Forskning om Eksem

MissKulla

Trådstartare
Hejsan.

Jag ska nu skriva ett arbete om frågan Häst eksem och eftersom jag vet att här är en hel del kunniga människor i ämnet, tänkte jag att om någon har bra länkar med källor och forskning (eftersom de är ganska svårhittade)
Kanske kan dela med er av dem?!

Jag letar efter allt i från att eksem skulle vara sol, knott problem till invärtes mineral brister mm. Och tar tacksamt emot allas tipps.
Eftersom jag vill vara med att bidra till en lösning på detta "problem" i framtiden.

(Jag läste en tråd då någon "helena" länkade en studie om islandshästar i Tyskland, vet något ex vart den ligger)

Ha en fin dag
Med vänliga hälsningar Emma

Sv: Forskning om Eksem

Intressant ämne :idea:

Eksem på islandshäst bör väl vara ganska väl studerat vid det här laget, det jag undrar är hur pass mycket man har studerat detta på vanliga hästar?
Jag upplever helt klart en ökning av eksem på både olika kallblod(tinker/ic, frieser) och en del ponnyraser bland annat.

Undrar om det bara är en slump att jag sett mer av detta nu, eller om det faktiskt är något som nu även hittas på fler raser.

Hej!

Ring SLU (Ultuna) och be att få prata med deras hudexpert, vetja. Hon kan säkert ge dig flera bra tips på vettig forskning och kan säkert bidra med mycket egen kunskap också.

/Lavinia

Det är troligt ingen slump utan att hästarna importeras till Sverige mer än förut. Hästar från t ex Spanien och andra länder har inte samma insektstryck som här i Sverige och de får samma problem som Islandshästarna.

Liknande trådar

K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: Kellie
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 818
Senast: Animor
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 518
Senast: Curtis
·
S
Hästvård I mitt yrke har jag kommit i kontakt med en folder om zink där det bla står om zinkens betydelse för hälsan. Eftersom jag tidigare hört...
2
Svar
25
· Visningar
17 034
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka