Första Hjälpen

lisa412

Trådstartare
Om ca 1 vecka åker medishästen ut på sommarbete och jag tänkte att det kan vara smart att ha nån typ av första hjälpen/förbandslåda vid betet.

Så vad är viktigast att ha i lådan?

Tänk igenom möjliga skador och vad du kan tänkas behöva, små och stora sårskador, fästingar, insektsbett mm. Om betet är långt borta så tänk worst case scenario, tex stor akut sårskada som du måste ta hand om tills vet kommer/hästen körs till klinik. Inte roligt att vara utan akuta förbandsartiklar när man hittar jätteskadad häst i hagen, been there done that med en kompis häst på bete.

I min förbandslåda finns:
rulle med 1 kg bomull
Cellona vaddlinda
vetflex (många)
kompresser
Sorbact
Jodopax
Klorhexidinlösning
Alsollösning
Alsolsprit
Microcid kräm
Salsyvase
Blåspray
Silvertejp
Natriumkloridlösning, både stor 1 liters flaska och mindre engångsbehållare, till sårtvätt
Spritservetter (till mina egna händer så att jag inte hanterar sår med alltför skitiga händer)
fästingplockare
liten sax
febertermometer

Hm, ja det är vad jag kommer på att jag har i min låda på rak arm. Samt diverse tuber med kräm som nog inte är nödvändiga egentligen, zinkpasta, Inotyol mm.
Fyll gärna på med fler saker om ni har andra bra saker i era förbandslådor.

@Arwen Jag är helt grön när det kommer till hästvård så förklara gärna vad allt är och vad man använder det till. :) Eller finns det nån sida på nätet eller nån bok där man kan lära sig mer om sånt här?
Jag har ju inte fullt ansvar för hästen men det känns ändå skönt om man har lite koll själv.

Och betet ligger precis vid en djurklinik :up:

Cellona vaddlinda = köps på apotek, vaddlinda som fäster i sig själv. Används tex vid sårskador på ben när man måste linda och är till för att tryckavlasta och vara lite stötdämpande också
Vetflex = linda som fäster i sig själv, vatten och smutsavvisande, används som yttersta lager i bandage
Sorbact = köps på apotek, speciell kompress som absorberar bakterier, används direkt på sår under bandage
Jodopax, Klorhexidinlösning, Alsolsprit, används för att rengöra sår, jag använder lite olika beroende på sårtyp och var det sitter. Jodopax tycker jag är ganska starkt så det används sällan, klorhexidinlösning till "vanliga" sår och alsolsprit till vätskande lite äckliga sår som jag vill torka ut.
Alsollösning till tex insektsbett
Microcid = köps på apotek, bakteriedödande kräm, används till småsår
Salsyvase = köps på apotek, uppluckrande kräm som jag använder till mugg
Blåspray = sårspray
Finns säkert massor med böcker som tar upp hästvård, jag har Apotekets Hälsoråd för Häst men tror att de slutat sälja den. Men allra mest har jag lärt mig på vägen när hästar i min närhet eller mina egna skadat sig. Be hästägaren gå igenom lite med dig, denne har kanske mer erfarenhet än dig, tex hur man lägger ett bandage så att det sitter kvar på ett hästben är alltid bra att kunna, vad du ska vara uppmärksam på när du visiterar hästen mm.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat