Första gången fribetäckning, tips på förberedelser?

Sv: Första gången fribetäckning, tips på förberedelser?

Vad bra att jag tog upp det haha! Hade aldrig tänkt så långt som att hingstens hov kan fastna i en flätad svans. Jag tänkte så som hon har på bilden jag la in angående hennes hull. Men okej, ingen flätad svans, utan grundligt rengjord! Vågar inte ha henne i hagen med lindor.

Men ni tror inte det kan uppstå skador på stoet om svansen skulle hamna i vägen eller så? Hon har otroligt mycket svans som lockar sig.

Min curly har faktiskt aldrig haft problem med knott mygg osv. Spelar ingen roll om jag flätat eller så. Brukar lägga medel för att hålla bromsarna borta bara. Hon är den som är minst utsatt av alla i hagen. Även hört av andra curlyägare att deras hästar inte haft så problem med knott och sådant heller.

Om du flätar svansen (hela svansen) ger den ingen hjälp mot flugorna.

Att fläta svansroten kan ju kanske vara en idé, men jag är tveksam till vitsen och hållbarheten.

Ha jag inte provat iof men varför funkar den inte att vifta med ändå?

Jag flätar en inbakad längs roten förbi slidöppningen så det inte ska hänga nåt i vägen, eller så lindar jag.

Har islänningar (= ofta mycket man och svans) och har aldrig hört talas om att svansen varit något problem vid betäckning. Visst har jag varit med om att man vid handbetäckning hjälpt till att flytta undan svansen om stoet inte varit van vid att betäckas och knipit istället för att vända den åt sidan som de flesta hästar gjort. Tycker det låter vettigt som många skriver att be att få en handbetäckning först innan de släpps ihop för att se hur hon reagerar på att hingsten ska på henne.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar