förslag på växter??

lillasnuttan

Trådstartare
Jag och min man har nyligen köpt hus och kommer flytta in 1 maj! Har bott många år i lägenhet och längtar som tusan till att få bo på "landet" och ha en trädgård. Problemet är bara att jag inte alls vet vad jag ska ha för blommor. jag vill gärna plantera sånna som återkommer år efter år. Men kommer även sätt lite tulpaner och sånt. trädgården är på 1500kvm så jag har lite plats:d

Så min undran är om det är någon som har några förslag på fina och LÄTTSKÖTTA blommor? alla jag har inne dör bara jag tittar på dem...

Sv: förslag på växter??

Är det ett "begagnat" hus ni har köpt har du ju en säsong på dig att först se vad som kommer upp i trädgården. När det gäller vad som är lättskött eller inte handlar det ju om jordmån, läge och var i Sverige det är. Tulpaner ska du i alla fall sätta till hösten så ta det lugnt och överraskas av vad som ska dyka upp till våren. Ett vanligt tips när det gäller växter är att kolla vad andra i samma område har, klarar sig växterna där kanske de passar hos dig också.

De som har bott där innan har inte planterat något och de har bott där i 6 år, tror jag det var! De sa att det var ett par äppelträd och ev körsbär. så det ska bli spännade och se om det finns något överhuvudtaget :) Finns två hus som gränsar till vår tomt men det ser inte som de gör något med sina...

Jag vill mest bara ha förslag på blommor som skulle göra sig i rabatter eller i krukor ute.

Såhär första sommaren skulle jag satsa på Sommarblommor i krukor för att få lite liv, och sedan kolla vad som kommer upp.
Kanske plantera lite jordgubbsplantor, smultron och liknande. En och annan perenn som återkommer -finns ju massor! Själv är jag förtjust i gamla torparsorter.

Till hösten sätta de lökar som du vill ha och planera trädgården utifrån vilka växter som redan finns där. :)

Jag tjatar jämt om nävor så det tänker jag göra här med. Finns i alla färger, former o höjder - nästan. Dom flesta håller undan ogräs, sprider sig gärna men är lätta att få stopp på.

Jag tjatar jämt om nävor så det tänker jag göra här med. Finns i alla färger, former o höjder - nästan. Dom flesta håller undan ogräs, sprider sig gärna men är lätta att få stopp på.

:love:
Då hjälper jag dig att tjata lite till!
Nävor är så fina.

Kram, Maya

Ja, nävor var ju jätte fint! Känns väldigt tråkigt att det blir först nästa år som jag kan göra fint...

Är det någon som vet bra sidor på nätet man kan beställa frö ifrån eller kan man lika gärna köpa i butik?

Nävor ska man kolla runt i bekantskapkretsen efter. Jag skänker bort nävor om någon runtikring vill ha - stora kuddar m vit brunnäva tex. Och för övrigt är det mycket växter man kan få till skänks. Fingerborgsblomma och aklejor, ringblomma, malvor är det tacksamt att samla frön från.
Jag blev trädgårdsintresserad för sisådär 20 år sedan och köpte en hel del växter som jag sen hittade i min mammas och min svägerskas trädgårdar - Men det kunde du ju ha fått av mig....bolltistlar, kantnepeta, fänrikshjärta, prästkragar, aklejor, dagliljor, lammöron o lite till. Har faktiskt fyllt bilen med växter hos dom några gånger.

I butikerna finns det mesta i fröväg. Vill man dock ha något speciellt är det beställning som gäller.
Visst kan du börja med trädgården nu. Krukor är jättekul att greja med - och att fylla dom med perenner som du sen kan plantera ut i höst när du sett vart det är tomt går alldeles utmärkt.

men då kommer jag och lastar bilen full då:laugh:

Ja, jag kommer nog satsa på krukor detta året. Är egentligen inte så intresserad av trädgråd eller jag var inte det när jag bodde hemma och mamma tvingade oss barn att rensa rabatter och plantera en massa, men nu efter nästan 10 år i lägenhet så saknar jag det väldigt mycket. Har väldigt ogröna fingarar så vi får väl se hur det går;)

Jag lyckas inte heller med blommor inomhus men det är inte alls samma sak ute! Speciellt inte om du planterar i rabatt, krukor kräver ju mer.
Allt du behöver göra att är vattna och rensa. Sålänge du inte ger dig på något avancerat...

Jag brukar åka till en trevlig trädgårdsaffär och bara shoppa massor av det jag tycker ser fint ut :D.
Ofta kan man ta hjälp av personalen också om man känner sig osäker.

Fröer brukar finnas massor i butikerna, själv föredrar jag uppvuxna plantor (speciellt om det är perenner, för de växer så långsamt i början).

Jag har också en ganska stor trädgård och mitt misstag var att börja plantera överallt. Men det är dyrt med plantor och i slutändan ser alla rabatterna ändå lite glesa och tråkiga ut.. Så mitt råd är: börja i någon liten rabatt och gå vidare när du känner dig nöjd där.

Det var bra tips, jag vill ju gärna göra allt på engång men som du skriver kommer det nog bara bli halvdant... Har en hörna vid trappen som nog får bli mitt första projekt!

Tänkte börja med trägårdslandet, det finns inget idag så det blir till att gräva:D

Är det nån som vet om jag kommer hinna odla något i landet om det inte är klart förrän mitten maj?

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: hollypolly
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 899
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar