Första gången fribetäckning, tips på förberedelser?

Sv: Första gången fribetäckning, tips på förberedelser?

Ja, jag har inget emot fribetäckning, så länge man inte har en unghingst som inte kan stopp och vandaliserar stoet.. Men hingstägaren sa ungefär att "han hoppar upp och gör sitt och stör inte stoet mer sen".

Pratade med en uppfödare som hade en hingst som var lite väl på, och då hade ett av hennes ston fostrat denne hingst ordentligt så han hade blivit som ett lamm efter det. Så visst kan väl stona säga ifrån om det blir för mycket? :)

Självklart så kommer ju hästarna vara under uppsikt också, :)

Det yngre stoet släppte till en gång och sen fick han inte komma i närheten, det andra stoet var betydligt mer frikostig och släppte till ett par gånger samt försökte uppvakta honom mer men han tyckte själv att det fick räcka. De är inte dumma..

Kan det vara en idé att fläta upp svansen på stoet innan? Eller fullkomligt onödigt? Är det ingen som har några små saker man inte tänker på som kan vara bra att tänka på före betäckning, när hästen släpps ihop med hingsten, och efter?

Okej, jag tror jag kommer göra det hur som helst. Kan ju inte skada. :)

Ingen med mer tips som kan vara bra att ha? Onödiga som livsnödvändiga.

Jodå, det kan visst skada. Tänk om hingsten får in frambenet i flätan...
Bättre i så fall att linda svansen.

Kommer in med benet i flätan?
Det låter svårt för mej.
Jag skulle hellre fläta än att inte göra nåt, men jag själv brukar linda.

Svårt för dig, kanske, men troligen inte för hingsten.
Jag ser ingen anledning alls att fläta, när den risken finns.

Svårt för dig, kanske, men troligen inte för hingsten.
Jag ser ingen anledning alls att fläta, när den risken finns.

Kul...

Har svårt att se hur HINGSTEN skulle få in en stor hov i en flätad svans.
Den är inte hoven han ska stoppa in:crazy:
Sen om hoven ändå far på svansen så är ju svansen rörlig och följer med hoven/benet upp.

Eller så är vi inte van samma typ av fläta...

När jag har ston på fribetäckning så är det absolut förbud på lindor, flätor och täcken. Flätan kan gå upp lite och hingsten kan fastna som sagt. Täcken och lindor säger nog sig självt...

Vi gör så att vi betäcker en gång vid hand för att se att allt är ok. Om stoet slår, blir skrämd eller liknande så betäcker vi bara vid hand och släpper inte ihop dem. Går allt bra så går stoet med hingsten så länge stoägaren önskar. Jag vill dock att de går tillsammans minst två brunster om inte ägaren låter UL:a henne. Om flera ston ska gå med hingsten samtidigt vill jag att de kommer hit samtidigt och släpps allihopa på en gång, jag gillar inte att skicka in nya ston i flocken eftersom.

Kul...

Har svårt att se hur HINGSTEN skulle få in en stor hov i en flätad svans.
Den är inte hoven han ska stoppa in:crazy:
Sen om hoven ändå far på svansen så är ju svansen rörlig och följer med hoven/benet upp.

Eller så är vi inte van samma typ av fläta...

Hovarna är ju både högt och lågt vid en betäckning och när han hoppar upp stryker ju hovarna över svansen. Låter helt vansinnigt att ha fläta i! Här lindar vi svansen på stoet om det handbetäcks vilket vi oftast gör. Så fort stoet är klart får dom gå tillsammans.

Hovarna är ju både högt och lågt vid en betäckning och när han hoppar upp stryker ju hovarna över svansen. Låter helt vansinnigt att ha fläta i! Här lindar vi svansen på stoet om det handbetäcks vilket vi oftast gör. Så fort stoet är klart får dom gå tillsammans.

Som sagt, en inbakad fläta upptill ser jag inte hur en hov kommer in i.
Tycker det är värre med löst smutsigt tagel som kan följa med in i slidan ist.

Som sagt, en inbakad fläta upptill ser jag inte hur en hov kommer in i.
Tycker det är värre med löst smutsigt tagel som kan följa med in i slidan ist.

Jag trodde vi pratade om att fläta hela svansen.

Det man kan rekommendera är några varv med en vet-flexlinda, eller ett vanligt svansskydd.

Det har inte framgått att det rör sig om inbakad fläta upptill utan det står flätad svans. Då ser jag en flätad svans framför mig. Sen slipper man smutsigt tagel om man lindar svansen från roten och en bit ner. Är man extra om sig och kring sig kan även personen som håller stoet hålla undan svansen. Beroende på hur situationen ser ut.

*knapplån*

Himla schysst mot stoet att fläta hela svansen under flugsäsongen. Verkligen kul att gå ute utan något att mota flugor med :mad:

Jag trodde vi pratade om att fläta hela svansen.

Det man kan rekommendera är några varv med en vet-flexlinda, eller ett vanligt svansskydd.

Ja jag gissade att det kunde vara lite olika sätt att fläta:)

Om man flätar hela och börjar nedanför svansrot kan jag se en möjlighet att få in en hov där vid roten, kan ju glipa där.
Ja vetflex linda va smart, dom sitt ju väldigt bra, det ska jag själv ha i åtanke.
Tack.

*knapplån*

Himla schysst mot stoet att fläta hela svansen under flugsäsongen. Verkligen kul att gå ute utan något att mota flugor med :mad:

Måste bara fråga vart du tro svansen tar vägen bara för att den flätas?
Det är ju inte så att den försvinner utan den hänger så vitt jag vet där den alltid hängt ändå.

Det har inte framgått att det rör sig om inbakad fläta upptill utan det står flätad svans. Då ser jag en flätad svans framför mig. Sen slipper man smutsigt tagel om man lindar svansen från roten och en bit ner. Är man extra om sig och kring sig kan även personen som håller stoet hålla undan svansen. Beroende på hur situationen ser ut.

Jo som jag skrev så lindar jag.
Även om man håller svansen så kan tagel ramla ner och hänga mitt framför.
Vetflex linda vid svanroten tycker jag va bra ide´.

Om du flätar svansen (hela svansen) ger den ingen hjälp mot flugorna.

Att fläta svansroten kan ju kanske vara en idé, men jag är tveksam till vitsen och hållbarheten.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar