Förslag till nya regler..........

Sv: Förslag till nya regler..........

Gud jag orkade inte läsa allt. Men jag har säkert missa nått men på galoppen har vi banvetrinären som står och kollar alla hästar innan start och i western har vi ju oxå vetrinärbesiktning iallafall 1g kanske kunde vara en varje morgon innan start som på hästhoppning.

Är det inte redan lag på att det ska finnas vet. vid boskapsgrenar och reining? :confused: Iaf boskapsgrenar inom AQHA??

Den föreslagna förändringen för westernridningens del är att man föreslår veterinärkrav vid Reining. De andra grenarna som nämns har redan veterinärkrav.

Min spontana tanke är:
Hur reagerar 'reiningsverige' på detta (SRHA + reiningryttarna)

/Mike

Jag är nu inte utpräglad reiningryttare men rent spontant känner jag att det är rätt bra med vet.i samband med reining. ;)

Ja fast visst är de bra att dom oxå ska vetbes när dom gör sånna grejjer som slidestop ,spinn osv.

Ja, jag tycker det. Många är det ju också som rider barrel race, pole bending och det är också publikfriande. Kanske kan bli så att man kör såna klasser samma dag och då innebär det ju att man får fler tävlingsmöjligheter i dom grenarna också...om man nu vill det. :cool:

Ja, jag tycker det. Många är det ju också som rider barrel race, pole bending och det är också publikfriande. Kanske kan bli så att man kör såna klasser samma dag och då innebär det ju att man får fler tävlingsmöjligheter i dom grenarna också...om man nu vill det. :cool:
Ja fast när jag tävlat barrerace och polebending har de varit vetbest på alla tävlingar.

Jo, det är det men inte många arrangerar dessa tävlingar p.g.a. vet.bestämmelserna. Kan ju bli fler tävlingstillfällen för de som vill rida fartgrenarna om det nu blir fler såna då man ändå måste anlita veterinär för reining...vad det jag menade;)

min första tanke på vet. krav vid reining var att det då nog är väldigt stor risk att reiningen försvinner från de små tävlingarna endast p g a för stora kostnader för de små arrangörerna.

Ska bara påpeka det att jag inte är emot vet. kontroll eftersom det är för hästens (och ryttarens) bästa.

De var mycke att läsa
det stog att westernridningen var representerat av Westernsverige
-vilka organsationer ingår där?
Om jag tolkar det rätt så ska vetrinärer finnas på plats när tävlingar har reining klasser med MEN det stog inte på vilken NIVÅ
så det innebär att om en wrasklubb lägger in reining mönster 14 på en D-tävling så måste det finnas en vetrinär på plats
det är ju helt absurt. Det framgår ju klart och tydligt på sidan 32 att vetrinär var "önskvärt" med vetrinärbesiktning på reininghästar när det var internationella tävlingar. Det ska ju vara lika som inom hoppning att inom en viss nivå så ska det inte behövas vetrinär. Det innebär i princip att klubbarna inom Wras som arrangerar D-C tävlingar antingen får höja startavgifterna för att ha vet på plats eller stryka reiningmönstren eller hoppas på att det finns en vet som är med i klubben och vill jobba idellt för sin klubb, den möjligheten skulle ju komma att finnas tydligen. (hur det ser ut inom Quarter paint världen vet jag inte:o)
Sen ska nog kossefolket läsa igenom det för det finns många begrepp som kan tolkas lite hur som helst med djur inom tävlingar och hantering lidande mm så att vi INTE behöver få dummys på working cowhorse,teampenning mm /;)

Ja, det vore ju synd men undra om de inte kommer ha någon slags "nivå" för när vetrinär ska behövas.
På E o D borde det ju knappt behövas..

Nu har jag inte läst igenom allt som stod via länken så jag kan ju ha missat om det stod nåt om det.

Håller med. Att ha vet med på E D å C vore komplett vansinne...Det kommer säkert undantag.

Håller med. Att ha vet med på E D å C vore komplett vansinne...Det kommer säkert undantag.

Jo men då måste ju någon framföra det också och innan förslaget har klubbats igenom och genom att det är på regeringsnivå så är det inte så lätt att ändra på det när det väl har fastslagits/;)

och någon=westernsverige vilka organistioner och personer är representanter för den alliansen kan ju vara kul att veta

Senast ändrad:

Håller inte med om deras resonemang angående reiningen (finns i kapitel 4, längs ner på sid 60 - 61). Det grundar sig dessutom på en rapport från 1995 där någon förfasats över spin och stop.

Eftersom vi alltid har en domare på tävlingsbanan tycker jag det är upp till denna att skicka ut ekipage där hästen är halt eller uppenbart inte i skick att tävla, åtminstone på lägre nivå.

Ida

I WesternSverige ingår:
• ApHC-se Svenska Appaloosa Häst Föreningen
• RHA Ranch Horse Association
• SAHF Svenska Arab Hästföreningen
• SCHA Swedish Cutting Horse Association
• SPHA Swedish Paint Horse Association
• SQHA Swedish Quarter Horse Association
• SRCHA Swedish Reined Cow Horse Association
• SRHA Swedish Reining Horse Association
• WRAS Western Riders Association of Sweden

Tack:bow:
Det är ju bra om så många organsationer som möjligt kan ta del av disskustionerna och ha möjlighet att lägga fram sin åsikt etersom vi inte har som innom ridsporten ett förbund som kan föra westernryttarnas talan,;)

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Övr. Hund Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen. På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 082
Senast: ch791022
·
Utrustning I den nya djurskyddsutredningen står det så här: "När det gäller den utrustning och de träningsmetoder som används vid träning av och...
Svar
12
· Visningar
1 675
Senast: Kallebus
·
Hästmänniskan Här är lite intressant läsning jag hittde i ett dokument som skrivits om de nya körkortsreglerna.. Här finns vd jg kn förstå all info om...
Svar
6
· Visningar
2 592
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka