Cellona vaddlinda = köps på apotek, vaddlinda som fäster i sig själv. Används tex vid sårskador på ben när man måste linda och är till för att tryckavlasta och vara lite stötdämpande också
Vetflex = linda som fäster i sig själv, vatten och smutsavvisande, används som yttersta lager i bandage
Sorbact = köps på apotek, speciell kompress som absorberar bakterier, används direkt på sår under bandage
Jodopax, Klorhexidinlösning, Alsolsprit, används för att rengöra sår, jag använder lite olika beroende på sårtyp och var det sitter. Jodopax tycker jag är ganska starkt så det används sällan, klorhexidinlösning till "vanliga" sår och alsolsprit till vätskande lite äckliga sår som jag vill torka ut.
Alsollösning till tex insektsbett
Microcid = köps på apotek, bakteriedödande kräm, används till småsår
Salsyvase = köps på apotek, uppluckrande kräm som jag använder till mugg
Blåspray = sårspray
Finns säkert massor med böcker som tar upp hästvård, jag har Apotekets Hälsoråd för Häst men tror att de slutat sälja den. Men allra mest har jag lärt mig på vägen när hästar i min närhet eller mina egna skadat sig. Be hästägaren gå igenom lite med dig, denne har kanske mer erfarenhet än dig, tex hur man lägger ett bandage så att det sitter kvar på ett hästben är alltid bra att kunna, vad du ska vara uppmärksam på när du visiterar hästen mm.