Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Lotus

Trådstartare
Har utebox sedan september och hästen trivs jättebra. Nu i början på veckan ska det blir rejält kallt, prognosen visar 23 minus på natten och 16 på dagen. Hästen har givetvis täcken, massor av halm och fri tillgång på grovfoder, samt värmebalja för vattnet, men jag oroar mig ändå för att han ska frysa :crazy:

Jag har möjlighet att ställa honom inomhus några timmar på dagen om jag vill. Är det bättre att han får komma in och värma upp sig, eller mår han bättre av att vara utomhus hela tiden så att det inte blir så stora skillnader? Det är förvisso inte jättevarmt i stallet men det är ju plus iallafall.

Hur skulle ni ha gjort?

Hälsn sjåpiga klubben

Sv: Första skitkalla nätterna i utebox - en sjåpig ägares bekännelser...

Du har ju optimala förutsättningar enligt rapport . Stråbädd , fri tillgång på hö:silsge och vatten som funkar osv samt täcken . Fryser hästen rent fysiskt ? Känn under täcken och kolla allmän tillståndet . Skulle banka på att hästen mår finfint ;)

Ser ingen anledning till oro öht .

Senast ändrad:

Håller helt med

Din häst lär må bättre än de flesta andra hästar runt om i landet som står i stall med taskig ventilation,fruset vatten och 3 kg kvällshö:grin:

Hjärnan säger att det nog är bra, men ni vet säkert hur det är när man ändå funderar... Jag är nog väldigt sjåpig.

Jag tror inte direkt han fryser men han gör av med mycket energi nu när han står i utebox och äter betydligt mer än om han är inomhus. Han är klippt, men jag har ett termotäcke och ett fleecefodrat regntäcke med hel hals nu när det är fem minus ungefär, och det verkar vara lagom. Undrar mest hur mycket jag kan pälsa på honom för att matcha temperaturskillnaden? Eller är det bättre att mata mer, om det går, med tex lite extra energi (havre tex)?

Tänk på att det är ingen skillnad mot folk som har kallstall . Även om
Det kan skilja ngra grader hit eller dit så höstarnas temperaturspan är mkt bredare än människans i fråga om några (många) grader hit eller dit så länge de har lä och mat .
Dubbla täcken ger inte bättre skydd . Jag hade inte använt fleece fodrat i dubbelt täcke . De blir tunga och erbjuder minimal värme och dubbelt i sig tynger och minskat luft spalten mellan hästen och täcket ='möjligheten att behålla värmen .
Ha hellre ett mkt tjockare väl isolerat täcke om du är orolig . Och känn på hästen under täcket ! Är den ljummen och helklippt är den lagom över kors och länd .
Är den inte klippt där räcker att den bara känns sval .

Tillgång till grovfoder är nyckeln . Inte kraft foder .

Har hösilage med 10,7 mj/kg och ett oanalyserat hö med kassa värden. Brukar ge 9-10 kg av silaget och fritt av höt, men då är det hösilaget jag behöver öka nu alltså. tack för råd!

Senast ändrad:

Det är tugget i första hand som
Ger energi . Inte värdena i sig om total behovet täcks.
Har du ett silage med såna turbo värden i Mj och hösten inte blir tjock av det så ge det snarare än havre som inte bidrar till värme . Men tugg/intag av energi kontinuerligt vid kyla är det som spelar roll i sig .

Ge mer mat ger mer effekt än att täcka hästen enligt studier. Din häst har ju bästa förutsättningar. Hästar är inte som folk, de är hästar och gjorda för att klara kyla om de bara har päls, mat och torrt att ligga på. Chilla! :-)

Min erfarenhet är att hästarna mår bättre om de slipper temperaturväxlingarna.
Mina flyttade ut på utebox vintern 2010 när det var -20 de frös inte och de stod utan täcken. Novan är iofs en pälsboll och trivs ypperligt vid kall väderlek. Alliaria har inte samma pälsväxt men lider inte heller av kylan.

Har utebox sedan september och hästen trivs jättebra. Nu i början på veckan ska det blir rejält kallt, prognosen visar 23 minus på natten och 16 på dagen. Hästen har givetvis täcken, massor av halm och fri tillgång på grovfoder, samt värmebalja för vattnet, men jag oroar mig ändå för att han ska frysa :crazy:

Jag har möjlighet att ställa honom inomhus några timmar på dagen om jag vill. Är det bättre att han får komma in och värma upp sig, eller mår han bättre av att vara utomhus hela tiden så att det inte blir så stora skillnader? Det är förvisso inte jättevarmt i stallet men det är ju plus iallafall.

Hur skulle ni ha gjort?

Hälsn sjåpiga klubben

Det är inte du som ska vara ute utan hästen! ;)
Vi har kallstall till våra hästar dvs det är lika kallt inne som ute. Nu blir det oftast inte så kallt som du beskriver det utan det är mer fuktigt och förre minusgrader, Men våra hästar har definitivt klarat kylan, Det viktigaste är nog att de har mat och vatten. Jag hade inte tagit in hästen , tror inte att det spelar ngn roll, i alla fall ingen positiv betydelse.

Vad är det för ras?

Ett halvblod, som avskyr "väder". Han trivs helt enkelt inomhus :-)

Jag upplever att han blir väldigt sömnig när han kommer in (tar in och sköter om och sadlar mm), så jag undrar om han fortfarande inte helt acklimatiserat sig till utelivet även om han verkar trivas också. Men som jag skrev gör han av med extremt mycket mer energi ute än inne. Han är lite för tunn tycker jag, och det brukar han inte vara.

Och det är ju som ni skriver, en häst och inte en människa, och vi har olika upplevelser och kroppsfunktioner, men det är ju lätt att utgå från sig själv och hur man tycker nåt känns.

Jag känner igen känslan , och då ska du veta att jag i princip alla "hästår" haft mina ute om möjligheterna har funnits.
De 2 ponny ( C och D ) jag har nu ställs bara in i stallet om de blivit riktigt blöta , och då ställer jag in under kvällen och så får de gå ut till natten igen ... för dom hatar verkligen att stå inne !!
Men då den ena har visat sej att inte klara väta riktigt och det inte hjälper med täcke , så vill jag ha hnm helt torr.

Du kan behöva dubblera högivan när det blir kallt. En del hästar kan inte hålla hullet ens med det om det blir kallt en längre tid. Tänk på att en häst i utebox bara kan stå still o behöver därmed varmare täcke än ute.
Antar att du kan helstänga om så behövs? Eller sätta upp köldridå.

JAG... skulle inte ha klippt den, såvida inte tidigt så det nu hade hunnit växa ut en hel del.

Hur skulle ni ha gjort?

Hälsn sjåpiga klubben

Jag har ett kallt stall till mina tre hästar och har så haft i flera år. Jag klipper inga hästar, ser till att de har ordentliga täcken, två om så behövs, fri tillgång på grovfoder och det funkar alldeles utmärkt även ner mot - 30 som det var för ett par år sedan. Mao, du behöver inte vara ett dugg orolig.

Det låter som att din häst har det kanon, oroa dig inte.

In med rejält med grovfoder bara, vilket du ju redan gör. Jag hade inte tagit in honom för att "värma upp sig", jag tror han mår prima där han är! :)

Det är tugget i första hand som
Ger energi . Inte värdena i sig om total behovet täcks.
Har du ett silage med såna turbo värden i Mj och hösten inte blir tjock av det så ge det snarare än havre som inte bidrar till värme . Men tugg/intag av energi kontinuerligt vid kyla är det som spelar roll i sig .

???, det är hästen matsmaltnings process som utvekla kropps värmen Mackan, inte tuggendet! Det är därför de ska har ett fiber rik torr foder, en för blött foder ta för mycket energi för att värma upp innan den kan börja brytta ner....du få ingen värma i pannan om du elda med sur ved :grin:

Havre är fiber rik och som ett supplement under dessa kalla dager ett bra tillskott för hästen.

Kyla är sällan ett problem.
Mina två har tvärvägrat ligghall och stått ute med varsitt ispansar sedan det blev kallt, vi har fått ca 60cm snö sen i fredags :D

Jag vet att du fått för dig att silage är döden rent allmänt och dina foder teorier står för dig och enbart dig .
Du har en del att läsa på innan du börjar ööhha och ahha .

Var finns problemet öht ang blöta i TS situation ??? Jisses ...

Skulle ha liåit mina stå ute. Det beror föstås på hur mycket päls han har, men mina isisar går ute på lösdrift året om oavsett temperatur. Det är otäckade men kan komma in i det ouppvärmda stallet om de vill. Särskilt med fri tillgång på foder så bör det inte vara några problem för en oklippt häst

sager som andra.. mkt grovfoder och vatten, jag ger ljummet vatten i mina kallstall, araberna har tacken pa sig tjockt pa natten och tunnare nar de ar ute och kan rora sig.. fjordisarna har pals.. och mar utmarkt.. deras hogiva ar 6kg pa kvallen plus 4 kg av "daligt" ho, alltsa mindre varden som de har for tuggandet/varmegorandet under natten. och de fryser inte. manga ganger ar det manniskan som ar frusen men glommer bort att hastar har bott utomhus i manga manga ar. jag haller pa att frysa ihjal kanns det som men pallarna mar bra..
lat din palle ha tjockt tacke pa sig inne, och ge mer ho, kanske blandat hosilage om du fodrar det ocksa.. och ljummet vatten.. han blir ok.. du kan ocksa kanna bakom oronen pa honom och ar det kallt sa ar hasten kall.. bra tips jag fick en gang...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka