Första hästen..

Sv: Första hästen..

Viktigt med seriösa säljare. Det är nog väldigt viktigt att man hittar en hel och frisk häst när man skaffar sin första efter som att det är den hästen man ska lära sig av.

Visitera hästen noga, känn på muskler, försök få fram reaktioner. Vet besiktning är ett måste och även provridning. Var med hela tiden - se hur hästen beter sig med säljaren och med dig, observera hur säljaren behandlar hästen. Hur reagerar den på borstning, benlyft, sadel-/tränsning, uppsittning, skänkel, tygeltag etc..

Ta reda på hästens dåvarande foderstat och få den nerskriven. Fråga vad hästen stått på för strö och vad den står på nu. Fråga också om det finns ngn speciell anledning - är den känslig mot damm, käkar den upp halmen etc?
Se till att få vaccinationsintyg och fråga också om hästen stått på hösilage innan, och isf när, hur länge och när den blev vaccinerad för botulism(om den blivit det). Om ni ska ge hösilage är det viktig information som kan spara dig tid och pengar.

När du köper hästen, ge den samma fodergiva som den haft hos förra ägaren, om den inte är helt åt hel* fel. Fråga gärna om du kan få med dig några kilo av deras hö hem(betala såklart) så att du kan blanda det med det hö ni har i erat stall, första dagarna/veckan. Foderomställningar kan göra mycket och olika hö kan vara väldigt olika för hästen. Så man ska alltid byta hö-sort succesivt.

Märker du med tiden att hästen verkar behöva mer/mindre av något foder så kan du börja ändra det sakta när hästen stabiliserat sig lite bättre. Man ska vara medveten om att hästar kan bete sig annorlunda i början efter flytt.

Lycka till! :)

moonlightgarden skrev:
Ni var mycket mycket snyggare på dressyr bilden är på broms bilden ;)
Ja du tycker det :angel:
Jag kan ärligt inte förstå hur jag tänkte! Tur att jag hade en tålig häst :angel:
Han tyckte bara att det var roligt att jag drev på honom!!

Så här på efterhand så skrattar jag åt bilderna... Men när jag red honom så var det nästan så att jag grät.. Jag trodde ju att han inte lyssnade på mig :cry:

Jo det kan jag tänka mig att han tyckte :D

Var ganska osmart jag oxå när jag köpte min första häst som jag fortfarande äger, köpte ju en gammal ridskole ponny ja. Skit smart :angel:

{48549bca-ae67-4600-98e0-d0309d29c89e}.jpg

Fast egentligen kanske vi inte gjorde så dumma köp när man tänker efter :idea:
Jag hade min i 3 år innan han var tvungen att tas bort p.g. av ålderskäl och du har fortfarande kvar din!!
Alltså måste vi ha gjort väldigt bra val även om dom var korkade :idea:

Tolly skrev:
Vid köp av häst...

Anlita ngn som "tänker" som dig och som du litar på vet vad som skulle passa dig.
...

Jaa det vore ju det optimala.. men vart hittar man en sådan då?:P som jag nämnde ovan kan jag ju inte använda mig av ridlärare osv.. tack för alla svar och om jag nu köper en häst så ska jag komma ihåg att ta det lungt, gå igenom allting noga och lära känna hästen ordentligt:)

Det brukar vara folk som känner dej väl, har sett dej rida mycket och vet vad du letar efter.
Jag skulle nog aldrig ta med en "utomstående" för annat än bedömning av själva hästen i sig, man kan ju faktiskt missa en del fel när man är upp över öronen förälskad i underverket. :smirk:
Men jag tar inte med någon som inte känner mej väl för att få denne person att svara på frågan " passar den här mej?" , då går jag hellre på magkänsla.

Om du inte har någon kunnig vuxen i närheten som du litar på så kankse du har en duktig kompis som kan följa med och ge goda råd?

Ett tips till är att skaffa bra böcker om hästhållning och några om foder och hästens sjukdomar. Min pappa kunde inget om hästar när han köpte vår första ponny och han tog hjälp av kunnigt folk men jag vet att han också läste på mycket om kvällarna.
T.ex. har jag hört att Mats Mellbergs Hästhållning i praktiken ska vara bra men jag har inte läst den själv. Pappa hade en som hette "Att ha häst" eller något ditåt.
Mitt eget bibliotek innehåller:
- en bok om hästens sjukdomar
- Plancks utfodringsbok
- två böcker om avel och unghästar (eftersom jag tagit föl på mitt sto)
- fyra olika böcker om ridning och hästutbildning
och jag kollar ofta i dem fast jag haft egen häst i över 20 år.

Försök hitta någon som kan hjälpa dig. Du kommer ju att behöva råd och träning när hästen anlänt också och det är lika bra att leta upp den personen nu. Jag vet inte vilken typ av häst du tänkt dig men du hittar dressyr- och hopptränare på ridsport.se.

Tilllägg om vad som kan gå fel: Ponny nr 1 gick det bra med, efter att vi insett att han behövde röra ordentligt på sig varje dag för att inte blir för het. När vi köpte ponny nr 2 till min syster köpte vi en för ung (4 år) och tuff ponny. Han såg iofs väldigt trevlig och snäll ut när den rutinerade säljaren red den och även när min syster provred, men han visade sig vara "snabbutbildad" och gick snabbt på taket med min syster. Det tog lång tid innan hon fick ordning på honom.

Senast ändrad av en moderator:

Beror ju på hur man ser det, innan jag köpte min så hade ju jag en medryttarhäst som var grov nordsvensk typ å förre detta travare. Seddan motionsred jag en islandshäst barbakca i ett års tid innan jag köpte min å tar ridlektioner från och med det att jag köpte min häst.
Min är ju till salu nu eftersom att hon e ponny och jag är 22 år :D

Men under min ebhandling så har hon blivit en väldigt trevlig dock väldigt personlig häst. Häst med mer egoism får man leta efter :angel:

Ska du köpa häst? Kul!

Det jag minns från första tiden var att man helt plötsligt måste tänka när man rider haha :D var så van från ridskolan att hela tiden
ridlärarn sa vad man skulle göra. Var jättesvårt i början.
Och att kunna göra en bra foderstat, visitera häst, ta hand om eventuella skador m.m.

Det är mycket som är nytt, så har man tillgång till bra hjälp så ta den. Det är guld värt med en erfaren person till hands och fråga när det skiter sig :D

men mycket av det som tex, sadel träns och bett är ju svårt att köpa innan hästen eftersom man måste veta storleken
Vimzis skrev:
Tillägger:

Vad gäller utrustning så varierar det på vad för häst du ska ha men det här är ganska basic:
*2 grimmor, alltid bra med en reserv
*Ett par grimskaft
*Flyveil/flughuva om det är mycket flugor/knott om sommarn
*Sadel som passar!!! (Sök sadeltrådar på buke och du blir gråhårig på allt man ska tänka på ;) )
*Sadelgjord, stigläder, stigbyglar, minst 2 vojlockar/schabrak
*Träns - bett - tyglar
*Skydd (Senskydd/strykkappor/lindor)
*Svett-täcke (fleece, ylle...)
*2 regntäcken att byta mellan
*Beroende på hur varmt det är om vintern hos dej, 1-2 vintertäcken
*Har du inte tillgång till ridhus eller rider ut mcyket rekomenderar jag ett ridtäcke
*Första hjälpen låda
*Ryktgrejer

Och myyyycket mer, men det samlar man på sig med tiden :)

Mitt råd är att inte köpa en för outbildad häst första gången. Nu vet ju inte jag hur duktig du är eller hur högt du vill tävla, men oavsett så blir det mycket roligare och enklare om hästen kan lite från början. Det är inte så lätt alltid att börja utbilda hästen själv sen om man inte är så erfaren.
Försök också att hitta en boxplats på nåt ställe där du känner att du skulle trivas med att ha hästen, då kanske du kan lära känna någon där som kan hjälpa dej att hitta rätt häst. Så gjorde iallafall min kompis nu i somras. Hon bestämde sig för en boxplats här hos mej och sen hjälpte jag henne att hitta foderhäst och åkte med runt och tittade på dom. Jag hjälpte väl till lite som "broms", för det är lätt hänt annars att man bara vill ha första bästa häst för att man längtar så när man väl bestämt sig för att skaffa en, och då kanske det inte blir så bra i slutändan.

Lycka till med ditt hästköp och stirra dig inte blind på olika raser - prova många hästar och bestäm dig för en bra individ! (Säger Jenny som aldrig skulle vilja ha nåt annat än fjordingar ;) )

undefinedVad jag tycker är bra att tänka på innan man köper hästen ärall tid som man måste lägga ner på den,till skillnad från ridskolan(1h/v).Tidig morgon och mockning fodring hämta hö mm mm.Jag tycker att det krävs att en av föräldrarna kan lite häst och inte "rädda" för att ta i eller är rädd för hästar.Man måste ha en back up om man blir sjuk mm.Mycket jobbiga saker men verkligheten,tyvärr!Men frukatansvärt roligt med egen häst,många tjejers dröm!! :)

Okej, jaa min mamma har ju hästvana hon är visserligen nu för tiden mest rädd för hästar men jag utgår från att det skulle gå över om jag skaffade en och drog med henne dit ett par gånger, för hon har det ju i sig och är intresserad.. Och all tid det skulle ta är inget probelm för mig eftersom att jag älskar att ha mycket att göra och en häst skulle jag ju då mer än gärna låta fylla min tid;)
Sen undrar jag också, vad är vanligt att man som oerfaren blir "lurad" på hos ägaren?

En fråga till: Jag har ridit regelbundet på ridskola i ca 8 år vart på massa ridläger m.m.:P Tävlat små klubbtävlingar på ridskolan i både dressyr och hoppning. Haft 5-6 olika sköt-/medryttarhästar som alla slutat med såld häst/knasig hästägare:P Men det har gett mig erfarenheter då jag fått se lite av hur det är att ha häst + riktiga tävlingar. Jag skulle gärna vilja tävla i hoppning men är ju på ridskolenivå nu så till en början blir det väll inte så avancerat men jag skulle gärna vilja tävla mycket. Någon som har något tips på vad jag ska titta på för slags häst?:)

Förhoppningsvis ska du väl inte bli lurad men även om säljaren är ärlig så måste du själv vara medveten om vad du väljer och varför. Som jag skrev så råkade vi köpa en ponny som var för svår och för ung och man kan kanske tycka att säljarna borde förstått det, men det var ju ändå vi som köpare som valde.

Om möjligt, kolla upp säljaren och vad han/hon säger. Om hästen har tävlingsresultat, kolla så det stämmer med ridsportförbunder. Kolla alla papper på hästen, vaccinationsintyg, ägarbyten och, förstås, veterinärbesiktiga hästen och få åldern kollad då också. Lita inte på att hästen har den utbildningsnivå som ägaren säger utan den ska också gå att provrida till rätt nivå.

Om du vill tävla så behöver du en häst som redan kan eller har kapacitet att lära sig att gå så höga klasser som du vill. Du får fundera på om du känner dig mogen för att utbilda hästen, annars så behöver du förstås en som redan, bevisligen (=tävlat) nått en viss nivå.

Det är tyvärr den bistra sanningen att det finns dem som försöker luras när de ska sälja hästar. Hoppas verkligen att du inte råkar ut för en av dessa!!

Det som är ganska vanligt är till exempel att hästar som är heta rids väldigt hårt ett tag innan provridningen för att hästen ska få göra sig av med överskottsenergi och på så sätt bli lugnare under själva provridningen.

Ibland sägs hästen vara utbildad till en viss nivå men att den just för tillfället inte klarar av det på grund av till exempel skada, den har just bytt bett osv.osv...

En ovanligare sak (men dock förekommande) är att hästen får medicinska preparat för att till exempel dölja smärta och skador.

Hur kan man då undvika detta? Ett sätt är "känslan i maggropen". Känns verkligen säljaren seriös? Beter sig hästen på något sätt som kan antyda att allt inte är normalt med den?
En seriös hästsäljare anser jag bör vara mån om att köparen verkligen får en häst som passar honom/henne. Det betyder för mig att man inte ska behöva köpa hästen så fort man ser den för att sedan är det för sent. Vill säljaren bli av med hästen så fort som möjligt bör man fundera på vad orsaken kan vara. Man bör få tid att träffa och rida hästen flera gånger innan man bestämmer sig för att det är "den rätta". Ju mer man får möjlighet att vara med hästen desto större chans är det att man hinner känna av om det är en häst som man passar med (och se om det eventuellt pågår något "fuffens").
En annan sak som man kan göra är att dyka upp tidigare än bestämt när man ska provrida hästen. På så sätt kan man få se saker som man annars kanske inte skulle ha fått se...

Rent allmänt kan man väl säga att man bör vara lite misstänksam. Det får inte gå till överdrift men man ska tänka till både en och två gånger innan man litar fullt ut på vad hästsäljaren säger. Berätta om din egen kunskapsnivå och dina ambitioner då det blir lättare för hästsäljaren att kunna se om hästen är lämplig för dig eller inte. Sedan gäller det att kunna behålla fötterna på jorden och veta sina egna begränsningar :smirk:

En bra början till ett lyckat hästköp är sunt förnuft och viljan att vara så väl förberedd som möjligt. Och du verkar ju ha båda delarna!! Så lycka till i hästköpandet!!

/Sara

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
852
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 877
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024