första klass resp andra klass

I

iceland

kommer dessa gränser försvinna nu? alltså 7.50 som gräns för andra klass ston, och 7.75 för hingstar och 8.0 för första klass? kommer detta försvinna både för ston och hingstar?? varför tar man bort det överhuvudtaget??

Sv: första klass resp andra klass

jaså sen när?? fast nu behöver ju inte en hingst bli godkänd för att få betäcka bara han genomfört en totalbedömning...

finns det några gränser alls längre? verkar nästan meningslöst med bedömning nu.. särskillt med ston...:confused:

För att få hamna i stamboken, krävs 7,50 för ston och 7,75 för hingst.

okej men för att få betäckningslicens för hingst räcker det med en genomförd bedömning, eller? finns det inget första klass längre? eller andra klass heller för den delen då..?

du skriver så korta svar... får ju hela tiden svara genom att fördjupa frågorna förstår inte dina svar.. samt en fråga som som jag ställt rakt igenom hela tråden, räcker det med en totalbedömning för hingstar för att få betäckningstillstånd??? inga krav på 7.75.? någon annan kanske vet svaret på detta?

finns det några gränser alls längre? verkar nästan meningslöst med bedömning nu.. särskillt med ston...:confused:

Hur menar du när du skriver att det är meningslöst med bedömning????

Du får ju en officiell bedömning och siffror.

jo fast hingstar får väl betäcka ändå nu? oavsett vilka siffror/totalbedömning den får?

`vill du utveckla?:):bow::bow::bow:
Man kan säga så här:
Det finns bara ett register för renrasiga islandshästar. Worldfengur.
Tidigare fanns det en särskild avelsstambok där ston efter bedömning (7.25, 7.50, 8.0) och efter att de visat att de var fertila klassades i respektive klass 3, 2, 1.
För hingstar fanns det två klasser, klass 1 och 2 (8.0 respektive 7.50). Hästarna i stambok fick ett särskilt stamboksnummer som inte var samma sak som registreringsnumret.
Under årens lopp har reglerna förändrats. Gränsen för godkännande har höjts, samtidigt som kravet på bevisad fertilitet har försvunnit. Som jag tolkar det i alla fall. Hästar har ju klassats i klass 1 och 2 direkt utan att ha fått några avkommor.

Som informationen nu är skriven (alltså meddelandet från avelsutskottet) så ser det ut som att även gränserna för 7.50 och 7.75 är borttagna. Inga avelsklasser finns kvar. Jag har också fått det svaret när jag vänt mig till avelskansliet. Hur omfattande det här är vet jag inte. Kanske det bara gäller för Sverige.

MEN: Säkrast är att vända sig till avelsutskottet direkt för att få reda på hur detaljerna kommer att utformas. Jag har inte gjort det ännu, men kommer att göra det.

Senast ändrad:

räcker det med en totalbedömning för hingstar för att få betäckningstillstånd??? inga krav på 7.75.? någon annan kanske vet svaret på detta?
Jag har fått svaret att för att få hingstlicens måste hingsten vara:
1. Bevisat renrasig genom DNAtest
2. godkänd vid veterinärbesiktning
3. friröntgad från spatt
4. genomgått fullbedömning, dvs både bedömd för ridegenskaper och exteriör. Det måste också vara en bedömning på FEIF-nivå.

Vad totalpoängen blir påverkar inte utfärdandet av betäckningstillståndet.

Jag tror i grunden ändringen beror på att vi är med i EU. Det finns om jag inte minns fel en bestämmelse om att när det gäller hästar så ska samma regler tillämpas som i rasens hemland. På Island är aveln fri, man kan avla hur man vill. Min gissning är att Sverige rättar in sig i ledet genom att öppna upp för avel på alla hingstar bara de är visade. Det har varit tillåtet på senare år att använda icke bedömda hingstar, men då har det kostat extra att registrera.

Reglerna har också i mina ögon varit smått absurda. Tidigare (ett bra tag sedan) fick man inte registrera avkommor efter icke bedömda hingstar. Åtminstone kunde det i teorin bli så att avkomma ett blev till på Island och importerades, därmed var den legal och fick registreras, nästa kom till i Sverige men fick inte registreras pga att hingsten inte var godkänd och en 3:e tillkom efter att hingsten blivit bedömd och godkänd och därmed registrerbar.

Ytterligare en komplikation var att vissa hingstar var godkända efter regler som SIF inte erkände medans de var godkända i Danmark och folk har åkt till Danmark för att "tillverka sitt föl", hade det tillkommit i Sverige hade det inte varit registrerbart men eftersom det tillverkades i Danmark var det okej.
-------------------------
Kontentan av de nya reglerna är vad jag förstår, att folk får göra som de vill, men i praktiken kommer de flesta förmodligen att satsa på högt bedömda hingstar precis som nu men att det blir fritt fram att gå sin egen väg om man nu önskar det. Bedömningarna kommer inte att förlora sitt värde, folk vill fortfarande ha en "varudeklaration".

Att det inte gick att registrera alls känner jag inte till.
Däremot lades det på extra avgifter och man måste också bevisa genom blodtypning mot föräldrarna att stammen var rätt och hästen var renrasig.
Och i registreringskostnaden blev det skillnad beroende på var fölet "tillverkats".
Iofs kunde man i alla fall vara säker på att en moderlivsimport från Island var renrasig. Men att registreringskostnaderna var olika beroende på var tillverkningen skett gjorde att tillämpningen inte var bra.

Problemet nu är att det tagits beslut med hela inriktningen på hingstarnas visningsfrekvens och licensutfärdanden och man har inte tittat på hur det påverkar stons bedömningsfrekvens.

Senast ändrad:

Problemet nu är att det tagits beslut med hela inriktningen på hingstarnas visningsfrekvens och licensutfärdanden och man har inte tittat på hur det påverkar stons bedömningsfrekvens.

Jag förstår inte resonemanget, att det skulle vara ett problem, hur skulle detta påverka stonas visningsfrekvens alls? Fast om du menar att man borde göra insatser för att visa fler hästar oavsett kön så håller jag med, nu visas så gott som uteslutande hästar med bra potential och en hingst kan ha hur många mediokra avkommor som helst som inte påverkar så länge de inte visas.

det har jag ett långt resonemang om på min blogg. Tro mig - resonemanget är mycket välgrundat.
I korta drag kan jag säga så här:
Så länge det inte är någon större prisskillnad mellan ett föl efter ett obedömt sto och ett föl efter ett bedömt sto med helt OK resultat och ovanpå det dessutom stamboksklasserna är borttagna så kommer antalet ston som visas att minska. Särskilt bland de uppfödare där de ekonomiska resurserna är mindre eller ridkunskaperna inte räcker till för att träna och visa själv.

Stamboksklass har i alla fall kunnat användas som ett begripligt argument för en köpare som inte ännu har erfarenhet av vad t ex 7.25 betyder - eller 6.90 - eller 7.80. Kombinera detta även med den annorlunda skalan som används vid tävling.
Och BLUP fungerar inte heller eftersom tävlingsresultat inte tas in i beräkningen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 715
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 457
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar