Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle fråga mig själv varför det var så viktigt att den andra personen skulle förstå det andra perspektivet.
Förståelse eller perspektivbyte är inget som går att tvinga på andra.
så, att se över sin egna kommunikation anser jag vara ett måste om inte meddelandet går fram.
Om man diskuterar något båda är intresserade av men har olika åsikter - hur skulle du göra då?
Självfallet. För att problematisera: Om den andre personen hävdar något som i ditt tycke är avskyvärt, i djupaste mening avskyvärt?
Genom att försöka förstå hans eller hennes position o inställning. Varför han eller hon vidhåller det du avskyr.Hur tror du att man bäst bemöter en människa som har svårt att förstå andras perspektiv och känslor?
Det är inte det som är poängen egentligen. Det är alltså inte viktigt för mig (hypotetiska mig) att den andra förstår mitt perspektiv.
Det jag skulle vilja höra är vad du/ni tror är det mest framgångsrika sättet att nå fram till den som har svårt med perspektivbyte.
För att nå fram till motparten måste du ha väldigt bra argument och exempel till varför du anser ditt perspektiv är bättre en motpartens samt direkt kunna påpeka de brister som finns i motpartens argument.