Första hund..

L

livsfobi

Jag funderar på att skaffa en hund. Men jag har lite problem med att komma på vilken ras jag vill ha. Det blir första gången vi köper hund i familjen. Jag ville ha en jack russel, men jag har fått höra att det är dumt val som första hund? Vad tycker ni? :)

Ge gärna förslag på andra hundraser. Vill ha en lite mindre hund. :D

Sv: Första hund..

Vad vill ni göra med hunden och vad har ni att erbjuda i form av motion osv? :)

Om jag vore ni så skulle jag fundera på hur mkt tid jag vill lägga ner och vad jag är intresserad av att göra med min vovve!
Därefter så kan ni välja bland dom raser som passar in:idea:

Motion kommer den få tillräckligt av haha, då min familj rätt ofta är ute och går och springer. Och sen hade jag tänkt att kunna ta med den till stallet och sånt.

Okej, men jag vill bara ha en "hobbyhund" inte tävla och så.

Sen så måste den fungera tillsammans med min katt, finns det vissa raser som fungerar bättre med katter än andra? Har även här hört att Jack Russel inte är en sån bra ras för detta haha. ):

Tävla behöver man inte göra med någon ras.. Så länge du vill å kan träna lite/mkt (beroende på ras) så kan du därefter välja:idea:
En russel kräver nog en hel del aktivering för att bli harmonisk.
Har tyvärr sett på tok för många som nästan kväver sig i kopplet när man möter dom:o

Vad menas med att en hund kräver aktivering? Och vad gör man när man aktiverar en hund? :D

Man låter dom jobba med skallen med exempelvis spår, trickträning, sök, lydnad, agillty:)
Allt beroende på vad just din hund tkr är kul..
Å jag lovar dig, du kommer säkert att tycka att det är lika kul du med;)

Om man är beredd att lägga ner tid och energi på sin hund så är Jack Russel ett lika bra val som något. Den kräver mer än sällskapsraserna men det handlar om vilken inställning man har som ägare. Är det en Jack Russel man vill ha så ser jag ingen anledning att först köpa en sällskapshund och ha i 15 år innan man köper en Jack Russel för att denna inte skulle vara lämplig som förstahund.

JR är ursprungligen en jakthund och behöver en hel del aktivering. Med aktivering menas både fysisk och psykisk aktivitet. Promenader räcker alltså inte utan JR behöver jobba mentalt också för att må bra.

Det kan exempelvis vara:

Jakt
Grytträning (JR är en grythund. För träning se www.grythundklubben.se)
Agility
Spår
Lydnad
Viltspår

Är det i första hand promenader man har tänkt aktivera sin hund med så ska man nog fundera på en ras ur gruppen sällskapshundar.

Om jag vore ni så skulle jag fundera på hur mkt tid jag vill lägga ner och vad jag är intresserad av att göra med min vovve!
Därefter så kan ni välja bland dom raser som passar in:idea:

Håller helt med!

Okej! :D
Och om man nu inte kan nånting av det där, finns det väl kurser där man kan lära sig samtidigt som hunden?

Och, vad tycker ni/du, ska man köpa valp eller en äldre hund som första?

haha jättemycket frågor :D

Det finns kurser att gå för att lära sig det mesta:D
Valp, unghund el. vuxen beror nog mer på hur eran livssituation ser ut!
Skaffar ni valp så får ni vara beredda på att vara hemma ganska länge innan h*n är mogen att lämnas ens ett par timmar...
DÄR är träning i små portioner A & O!

Okej! :D
Och om man nu inte kan nånting av det där, finns det väl kurser där man kan lära sig samtidigt som hunden?

Och, vad tycker ni/du, ska man köpa valp eller en äldre hund som första?

haha jättemycket frågor :D

Ja, absolut, det finns kurser i allt! Jag ska börja träna gryt med min hund nu i vår och har absolut ingen erfarenhet av det, men som sagt det finns kurser!

Grytträning finns som sagt på grythundklubben men spår, lydnad och agility finns på brukshundklubben och det finns även privata hundskolor och instruktörer.

Man kan mycket väl köpa en valp som första hund, det gjorde jag själv. Men då måste man tänka på att valpen inte kan vara själv alls de första månaderna.

Okej. Nu ska jag börja i skolan till hösten. Det blir ju inte så lång tid att vara hemma med en hund.?

Och kan man lämna en hund hemma en hel dag? när jag tex är i skolan? Eller borde man lämna den hos en granne/dagis då?

Okej! :)
Och bör man träna på dom där grejerna varje dag, eller räcker det med några gånger i veckan?

Vissa klarar att vara själva men om jag vore du så skulle en granne vara bra:idea:
Ang träningen så räcker det antagligen med ett par dar i veckan:)

Våran första hund var och är en golden retriver. Hon har varit jätte mysig men kräver en del träning och stimulans.

våran första hund är en golden retriver. Han fyller snart ett år och är helt underbar! Ebn PERFEKT första hund tycker jag.

När vi letade hund gick vi in på pedigree.se där fanns det ett "test" om vilken hundras som skulle passa en bäst. Då blev det några retriverraser och då blev det en golden. Jag är sjukt nöjd med han, han är nästan kritvit, köpte våran från en väldigt bra(mycket bra) kennel också :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka