M
mercedez
Hej! Hur har era unga ston fölat första gången? Grejjade de det hela själva eller har ni behövt hjälpa till mycket? Är det större risk för unga förstföderskor att det ska bli komplikationer, eller är det vilket som?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mitt sto fick sitt första föl nu i år (3 mars) som 4-åring. Dock är hon född i november 2005, så hon är ju knappt mer än 3 år ändå
Fölet var inte planerat, visste inte ens att hon var dräktig när jag köpte henne i höstas, men det började visa sig runt årsskiftet att så var fallet.
Iallafall så har allt gått jättebra och hon är en jätteduktig mamma. Kanske lite väl tolerant första veckorna då det är en riktigt kaxig kille hon har fått, men nu fostrar hon honom jättebra
Även fölningen gick bra. Jag hjälpte henne lite eftersom han var ganska stor, men hon var ändå väldigt trött efteråt. Hon låg nog utslagen nästan en halvtimme och sen när hon reste sig fick jag stödja henne i ca 15 minuter eftersom hon ramlade omkull annars
Men efter en timme ungefär så var hon som vanligt och fölungen fick dia utan problem. Hon rörde inte en min när han sökte efter juvret, förutom att försöka hjälpa honom till rätt plats då