Sv: Första besöket på förskolan
På en del förskolor använder man det som en ursäkt för att inte ha någon planerad verksamhet alls utan bara "fri lek".
Fri lek är det allra viktigaste ett barn sysslar med under sin barndom!
Vi fostrar barn som ska ha allt serverat och iordningställt, barn som inte klarar av att roa sig själva, som inte kan vara med andra om de inte fått ett "tema" eller en "uppgift" att hålla sig till.
Barn som inte ids lägga kraft på att starta en fri lek för de vet att fröknarna kommer att avbryta leken med orden: Nu får ni plocka ihop, vi ska ha samling om xxxxx, eller nu får ni sluta leka för vi ska sjunga eller nu ska fyra-åringarna ha tvärgruppsarbete så de får komma med.
Istället borde vi sitta utanför leken och observera och kanske delta och den vägen smyga in den kunskap som barnen själva efterfrågar.
Kan jag som pedagog lämna min barngrupp att klara sig själv och de tar upp en "fri lek" spontant som alla kan delta i då har jag lyckats!
Underskatta aldrig, aldrig den fria leken, det är där barn bearbetar sina intryck och gör dem begripliga, det är där de lär sig det sociala samspelet, det är i den fria leken de befäster sina kunskaper och utvecklar sitt tänkande!
Det största fel vi gör i förskolan är att mata barn med saker de inte undrat över.
Barn tänker inte som oss vuxna, vi åker till Kolmården för att visa våra barn vilda djur, barnen åker hem från Kolmården med minnet av ekorren som kom fram till fikabordet utanför parken och tiggde mat.
Skulle jag leta dagis till mitt barn idag skulle jag leta ett som låter barnen leka klart!