Första gången fribetäckning, tips på förberedelser?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Mitt sto ska betäckas för första gången, fribetäckning.

Hon kommer skos av, avmaskas, ultraljudas innan. Mer tips? Ska hon vara lite rultig innan eller normalt hull? Annat? Det är första gången jag tar föl. Hon kommer att stå hos hingstägaren i en månad. Alla tips mottages! :)

Sv: Första gången fribetäckning, tips på förberedelser?

Försök passa in så att ni åker till hingsten strax innan brunst eller första dagen i brunst om det går... rultig behöver hon inte vara, men hellre lite överhull än normal träningsform så att säga :)

Annars tycker jag du har fått med det viktigaste, vad jag kan komma på nu i alla fall!
Lämna gärna lite infp till hingstägaren om hur hon är att hantera i hagen, om hon är rädd för sprayflaskor (myggmedel), om hon är svårfångad i hagen osv. Det underlättar verkligen med sån info!

Försök passa in så att ni åker till hingsten strax innan brunst eller första dagen i brunst om det går... rultig behöver hon inte vara, men hellre lite överhull än normal träningsform så att säga :)

Annars tycker jag du har fått med det viktigaste, vad jag kan komma på nu i alla fall!
Lämna gärna lite infp till hingstägaren om hur hon är att hantera i hagen, om hon är rädd för sprayflaskor (myggmedel), om hon är svårfångad i hagen osv. Det underlättar verkligen med sån info!

Tack för svar. :)

Hon är ju så otroligt svår att se brunst på. Och finns ingen hingst inörheten jag ha kolla med heller. Ska börja hålla kolla nu då våren kommer.

Ja, dock är mitt sto gudasnällt :) Kommer springandes i hagen och bryr sig inte i vattenslang, eller sprayflaskor.

Hon kommer att stå i hagen intill hingsten tills hon visar sig redo.

Du kan tempa stoet för att kolla när hon ska brunsta, då går temperaturen upp lite. Börja med att kolla normaltemp så att du vet vad hon har, tempa henne samma tid i en månad så vet du hur hennes temperaturkurva ser ut.

Du kan tempa stoet för att kolla när hon ska brunsta, då går temperaturen upp lite. Börja med att kolla normaltemp så att du vet vad hon har, tempa henne samma tid i en månad så vet du hur hennes temperaturkurva ser ut.

Tack vilket bra tips! Morgon är väl bäst att tempa? eller spelar det någon roll? Veterinär var idag och kikade på en skada, så hon gav mig också lite tips hur jag ska hålla bra koll :)

Jag har tempat på eftermiddagen efter jobbet. Det viktigaste är att det är ungefär samma tid på dygnet varje dag.

Jag tycker det låter ut att vara ett konstigt förfarande för en fribetäckning? Enligt de hingsthållare som jag har pratat med föredrar de att släppa hingsten med hela stoflocken på våren och sen att de går ihop hela sommaren, under övervakning av hingsthållaren såklart. Att hålla på att kludda med flera ihopsläpp ökar skaderiskerna ganska rejält.

Om ni ändå tänker göra så som du beskrivet och inte släppa ihop dem förrän stoet är i brunst, så skulle jag kräva en betäckning för hand innan ihopsläppet. Särskilt med tanke på att det är första gången stoet betäcks.

När mitt sto blev betäckt så gick det till precis så som TS beskriver.

Det var första sommaren han fribetäckte. Det var bara ett sto i taget inne hos honom och de kollades noga att de var brunstiga.

När mitt sto blev betäckt så gick det till precis så som TS beskriver.

Det var första sommaren han fribetäckte. Det var bara ett sto i taget inne hos honom och de kollades noga att de var brunstiga.

Undrar lite över varför man inte väljer betäckning vid hand i så fall? Det känns som man borde missa fribetäckningens alla fördelar, som kommer när hingsten får gå med stoet hela brunstcykeln, och istället få en massa nackdelar som fler språng och större skaderisk. Jag är ganska ny på det här med avel, men jag skulle nog inte skicka mitt sto till ett ställe som använde den typen av betäckningsförfarande.

I det specifika fallet så var det i princip det första eller andra stoet som han fribetäckte. Han handbetäckte henne på första språnget och sedan fribetäckning. Detta ställe var absolut superseriöst och var väldigt försiktiga med både hingst och ston och ville göra en långsam invänjning på fribetäckning. Vilket jag har full förståelse för. Hingstar som fribetäckt mycket är det ju självklart att de går ihop under längre period.

Betäckningssättet spelade ganska liten roll för mig när jag valde hingst, eftersom prio ett var att hingsten skulle passa stoet.

Det är en 20årig hingst som är erfaren, så jag är inte så orolig (hade det varit en unghinst hade jag varit mer skeptisk) . :) Hingstägaren betäcker med sina egna ston och jag tror nog att hon har bra koll på sin hingst! :)

Men det här med hull, så här ser hon ut nu, ska hon upp ned innan betäckning? Börjar ni höja foderstaten direkt hästen är konstaterad dräktig?

img_2703_193749525.jpg

Foderstaten ska inte höjas upp förrän de sista 4-5 månaderna av dräktigheten.

Köp dig en bra bok om dräktighet och fölning så får du bra svar på många av dina frågor.

Jag skulle inte heller vara oroad om jag var du !

Men vad är det för ras på stoet ? Är det ngn lockig sort ?

Foderstaten ska inte höjas upp förrän de sista 4-5 månaderna av dräktigheten.

Köp dig en bra bok om dräktighet och fölning så får du bra svar på många av dina frågor.

Sjävklart är inte bukefalos min huvudkälla! :) Har veterinär, uppfödare vid sidan om och tar in så mycket jag kan via böcker också. Men första gången är första gången! :) Nervös som sjutton.

Jag hade definitivt inte velat se henne i mindre hull inför betäckning, gärna lite åt andra hållet (utan att vara fet då).

Sedan är det sant det här med att själva behoven inte höjs direkt förrän de 3-4 sista månaderna men själva foderstaten är superviktig hela tiden. Jag räknar på aminosyror o hela konkarongen från början. Det är väl kanske självklart för de flesta men inte alla tyvärr :)

Man måste ta hänsyn till att hon knappt har en muskel på kroppen också så hon ser ju lite tanig ut pga. det. :) Hon får 12kg om dan nu, men kan ju prova ge 13kg om dan, hon får ur hönät och går ute dygnet runt, och lämnar lite ibland. Men skulle jag ge henne höet löst skulle hon nog äta något kilo mer.

Jag ska byta foder om en månad ungefär, börja att blanda ut med det jag har nu. Och då har jag en nogrannare analys, det ligger även lite högre än det jag har nu. Blir lättare att stödfodra korrekt då när jag har en petigare analys. :) Men finns det något särskillt som är bra att ge dräktiga ston? Jag vill veta allt! :)

Jag är ju så grön man bara kan bli på det här.

Jag hade definitivt inte velat se henne i mindre hull inför betäckning, gärna lite åt andra hållet (utan att vara fet då).

Sedan är det sant det här med att själva behoven inte höjs direkt förrän de 3-4 sista månaderna men själva foderstaten är superviktig hela tiden. Jag räknar på aminosyror o hela konkarongen från början. Det är väl kanske självklart för de flesta men inte alla tyvärr :)

Om vi människor låter bli att lägga oss i så mycket så sköter de för det mesta allt väldigt bra själva och att fribetäcka ett sto i taget när man vet att stoet är brunstigt är också en mindre skaderisk för oss människor för det är stora djur att ha och göra med, framförallt när hormonerna också är i omlopp. Jag handbetäckte själv de besökande stona hos oss i somras eftersom de inte var mina. Mina egna släpptes med honom när de var i högbrunst och de gick då ur ca 1 dag efter och gick därefter med honom resten av sommaren. Han hade inte betäckt tidigare. Lugnt och skönt, dräktiga på första försöket allihop.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar