Sv: Första utställningen någonsin-
Är det en inofficiell utställning?
Hur gammal är hunden?
När jag åker på utställning har jag med mig:
Utställningskoppel
Godis till hunden
Registreringsbevis
Vaccinationsintyg
Medlemskort
Godis"påse" som man hänger vid höften
Nummerlappshållare
Nummerlapp + annan info man har fått hemskickat
Vatten
Vattenskål
Fika
Snygga kläder (Kavaj)
Snygga skor, halkfria utan klack
Bur
Stolar
Kamera
Vägbeskrivning
En dag kan se ut enligt följande (eller börjar dagen innan för att få med föreberedelser):
Duschar hund + packar kvällen innan.
Går upp tidigt så vi hinner gå ut, äta frukost osv i lugn och ro.
Åker till utställningen i god tid, vill alltid vara på plats minst en timma innan jag har beräknat att vi ska in i ringen.
När vi kommer dit letar jag reda på rätt ring och ställer upp stolar samt bur.
Sen sitter vi och tittar på de andra hundarna som är innan.
Ser till att hunden får chans att göra sina behov, röra sig och kolla runt. Men mest ligger hon i buren och sover.
Tar ut hunden en stund innan vår klass ska in i ringen. Provspringer osv lite. Annars rör vi lite på oss och kollar läget innan det är dags. Håller mig nära ringen.
Sen går vi in när de ropar upp vår klass.
När man väl är inne i ringen ska man först ställa upp i nummerordning. Domaren brukar titta lite på hundarna och be alla att springa ett varv tillsammans.
Sen ska varje hund bedömas var för sig. Då väntar man på sin tur. Allt är i nummerordning.
Sen när man kommer fram till domaren brukar de först vilja att man ställer upp så de får känna och klämma samt kolla tänder. Sen säger de att man ska springa, vanligt är fram och tillbaka samt ett varv.
Sist ställer du upp igen framför domaren som tittar och bedömer.
När domaren är klar får du veta vilket pris hunden får, vanligt är att de håller upp lappar med färgerna (rött, blått, gult).
Får man en 1a (rött) ska man vara kvar i ringen för kvalitetsbedömning. Då ställer man upp igen i nummer ordning och domaren tittar samt säger till om man ska springa.
Domaren placerar sen hundarna (1-5) samt delar ut eventuella CK och HP.
De som inte blir placerade kan nu gå ut.
Får hunden CK ska man in senare igen för att tävla mot samtliga i samma kön.
Där placeras hundarna åter igen och CERT delas ut.
Vinnande tiken och vinnande hanen ställs därefter mot varandra för att avgöra vem som blir BIR (bäst i rasen) och BIM (bäst i motsatt kön). Eventuellt CACIB delas ut.
Sen är det även gruppfinal samt best in show om man kommer så långt.
Ovan är för officiell utställning. Lite annorlunda på inofficiell och med valpar. Men i stora drag är det samma.