Sv: Första kontakten
Lät ägaren ta in hästen. MYCKET trevlig och sympatisk häst! Jag såg inga problem från hästens sida i hanteringen. Kollade utrustning och den är helt ok. Lite spänningar på sidorna i sadelgjordsstaden, masserade där och det blev bättre rätt snabbt.
Satte på sadel o träns med tömmar så jag kunde tömköra lite. Inga problem med kommandon till att börja med. Sen skulle jag byta väg och gå ifrån kompisarna. DÅ förstod jag vad som hänt. Hästen vill inte lämna kompisarna och blir lite istadig. Pressade jag på lite tuffare började han krypa ihop och det syntes tydligt att hade jag inte släppt efter i drivningen (röst och kroppsspråk) så hade den rest sig och kastat sig bakåt, precis som den gjort vid ridning.
Jobbade på att hästen skulle gå åt det håll jag ville och efter ett tag började den sänka huvudet, tugga och fundera lite på vad jag egentligen ville. Minsta flytt av benen fick massor av beröm, och så plötsligt var vi på väg. Visst blev det litet försök till att stanna hos kompisarna nästa sväng vi passerade, men drivningen togs snabbt.
Ville inte gå in i stallet när vi kom tillbaka (grinden till kompisarna precis bakom rumpan när man går in i stallet), men när jag förklarade att vi bara skulle gå in och ta av sakerna så gick han plötsligt! Sånt tycker jag är ballt.
MYCKET trevlig häst. I morgon ska jag rida den.