Ok, ingenting i pälsen då? Men om jag fönar och fluffar och borstar, hur håller det sig hela dagen? Hunden måste ju ut på promenader.
Nu är det ju iof bara en inofficiell och vi ska dit för att öva lite men vi vill ju vara snygga :D Jag vet att jag kanske blåste upp detta lite väl mycket;) Den första spontana HJÄLP-känslan har försvunnit nu.

Japp, det är strax utanför Alingsås :) Om du kommer dit och ser en förvirrad tjej som inte vet vart hon ska med en liten skällig hund längst ut på kopplet så måste du komma fram och hälsa!

Det är bara att låna min tråd, alla tips är bra

Tack för alla svaren!

Vad bra att du fixade en sån här tråd, jag går i planerna att ställa ut min hund. Men när de är 7 månader, är det någon juniorklass eller hur blir det?

Upp till 9 månader är valpklass och där med inofficiella även om det är på en officiell utställning. :) Vissa har en klass med 4-6 månaders valpar och en med 6-9 månaders, medan andra har alla i samma klass.

*viskar* Jo, du kan ha i lilte spray och sedan kamma ut den. Den får inte kännas hårt. I stort sett alla på ds gör så, speciellt om benhåren inte är tillräckligt sträva... Även vax i luggen används...

Men om du tvättar och fönar håller det sig en hel dag om det inte regnar. Bara att kamma upp innan du ska in i ringen.

Haha.. ok..
tack alla för tipsen! :bow: Ni har varit till jättehjälp!

Jag är inte precis nån van utställare, men det där med lydnad i ringen brukar det inte var så hårt på. De flesta hundar har en eller annan gång spårat ur en smula (min dam fick jag springa om med när hon vägrade trava, hon hoppade istället :o men hon fick en 1:a + hp ändå, och då var det på en officiell utställning), huvudsaken är att de busar, inte bråkar.

Okej. Men när man har blivit medlem i skk, är det bara att kolla upp när det är utställning och sedan anmäla? inofficiella är det mest på skoj eller är det lika allvarligt som officiella? Vad ska hunden kunna göra innan man ställer ut?
Ursäkta för dumma frågor men jag är nybörjare:)

För att ställa på inofficiella (vilka alla valpklasser är som sagt) så behöver du inte vara med i skk. Om du ska ställa på officiella (och dom är 10 månader eller äldre) så måste du däremot vara det. Men ja, det är bara att anmäla. Vissa utställningar är bara för en viss grupp eller ras, men det står ju i annonserna isf, dom flesta är för alla raser. Man kan kolla i Hundsport, där finns många annonser. Eller via rasklubbarnas hemsidor o.s.v.

Inofficiella är bara ren övning och på skoj. Resultaten räknas inte, med andra ord registreras det inte hos skk och därmed inte i stamboken. Så det är bara ren övning för hund och handler. :) På en inofficiell behöver inte domaren vara specifikt kunnig i rasen den dömer heller, den kan vara domare i någon helt annan ras egentligen.

Vad hunden ska kunna göra? Tjaa. Trava och stå still? Typ? :D Man visar den ju i trav och sedan uppställd. Den ska också tillåta att domaren kommer fram och känner igenom hela hunden och tittar på tänderna. :p

För att ställa på inofficiella (vilka alla valpklasser är som sagt) så behöver du inte vara med i skk. Om du ska ställa på officiella (och dom är 10 månader eller äldre) så måste du däremot vara det.

En liten rättelse bara, när hunden är 9 månader börjar den ställas som junior på officiella utställningar och får resultatet inskrivet.

Jag har att välja på detta:
Klass: Valpklass
Juniorklass
Unghundsklass
Öppen klass
Veteranklass

Jag antar att det är Junior jag ska välja?? (min är 13 månader)
men vad är då unghundsklass och öppen klass?

Ah! Tack! Några sade till mig att dom måste ha fyllt tio månader. Konstigt. Men bra att veta. :D Min fyller 9 månader den 25e augusti, betyder det att jag kan ställa på officiella efter det? :)

Så här hittade jag på internet:

Valpklass (6-9 mån).
Juniorklass (9-15 mån). Jag hade som sagt blivit tillsagd 10 mån men det var ju fel :D
Unghundsklass (15-24 mån).
Öppen klass (15 månader och uppåt)
Championklass (15 månader och uppåt). För hundar som är utställningschampions.
Veteranklass (7 år och uppåt)

Så här hittade jag på internet:

Valpklass (6-9 mån).
Juniorklass (9-15 mån). Jag hade som sagt blivit tillsagd 10 mån men det var ju fel :D
Unghundsklass (15-24 mån).
Öppen klass (15 månader och uppåt)
Championklass (15 månader och uppåt). För hundar som är utställningschampions.
Veteranklass (7 år och uppåt)

Ok, tack.
Min kommer vara 14 månade och 3 veckor när tävlingen är så då får det bli Juniorklass.

*kl*

Får man ha med godis och leksak även på officiella utställningar?

Och registreras inte resultatet i skk om man går valpklass på officiell utställning?

Jag var ju på inofficiell i skövde och nu ska jag till larv, som är officiell, så jag vill ju veta skillnaden. är också nybörjare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Paus1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?