Det är helt galet! När min grabb gick på förskolan så sa fröknarna åt mig att jag fick hämta senare eftersom jag hade jobbat natt, men jag ville ju självklart få hem han såfort jag kom hem. Lika mina lediga dagar, självklart var han hemma och var ledig med mig, trots att ”alla” påpekade att jag hade rätt att ha han där eftersom jag jobbade heltid.
Vet inte hur reglerna är för det egentligen dock, eftersom det aldrig var ett alternativ...
Hade/har sonen varannan vecka, så har sett till att jag jobbar massor när han är hos sin pappa, sen när jag haft han har jag bara jobbat 2-3 dagar den veckan. Förskolan ansåg då att han kunde vara där mån-fredag endå eftersom jag hade rätt till det...?
Mitt ex fick sen ett till barn tillsammans med hans nya, så då var det självklart att sonen var hemma med dom och skulle slippa förskolan helt på hans veckor. Tyvärr så funkade det dåligt då det ibland kunde gå närmare 2 veckor innan sonen skulle vara på förskolan sen när det var min vecka, han blev blyg och osäker och var bara ledsen så då fick pappan lov att lämna 2 dagar/vecka för att sonen inte skulle tappa det helt mellan gångerna. Men det var också förskolans förslag, och det blev också bättre för sonen. Men annars så har varken jag eller pappan aldrig haft honom en minut mer på förskolan än vad som verkligen har behövts.
Och semestern går väll ut på att man ÄNTLIGEN kan ta sig tid till att hitta på något med barnen? Speciellt om man normalt jobbar mån-fre. Jag har som sagt kunnat styra mina tider mycket så vi har alltid haft 4-5 lediga dagar varje vecka.
Nu har han börjat skolan så nu måste han dit pga skolplikten, annars så hade han såklart varit hemma när jag/pappan är hemma.