försöker ta mat från bordet

E

ekran

Hej! Nu han min lilla (eller ganska stora:angel:) storpudelvalp blivit 3 månader och borjat hoppa upp mot mord för att försöka ta mat mm. Jag har varit sträng mot alla i familjen att de absolut inte får lämna något framme så att han kan få en "belöning" av att hoppa upp för då blir det bara värre, men trots det glömmer vissa och han har redan lyckats få tag i en bit ost och slicka i sig lite yoghurt. :crazy: Så nu hoppar han såklart bara ännu mer.

I början puttade jag bara bestämt men lugnt ner honom och sade nej, men han har inte riktigt lärt sig ordet nej än, så själva nejet har ju inte så stor inverkan. Sedan testade jag med att locka ner honom med godis, men det är ju inte alltid man har det på sig precis när han hoppar. Frågade instruktören på valpkursen som jag går och hon sade att det bästa är att ignorera och sedan berömma när han hoppar ner. Men eftersom han redan fått tag på saker tror jag inte att den metoden kommer att fungera. Så vad ska jag göra för att han ska förstå att det inte är okej? :confused: Snart blir han ju riktigt stor och behöver inte ens hoppa upp för att nå maten på bordet, han kommer komma åt den ändå. :( Vill få stop på det så fort som möjligt. Kanske bara ska fortsätta att putta ner honom? Det verkar ha gett bäst resultat hittills. Tacksam för svar.

Sv: försöker ta mat från bordet

I början puttade jag bara bestämt men lugnt ner honom och sade nej, men han har inte riktigt lärt sig ordet nej än, så själva nejet har ju inte så stor inverkan.

Men varför inte träna stenhårt så att han förstår ordet nej?

yes, jag är igång och börjat träna så snart borde han ju förstå vad det betyder...men det känns som att allt som är förbjudet blir dubbelt så kul (tycker han iaf) så jag får väl se om det hjälper något. Det var väl därför som instruktören tyckte att jag skulle ignorera, kanske får köra på det helt enkelt. Eller så får jag väl putta ner honom utan att säga nej, och lägga till nejet sen när han har lärt sig det. Så får jag väl hoppas att han fattar.

Försöker han mörda er för att ta mat? :eek:

(Förlåååååt ;).... Kunde inte låta bli)

Varför inte säga ifrån ordentligt med ett skarpt nej när han gör det och knuffa ner honom riktigt bestämt? Att ignorera funkar inte..... min äldsta är 7 om en månad och hon har under hela sitt liv stulit som en korp, mitt framför snoken också på mig.....så ignorera ger jag inte mycket för:D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar