Första resan till USA - åka själv

Pancakes

Trådstartare
Hej! Jag ska till USA i sommar och hälsa på en vän. Kommer att resa både dit och hem själv och är redan så himla nervös! Jag har aldrig rest själv och aldrig så långt förut. North Carolina år destinationen.

Vad ska man tänka på när man bokar flyg? Vad ska jag se upp för?

ESTA - läste nånstans att man helst ska boka tre dagar före avresa men det känns ju jättetätt inpå :nailbiting:

Pengar och sånt, är det kort eller kontant som är att föredra? Tänkte skaffa ett extra kort och inte använda mitt vanliga.

Ska se över mina försäkringar och så också. Tror jag har någon form av reseförsäkring i min hemförsäkring till exempel.

Vad ska jag mer tänka på? Se upp med? Väl där kommer min vän se efter mig, jag är mest nervös för at jag måste sköta själv :o

Hej! Jag ska till USA i sommar och hälsa på en vän. Kommer att resa både dit och hem själv och är redan så himla nervös! Jag har aldrig rest själv och aldrig så långt förut. North Carolina år destinationen.

ESTA - läste nånstans att man helst ska boka tre dagar före avresa men det känns ju jättetätt inpå :nailbiting:

Pengar och sånt, är det kort eller kontant som är att föredra? Tänkte skaffa ett extra kort och inte använda mitt vanliga.

Ska se över mina försäkringar och så också. Tror jag har någon form av reseförsäkring i min hemförsäkring till exempel.

Vad ska jag mer tänka på? Se upp med? Väl där kommer min vän se efter mig, jag är mest nervös för at jag måste sköta själv :o

Det där med ESTAt har du nog missförstått. :) Det rekommenderas att göras minst 72 timmar innan avresa, ifall bekymmer skulle uppstå. Ett ESTA är giltigt i två år, så ska du åka i sommar kan du lika gärna göra det nu och få det gjort. Tänk på att bara gå genom den officiella ambassaden, så du inte blir lurad av andra sidor som ska "hjälpa dig" med att fylla i för dyra pengar.

Varför ska du skaffa ett nytt kort? Sålänge kortet är kopplat till samma konto så spelar det ju ingen roll. Eller ska du ha någon form av kreditkort menar du? Oavsett, se till att du kan handla för det i hela världen. Kan finnas inställningar på det hos din internetbank.

@FrauleinLeo har redan gett dig information om ESTA och jag håller med - det är lika bra att ansöka på en gång. Det ska kosta $14.

Om flyg: jag brukar välja efter flygtid/rutt, bolag och pris. Hos lågprisbolagen får man numera betala extra för mat och liknande även på transatlantiska flygningar.

Vilken är din slutdestination i USA? Om du inte kan flyga direkt till den kommer du att gå igenom kontroll av pass och visum på den första flygplats du landar i USA. Tänk därför på att du har gott om tid för bytet.

Cash is king i USA fortfarande men i butikskedjor kan du alltid betala med kort och på de flesta caféer eller restauranger tar kort men man kan inte riktigt förutsätta det.
Jag har ett kreditkort för utomlandsresor som inte har något valutaväxlingspåslag, kan vara värt att kolla på ett sånt!

Det är bara att åka. Esta tar ungefär tio minuter att fixa, så tre dagar i förväg låter som gott om tid. Men gör det en vecka i förväg, då?

Annars är det ju bara att åka. Kontanter har jag aldrig med mig, bara kort. Ett extra kort utifall att man skulle bli bestulen eller tappa det första, kanske.

Det jag brukar tänka på när jag bokar flyg är flygbolaget (föredrar de europeiska nationella flygbolagen) och tiden. Och sen vilken stol, gång är oftast att föredra om man ska åka långt. Flyger du nattetid, så fundera på om du kanske vill kosta på en stol som går att luta lite mer. Ombord kan man titta på film, men ta med en bok eller en telefon med offlineinnehåll också kanske. Klä dig bekvämt för resan.

Det är bara att åka. Esta tar ungefär tio minuter att fixa, så tre dagar i förväg låter som gott om tid. Men gör det en vecka i förväg, då?[...]

Har du fixat ESTA post Trump-tillträde? Jag har för mig att rekommendationerna har ändrats och när jag skaffade ett nytt i januari tog det längre tid än det gjort tidigare.

Det enda TS "förlorar" på att vara tidigt ute är ju att ESTAt går ut tidigare.

jag är mest nervös för at jag måste sköta själv :o
Men tänk så utvecklande att anta utmaningen och växa i dig själv! :D Jättebra att du åker.

Det är ju inte annorlunda att åka själv än att åka med andra, förutom att du inte har ett säkert kort vad gäller resesällskap. Men oavsett så funkar ju en flygplats precis likadant över hela världen, har du sett en har du sett alla typ. Du kommer dit, checkar in om du inte redan gjort det online, lämnar in bagaget, går igenom security checken och kollar på skrämen vilken gate ditt plan går ifrån. Är du nervös var hellre där i god tid och ha tid att gå lite i affärerna (du får ju handla taxfree när du åker till USA dessutom) än att stressa ihjäl dig innan. Själva flygresan är ju lika tråkig och seg oavsett om man har sällskap eller inte, men oftast är de som åker brevid rätt så intresserade av att prata om de åker själva också. Annars får du poppa en sömntablett och sova bort resan.

Innan så är det reseförsäkring (kolla sjukvård där också) som är viktigt. Har du kollat ditt pass så att det inte går ut snart?

Tänk på att inte packa för mycket, för du kommer vilja shoppa en del i USA. :D

Har du fixat ESTA post Trump-tillträde? Jag har för mig att rekommendationerna har ändrats och när jag skaffade ett nytt i januari tog det längre tid än det gjort tidigare.

Jag fixade ESTA senast i december, till mig och dottern, och det sa bara Poff så var det färdigt. Det kanske är lite slumpmässigt hur lång tid det tar post-Trump.

Tror också det kan vara helt slumpmässigt. För mig tog det flera dagar. Undrar om jag är skum? Men jag kom dit och hem i alla fall.:cool:

I vårt resesällskap var jag definitivt mest o-skum :D
Inte en enda gång var någon kontrollant intresserad av mig utan jag fick gå rakt igenom allting. Mina föräldrar och min 6-åriga dotter fick däremot massa frågor av både maskinerna på flygplatsen och av kontrollanter på flera ställen :cautious: :rofl:

Tror det var 72 timmar förut också. Men jag har testat att göra det på Arlanda en timme innan planet lyfte, och det gick det med. Rekommenderas dock inte.

Jag hänger mest i californien och det senaste året även runt Chicago. Cash är inte king utan kort är king men få ställen har chipläsare som är färdiginstallerade så man får dra. Men koden funkar oftast o annars är det skriva på som gäller. Har själv haft visa och Mastercard.

Gillar dock att ha lite cash till typ kaffe eller dricka.

Har varit väldigt lite i north Carolina själv men har släkt och vänner där. Det som slår mig är att min morbror som ser sig som sjukt liberal är skrämmande konservativ. Vänner vi har där är sjukt konservativa. Så kanske lite kulturkrocksförvarning bara?

Jag hänger mest i californien och det senaste året även runt Chicago. Cash är inte king utan kort är king men få ställen har chipläsare som är färdiginstallerade så man får dra. Men koden funkar oftast o annars är det skriva på som gäller. Har själv haft visa och Mastercard.

Har varit väldigt lite i north Carolina själv men har släkt och vänner där. Det som slår mig är att min morbror som ser sig som sjukt liberal är skrämmande konservativ. Vänner vi har där är sjukt konservativa. Så kanske lite kulturkrocksförvarning bara?

Jag var på många ställen där det var cash only i både Kalifornien och Tennesse. Oftast på lite mer hipster-fik och barer. Så jag var glad att jag hade tagit med mycket kontanter.

Jag var på många ställen där det var cash only i både Kalifornien och Tennesse. Oftast på lite mer hipster-fik och barer. Så jag var glad att jag hade tagit med mycket kontanter.

Intressant att det är så olika! Nu hänger jag inte på så mycket hipsterhak men mikrobryggerier, frisör som typ kör hemifrån, folk som hyr bord att sälja smycken på marknader- alla tar kort i områdena jag hänger i. Eller inte min dressyrtränare, med henne får det vara cash.. Eller check. Och DET känns som en helt annan värld! :eek:

Yes ... pa alla de forslagen. North Carolina ar VANSINNIGT conservativt ... om an inte fullt lika illa som South Carolina, dar jag bodde. :arghh:

Nar var du dar? Tennessee ar tamligen gammaldags och konservativt ... men jag betalade med kort nar jag var dar pa hundtavlingar for ett par ar sedan.
Jag har nyss kommit hem till Oregon (norra grannen till Californien) efter tre manader i Californien ... Jag var mest i "The Bay Area", det vill saga omradet runt San Francisco, och i Californien's centrala dalgang som ar agrikultural ... "landet" dar bar, frukt, notter, och det mesta annat som vi ater odlas ... men ocksa i sodra California och ett par veckor i Arizona Inte nagon stans tog de inte kort.
Da vi var ute med en husbil och jag undvek att laga mat besoktes manga sma "diners", barer, vin testingar, och "mat stand" efter vagen. Overallt betalade jag med kort.

Intressant att det är så olika! Nu hänger jag inte på så mycket hipsterhak men mikrobryggerier, frisör som typ kör hemifrån, folk som hyr bord att sälja smycken på marknader- alla tar kort i områdena jag hänger i. Eller inte min dressyrtränare, med henne får det vara cash.. Eller check. Och DET känns som en helt annan värld! :eek:

Jag betalade till och med ett par "street vendors" (som salde farsk frukt vid vagkanten) I Californien med kort. :o ... med rejal driks da kort lasaren tar 3% ... Jag har sjalv kortlasare (som tar 3% :cautious:) sa folk kan betala pa vilket satt de vill.
Den enda jag vet som inte tar kort har i Oregon ar min hovslagare, sa da galler cash eller check ... Men alla andra (inklusive hund och hast tranare) har kortlasare. Sjalv foredrar jag att fa check ... det kostar inget och jag tar en bild pa fram och baksida av checken med min banks software, som jag lagger in pa banken och det ar klart! :D

Yes ... pa alla de forslagen. North Carolina ar VANSINNIGT conservativt ... om an inte fullt lika illa som South Carolina, dar jag bodde. :arghh:

Nar var du dar? Tennessee ar tamligen gammaldags och konservativt ... men jag betalade med kort nar jag var dar pa hundtavlingar for ett par ar sedan.
Jag har nyss kommit hem till Oregon (norra grannen till Californien) efter tre manader i Californien ... Jag var mest i "The Bay Area", det vill saga omradet runt San Francisco, och i Californien's centrala dalgang som ar agrikultural ... "landet" dar bar, frukt, notter, och det mesta annat som vi ater odlas ... men ocksa i sodra California och ett par veckor i Arizona Inte nagon stans tog de inte kort.
Da vi var ute med en husbil och jag undvek att laga mat besoktes manga sma "diners", barer, vin testingar, och "mat stand" efter vagen. Overallt betalade jag med kort.

Jag betalade till och med ett par "street vendors" (som salde farsk frukt vid vagkanten) I Californien med kort. :o ... med rejal driks da kort lasaren tar 3% ... Jag har sjalv kortlasare (som tar 3% :cautious:) sa folk kan betala pa vilket satt de vill.
Den enda jag vet som inte tar kort har i Oregon ar min hovslagare, sa da galler cash eller check ... Men alla andra (inklusive hund och hast tranare) har kortlasare. Sjalv foredrar jag att fa check ... det kostar inget och jag tar en bild pa fram och baksida av checken med min banks software, som jag lagger in pa banken och det ar klart! :D

Ja! Glömde de små frukt- och grönsaksstånden vid fälten. Men du har helt rätt, där är det kort även hos oss. :)

@FrauleinLeo har redan gett dig information om ESTA och jag håller med - det är lika bra att ansöka på en gång. Det ska kosta $14.

Om flyg: jag brukar välja efter flygtid/rutt, bolag och pris. Hos lågprisbolagen får man numera betala extra för mat och liknande även på transatlantiska flygningar.

Vilken är din slutdestination i USA? Om du inte kan flyga direkt till den kommer du att gå igenom kontroll av pass och visum på den första flygplats du landar i USA. Tänk därför på att du har gott om tid för bytet.

Jag har bara kollat litegrann än så länge på sidor som dyker upp när jag googlar "flyga till USA" :p Slutdestinationen blir Charlotte, men flera av resorna verkar vara med byte i Washington. Det känns lite läskigt :nailbiting:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 692
Senast: Vallmo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 145
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lämnade Australien den 22 januari för att åka till Niseko (Japan) och snowboarda. Efter 4 dagar där var det dags att åka till Tokyo och...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Seabaz
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 526
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • En tråd om bäddar