Första utställningen någonsin-

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Micha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 256
M

Micha

Hej alla hundmänniskor.
Nu söker jag lite hjälp här.
Som rubriken lyder ska jag ställa ut min lilltjej den 15 januari och behöver alla tips jag kan få.
har bara varit och kollat på en utställning och har ingen aning om hur det går till.
vad ska man ha med sig?
hur ser en dag ut t.ex?

tack för all info jag får

Sv: Första utställningen någonsin-

Vad har du för ras? Vet du hur den ska ställas, om den ska "strypas" när den går o.s.v.? Kan vara bra att veta ;)

Är det en inofficiell utställning?
Hur gammal är hunden?

När jag åker på utställning har jag med mig:
Utställningskoppel
Godis till hunden
Registreringsbevis
Vaccinationsintyg
Medlemskort
Godis"påse" som man hänger vid höften
Nummerlappshållare
Nummerlapp + annan info man har fått hemskickat
Vatten
Vattenskål
Fika
Snygga kläder (Kavaj)
Snygga skor, halkfria utan klack
Bur
Stolar
Kamera
Vägbeskrivning

En dag kan se ut enligt följande (eller börjar dagen innan för att få med föreberedelser):
Duschar hund + packar kvällen innan.
Går upp tidigt så vi hinner gå ut, äta frukost osv i lugn och ro.
Åker till utställningen i god tid, vill alltid vara på plats minst en timma innan jag har beräknat att vi ska in i ringen.
När vi kommer dit letar jag reda på rätt ring och ställer upp stolar samt bur.
Sen sitter vi och tittar på de andra hundarna som är innan.
Ser till att hunden får chans att göra sina behov, röra sig och kolla runt. Men mest ligger hon i buren och sover.
Tar ut hunden en stund innan vår klass ska in i ringen. Provspringer osv lite. Annars rör vi lite på oss och kollar läget innan det är dags. Håller mig nära ringen.
Sen går vi in när de ropar upp vår klass.

När man väl är inne i ringen ska man först ställa upp i nummerordning. Domaren brukar titta lite på hundarna och be alla att springa ett varv tillsammans.
Sen ska varje hund bedömas var för sig. Då väntar man på sin tur. Allt är i nummerordning.
Sen när man kommer fram till domaren brukar de först vilja att man ställer upp så de får känna och klämma samt kolla tänder. Sen säger de att man ska springa, vanligt är fram och tillbaka samt ett varv.
Sist ställer du upp igen framför domaren som tittar och bedömer.
När domaren är klar får du veta vilket pris hunden får, vanligt är att de håller upp lappar med färgerna (rött, blått, gult).
Får man en 1a (rött) ska man vara kvar i ringen för kvalitetsbedömning. Då ställer man upp igen i nummer ordning och domaren tittar samt säger till om man ska springa.
Domaren placerar sen hundarna (1-5) samt delar ut eventuella CK och HP.
De som inte blir placerade kan nu gå ut.
Får hunden CK ska man in senare igen för att tävla mot samtliga i samma kön.
Där placeras hundarna åter igen och CERT delas ut.
Vinnande tiken och vinnande hanen ställs därefter mot varandra för att avgöra vem som blir BIR (bäst i rasen) och BIM (bäst i motsatt kön). Eventuellt CACIB delas ut.
Sen är det även gruppfinal samt best in show om man kommer så långt.

Ovan är för officiell utställning. Lite annorlunda på inofficiell och med valpar. Men i stora drag är det samma.

Om det handlar om en officiell utställning så är det fr.o.m. 2011-01-10 även nya utställningsregler så line_n's beskrivning är delvis rätt men det kommer vara några förändringar i både kvalitétsbedömningen men även i konkurrensen. Här kan du läsa vilka ändringar det är som gäller (för officiella utställningar)

http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=1119&Sprak=sv

och här är häftet med alla bestämmelser angående utställningar och som man måste känna till innan man ställer ut på officiella utställningar. http://kennet.skk.se/skk/WebFiles/Files/869/t35_utstbest2011.pdf (kräver program som stödjer pdf-filer)

Vänj henne med att vem-som-helst får röra henne var-som-helst, och ta med dig ett STORT leende :) Domare har förståelse för valpar ifall de knasar sig. Ha koll på när ditt numer ropas ut vid ringen, så är det bara att lyssna på vad domaren tycker att du ska göra.

Att ha koll hjälper mycket, som att hur många hundar som går i ringen och när du ska gå in. Vara där i god tid, jag har sett en del missa utropet ett par gånger.

och det viktigaste, ha roligt! Oavsett bedömning är ju din hund vackrast i dina ögon :D

tack så jätte mycket för all läsning.
Ska bli kul at åka iväg =)
Det är en liten inoff utställning till att börja med och går det ra, så vill kenneln satsa på rasspecial m.m

En till fundering det där med att släpa med sig buren ?
min tjej ligger hellder instängd i bilen än i en bur nämligen.

Vi hade inte bur det första halvåret. Hade med en filt som hunden låg på.
Sen efter ett tag köpte vi en canvasbur.

En till fundering det där med att släpa med sig buren ?
min tjej ligger hellder instängd i bilen än i en bur nämligen.

Eftersom det är vinter och därför inomhus är det bra att ha bur med. Det brukar vara trångt och mycket hundar, och då kan buren vara det enda stället som hunden kan få koppla av ordentligt på. Ta med en filt att lägga över buren också så blir det mysigare för hunden. Att lägga ut hunden i bilen är inte ett alternativ. Är det till Smedjebacken du ska?

Eftersom det är vinter och därför inomhus är det bra att ha bur med. Det brukar vara trångt och mycket hundar, och då kan buren vara det enda stället som hunden kan få koppla av ordentligt på. Ta med en filt att lägga över buren också så blir det mysigare för hunden. Att lägga ut hunden i bilen är inte ett alternativ. Är det till Smedjebacken du ska?

okej, kan ta med buren. jag ska till Malung den 15de

Idag är det dax.
Och vi är på G =)
Eller bara jag försesten N är så morgontrött så hon sover på soffan ännu.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 590
Senast: tanten
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
869
Senast: cassina
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka