Första ordet

Mitten

Trådstartare
Vad sa era barn som första ord? När hände det? När började de prata mer än ett ord åt gången?
Ja, jag inser att det är ett tag kvar för min plutta, men jag är nyfiken :D

Min brorsons första ord var 'cola'... tragiskt nog. I hans värld betydde det dricka generellt.

Sv: Första ordet

Dottern sa "Titta" som första ord vid 7 månader. Sen kom mamma, pappa och lampa strax efter.

2-ordsmeningar började hon med kring 1½ år.

Hampus var väl runt 11 månader och sa "Daaatta" som är dricka. Runt 1 år kom tvårodsmeningarna...första var "aaa seee"-vilket innebär att man vill titta på mammans mobil utan att bli bortskuffad.

Oj...vilken tankenöt det blev.
Men Jason var nog runt 7-8 månader när han började säga ord som lampa (ampa) och titta. På sin 8-månadersdag sa han i alla fall mamma:love:

Nu är han 14 månader och säger
Pappa
Mamma (endast när han är ledsen:grin:)
ampa (lampa)
bapp (napp)
babo (banan)
tut (slut, samtidigt som han slår ut med händerna och drar upp axlarna)
titta
däää (där, och pekar fibrilt efter något han vill ha)
kacka (höna/anka eller annan fågel)
maaoouu (katt)
off (hund)
pindel pindel (hans version av "imse vimse spindel". Han gör även en del av rörelserna till sången)
kocko (skor)
acka (jacka)
Hej
a dö du (vad gör du?)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 608
Senast: Skjøldur
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym