Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog personal knuten till området, det är nog inte helt lätt att ändra på. Iaf på mitt jobb har vi ingen i "reserv". Nej jag sväljer inte heller allt som hon om jag ska vara ärlig...
Min fyraåring skulle tycka att det var jättejobbigt att gå 14-17, mest för att då är alla andra barn trötta och på väg hem, men det kanske är våran förskola?
Så säger BVC med samt anhöriga, men psykologen och förskolan är övertygade att det är något annat.
Det jag skulle kunna tänka mig Aspergers i så fall, där en del stämmer in, men vilken "normalsvensson" stämmer inte in på diagnoser lite här och där utan att man har dem?
Själv har jag inte så mycket att jämföra med, har ju bara en 4 åring
Tex säger hon att han inte kan rollspela, vilket funkar väldigt bra i lugn miljö, tex med en kompis eller hemma, han har ingen fantasi säger hon-Jodå det har han i lugn miljö, kan berätta egna sagor och hitta på det mest fantastiska, allt hon säger inte funkar fungerar faktiskt bra i en lugn miljö,antingen hemma eller hos hans kompisar.
Hennes bedömning har hon gjort efter att ha sett honom en kvart, barnläkaren som också sett sonen en kvart tar allt hon skriver på blodigaste allvar. Nu är det så att sonen är lättdistraherad och att försköka diskutera med honom samtidigt som han har en stor leksakslåda framför sig kanske inte är bästa sättet...men tydligen.
Det är ju just det som är problemet för de med ex adhd/add/autism/Asperger. De kan vara ganska välfungerande i ett mindre sammanhang, men i större grupp så "flippar man". Jag kan ju inte svara på om din son har fantasi eller inte, men just fantasi är ju något som de med NP-diagnoser ofta "saknar". De vill att det mesta ska vara verklighetstroget och många tycker att sagor, kasperdockor, teater etc är totalt ointressant eftersom det inte är på riktigt.
Oftast så är det så att man sätter inte en Aspergerdiagnos innan barnet börjar skolan, innan dess kallar man de oftast "autistiska drag".
Det jag tror att psykologen och förskolan menar är att det vore bättre om din son har mer "lika" dagar tidsmässigt (det som brandgul är inne på). Har man en NP-diagnos så är det bättre om det är lite inrutat, samma tider varje dag, däremot så brukar jag aldrig förbereda någon för långt i förväg - det blir bara jobbigt om det ändras.
Jag har inte lusläst tråden, men har din son någon resurs nu? Eller att det finns resurs i gruppen för hans skull? (Det brukar man ju iofs inte få förrän man har papper på sin diagnos) Det kan ju vara så att förskolan anser att de kan erbjuda honom en bättre förskoletid om han är där när "personalen" finns där?
Läkaren ställde en massa frågor ang Autism och säkert 95% stämde inte, tex att han skulle vara noga med kläder och att bara en speciell sort fungerade, att han inte kunde ha vad som helst på sig, tyckte kläder skavde, fantasi osv.
Jag förstår inte heller varför människor ska dömas redan som så små, varför får vi inte vara olika? Varför ska alla stöpas i samma form?
fast den tiden blir ju likadan även om han går 7-17..
Fast det handlar ju inte om att döma, utan om vi talar just autismspektrat, att fånga upp i tid och - kunna sätta in resurser. För att ÖKA möjligheten att barnet får samma chanser som andra barn och kan ha en så 'normal' tillvaro som möjligt, både då och sen.
Så handlar ju inte om att döma, utan om att fånga upp och hjälpa. Och där är det så att ju tidigare (rätt) insatser sätts in, dessto bättre för barnet.
Sen själva diagnosticeringen, där kan jag för lite men jag håller med om att det måste vara URSVÅRT att skilja på det som är sas inom 'normal variation' och det som inte är det, i just de fall när de inte är solklart, utan drag av X eller Y. Men grundmeningen är ju att fånga upp och hjälpa, inte döma och stjälpa. Så där är det ju bra att det görs en utredning, det som är olyckligt i TS fall är ju att psykologen inte tycks kommunicera alls med henne, och det inte tas hänsyn till hennes erfarenheter och känslor och synpunkter =/
Ja jag försvarar inte bemötandet TS har fått, som jag skrev. Inte heller det, utefter vad vi hört i tråden iaf, milt sagt bristfälliga underlaget för bedömningen.
Övrigt står kvar. Och för att diagnosticera måste man ju utreda, och det var det jag tog som varför måste man döma så små barn redan där för?
Ok, då missuppfattade vi varandra, jag menar döma att döma deras (barnens) handlingar så som psykologen gjorde. Att hen förmodligen redan hade bestämt sig för att han skulle vara på ett visst sätt precis som min son´s första dagis fröken som dömde mej som socialfall för att hon trodde att vi bodde på en viss gata i stan och när hon fick veta att vi inte bodde där så blev det annat ljud i skällan
Jag tycker inte att en utredning i sig är att döma någon utan sättet psykologen uttalade sig är dömande.
Sen, resurs utefter symptom tycker jag är jättebra, haken är ju att det regleras så hårt utefter diagnos, vad man har rätt till för slags resurs/er och i vilken omfattning, vilket är beklagligt.
Då är jag med och vi är helt eniga. Det där med rersurs efter diagnos kan jag reta mig enormt på. Min bror är utan tvekan dyslektiker. Märktes i skolan, han gjorde klassiska fel, bytte plats på b och d osv. Tyvärr är min pappa raka motsatsen till pedagogisk och ansåg han var 'lat'. Om han bara fick lugn och ro, få göra fel, tänka och ändra så gick det bra. Men det gav inte pappa honom. Mamma (de var skilda redan då) tyckte att han har ju dyslexi och behöver stöd/hjälp i skolan etc. Skolan tyckte att utan diagnos = ingen extraresurs. De citat kunde ju inte ge alla som hade det lite svårare en resurs, hur skulle det sluta? slut citat.
Pappa motsatte sig utredning (läs: Vägrade blankt) och brorsan var ju skriven där. Så han fick ingen hjälp. Nu hankade han sig igenom det ändå, det är ganska lindrigt. Men han har fortfarande problem med stavningen ibland, och om han fått hjälp i skolan skulle han nog inte ha det idag - och han skulle haft bättre betyg och sluppit känna sig 'oduglig och dum'. Men enligt skolan så utan diagnos = inget fel.