Och du provocerar mig!Det du skriver provocerar mig lite. Inte att det finns de som insuinerar att folk lämnar mer än vad som behövs och inte att det finns skuldbeläggande runt förskolevistelse och inte att det finns mer konservativa idéer idag som faktiskt pressar tillbaka kvinnan mot en kvinnoroll som fanns i dåtiden. Utan ovanstående påstående.
Jag vill absolut maximera tiden med mina barn. Än mer idag, sen vi separerade och jag bara har dem på halvtid. För jag skaffade inte barn för att få träffa dem varannan helg. Vilken mardröm att bara hinna se dem under kvällsmaten och sen stoppa dem i säng. Bara hinna umgås lite på helgen innan de ska vara borta en hel vecka igen. Det är som om jag skulle skaffa häst och betala för att någon annan tar hand om den 70% av tiden. Det skulle inte skänka mig speciellt mycket lycka. Då skulle det vara både billigare och mer givande att rida lektion på ridskola i stället.
Att de finns människor som inte har valet att göra annorlunda, det vet jag. Det är inget skuldbeläggande av dem. För av de människor jag träffat som faktiskt måste lämna barnen på förskolan långa dagar, så har ALLA önskat att de hade mer tid med barnen. De vill också maximera sin tid med barnen. Skillnaden är att jag har möjligheten och att de inte har det. Önskan och viljan är densamma.
Och det gäller föräldrar. Inte enbart mammor.
Du vill maximera tiden med barnen, har möjligheten, och i det inåtvända perspektivet, så stämmer det du säger.
Andra mår inte riktigt lika bra, har mindre ork än önskat, och får fruktansvärt dåligt samvete, och mår ännu sämre, när man uttrycker sig som du gör.