Första fölning vid fyra års ålder

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mercedez
  • Startdatum Startdatum
M

mercedez

Hej! Hur har era unga ston fölat första gången? Grejjade de det hela själva eller har ni behövt hjälpa till mycket? Är det större risk för unga förstföderskor att det ska bli komplikationer, eller är det vilket som?:confused:

Sv: Första fölning vid fyra års ålder

Min 4 åring fick föl i år och hon skötte fölningen helt galant själv, jag bara stog och observerade. Hon tvättade och pratade med sin lilla bäbis men sen kunde ju inte fölungen suga så då vart mammahäst lite aggresiv. Men så hade det inte blivit om allt funkat som det skulle. Men nu är allt bra igen och dom mår bra och hon tar hand om sin unge, fast inte mer än nödvändigt, alltså ingen "hönsmorsa". Tror inte du behöver vara orolig för att det är en ung häst. För som hingsthållaren sa till mig: en ung kropp är fräsch och frisk och orkar med mycket.

Mitt sto var fyra när hon fölade förra året,hon lurade mig totalt. Inga vaxproppar,och hon fölade två veckor för tidigt (på dag 316 drygt) Så hon gick ute på natten.Jag tittade till henne vid elvatiden innan jag satte mig framför tvn som vanligt (tittar alltid till mina hästar på kvällen när dom går ute sommartid,naturligtvis lite extrakoll på henne) sen somnade jag framför tvn och vaknade vid tre på natten,då gick jag ut med hunden en sväng,och passade på att titta till hästarna igen (dom går utanför huset typ) Då var jag framme och klappade om henne,lyste på juvret och hon gick och betade som vanligt. Betedde sig helt normalt.Eftersom hon inte beräknades föla förrän två veckor senare så gick jag ju så klart och la mig och tog rejäl sovmorgon.jag vaknade klockan elva dan efter av att grannen ringde och sa att mitt föl var jättegulligt:D gissa om jag flög upp:) Och där galopperade mitt lilla stoföl,torr och fin och redan några små bakut språng på G.Inte var hon underutvecklad heller,trots att hon föddes så tidigt..

Det var för mej ungefär som för Skogstroll Min fyraåring blåste mej helt. Men hon klarade av allt själv och jag kom när fölungen var torr, men han hade inte rest sig. Hon var absolut bästa tänkbara mamma åt sitt föl, lagom balans mellan mammig och sträng.

Oj, detta låter ju helt underbart att det finns berättelser där allt går enligt "skolboken":) Detta gör att jag kanske kan lugna mig lite i alla fall...Jag ska förhoppningsvis ha två damer dräktiga tills nästa vår/sommar och jag har tyvärr bara varit med två ggr förut och då med ston som tyvärr har mist sina föl bägge gångerna. (var inte mina, men det var hemskt nog ändå att vara med om händelserna....:cry:....). Men nu ska jag tänka på era härliga berättelser om era lyckliga slut som jag också önskar få uppleva:laugh:.

Jag har bara tagit föl på en 4-åring och det var den enklaste fölningen jag varit med om. Allting gick plättlätt och hon var en superfin och duktig mamma!

Mitt sto fick sitt första föl nu i år (3 mars) som 4-åring. Dock är hon född i november 2005, så hon är ju knappt mer än 3 år ändå :crazy:
Fölet var inte planerat, visste inte ens att hon var dräktig när jag köpte henne i höstas, men det började visa sig runt årsskiftet att så var fallet.

Iallafall så har allt gått jättebra och hon är en jätteduktig mamma. Kanske lite väl tolerant första veckorna då det är en riktigt kaxig kille hon har fått, men nu fostrar hon honom jättebra :love:

Även fölningen gick bra. Jag hjälpte henne lite eftersom han var ganska stor, men hon var ändå väldigt trött efteråt. Hon låg nog utslagen nästan en halvtimme och sen när hon reste sig fick jag stödja henne i ca 15 minuter eftersom hon ramlade omkull annars :o
Men efter en timme ungefär så var hon som vanligt och fölungen fick dia utan problem. Hon rörde inte en min när han sökte efter juvret, förutom att försöka hjälpa honom till rätt plats då :laugh:

Mitt sto fick sitt första föl nu i år (3 mars) som 4-åring. Dock är hon född i november 2005, så hon är ju knappt mer än 3 år ändå :crazy:
Fölet var inte planerat, visste inte ens att hon var dräktig när jag köpte henne i höstas, men det började visa sig runt årsskiftet att så var fallet.

Iallafall så har allt gått jättebra och hon är en jätteduktig mamma. Kanske lite väl tolerant första veckorna då det är en riktigt kaxig kille hon har fått, men nu fostrar hon honom jättebra :love:

Även fölningen gick bra. Jag hjälpte henne lite eftersom han var ganska stor, men hon var ändå väldigt trött efteråt. Hon låg nog utslagen nästan en halvtimme och sen när hon reste sig fick jag stödja henne i ca 15 minuter eftersom hon ramlade omkull annars :o
Men efter en timme ungefär så var hon som vanligt och fölungen fick dia utan problem. Hon rörde inte en min när han sökte efter juvret, förutom att försöka hjälpa honom till rätt plats då :laugh:

Ooops! Då fick du ju två hästar på köpet!:D

Ja, det är trevligt när man hittar sin drömhäst och hon plötsligt förökar sig :D
Resultatet blev ju långt bättre än jag hade vågat hoppas på också, så det gör ju inte saken sämre :banana:

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 721
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 636
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V