Forskning ang. hästar och kyla?

M

Marvla

Överallt är det diskussioner om hästar och hur mycket kyla de tål. När är det för kallt att släppa ut i hagen? Vid vilken temperatur är det för kallt att rida etc.? Åsikterna är lika många som det finns hästmänniskor. Finns det verkligen ingen forskning utlagd på nätet ang. det här? Klart att olika hästar kan vara olika känsliga, men någon forskning borde det väl finnas? Är det någon som hittat något och kan komma med en källhänvisning?

Sv: Forskning ang. hästar och kyla?

Jag tror att väldigt många förmänskligar sina hästar, eftersom dom själva fryser så tycker dom att även hästarna gör det.

När det blir för kallt för att släppa ut i hagen? Blir det ens det? Inte enligt mig iaf. Jag tycker inte det är för kallt för att rida heller, det är isf för min egen del som jag avstår ridning, och det blir runt -23. Mitt vblsto går utan täcke även vid -25, hon klarar det utan problem.. och då har hon inte värsta björnpälsen heller.

Jag TROR också det, men jag vill gärna ha fakta från forskning och med källhänvisning som sagt... Det är svårt att argumentera för en sak när allt man läser bara kommer från egen erfarenhet eller från andra som "troende" :) Frågar man någon i Malmö så får man ett svar medan någon i Kiruna svarar något annat.... Jag vill ha fakta :)

Jag TROR också det, men jag vill gärna ha fakta från forskning och med källhänvisning som sagt... Det är svårt att argumentera för en sak när allt man läser bara kommer från egen erfarenhet eller från andra som "troende" :) Frågar man någon i Malmö så får man ett svar medan någon i Kiruna svarar något annat.... Jag vill ha fakta :)

Jag säger som du gör. Skulle också väldigt gärna vilja veta. Det som bekymrat mig de senaste dagarna är att is och snö fastnar även i de barfota hovarna nu, som om det fryser fast, och hovarna känns ovanligt hårda, nästan som om de vore frusna. Dock verkar hästarna må helt ok. Men en undrar ju vart gränsen går? För någonstans måste den ju finnas.

Hälsning Maja

Källa får du leta själv men undersökningar är gjorda gällande träning/tävling i extrem kyla. Den informationen är bakgrunden till de bestämmelser som finns hur kallt det ska vara för att tex travtävlingar ska ställas in pga kyla. Vid stilla och fint väder är det -25 om jag minns rätt och så finns det några gradantal i kombination med olika vindstyrkor som gör att de kan ställa in vid varmare, men varmast är -15.

Jag tror ytterst få privathästägare ens ligger i närheten av den prestationen travhästar gör vid tävlingslopp så att vi skulle ha problem oavsett hur kallt det är känns tämligen orimligt. Vill man vara säker kan man ju dock låta bli att rida under -25 då.

Det är en otrolig skillnad mellan individer. En del hästar tål kyla, andra inte! Min lillhund kan knappt gå ut och kissa innan hon fryser tassarna av sig medan den stora hunden gärna ligger i snön och njuter oavsett gradantal. Fullblodiga hästar med kort päls och kallblodiga raser med tät päls är väldigt olika i kylresistens. Det finns inga sanningar utan bara sunt förnuft. Jag skulle aldrig fråga hur mycket kyla en hund tål tex för det är ju som sagt väldigt olika.

Fast travtävlingarna ställs in för kuskars skull, hästarna klarar sig alldeles utmärkt. Mina har varit ute i 30 gradig kyla o busat utan problem, jag har också ridit och tränat dem i 25 gradig kyla, det som har varit problemet är att jag hade kallstall så vi satte in en värmefläkt de dar de skulle träna, för att inte stå fuktiga inne i ett kallt stall.

Generellt klarar större djur kyla bättre än mindre, det är bland annat därför som shettisar generellt sätter mer päls än stora halvblod. Ju mindre man är desto större är kroppsytan i förhållande till kroppsmassan och man förlorar mer värme genom huden. Hästar som äter mycket och har en hög ämnesomsättning (t.ex tävlingstravare, galoppörer) klara kyla bättre då de alstrar mer värme.

Delvis KL

Fast det finns fullblodshästar med mycket tjock tät päls, och andra som knappt sätter vinterpäls att tala omm det kan variera mycket mellan individer och verkar delvis i alla fall genetiskt. Men det jag undrar är om man forskat när det gäller olika tjocka/täta pälsar, om hästen helt enkelt sätter den päls den behöver eller om vissa tål kyla mindre, dvs de som har mindre tät och ullig päls.:confused: Eller varför det skiljer och vad det innebär?

Hur mycket päls de sätter styrs ju också av ljuset (eller avsaknaden av ljus) men om man jämför flera i samma stall kan det ju ändå variera kraftigt hur mycket päls de sätter.

Fast travtävlingarna ställs in för kuskars skull, hästarna klarar sig alldeles utmärkt. Mina har varit ute i 30 gradig kyla o busat utan problem, jag har också ridit och tränat dem i 25 gradig kyla, det som har varit problemet är att jag hade kallstall så vi satte in en värmefläkt de dar de skulle träna, för att inte stå fuktiga inne i ett kallt stall.

Alltså en ännu mindre anledning att oroa sig... :laugh:

Nog för att min nordsvensk får lång och tjock päls, men fullblodet får också massor av vinterpäls. Den är kortare men riktigt tjock och ullig, faktiskt mycket mer päls än de flesta halvbloden i stallet.

Så visst är hästar individer. Men generellt tål hästar torr kyla riktigt bra, problemet kommer med nederbörd och regn. Som nån annan skrev ställs trav/galopp in pga ryttarna/kuskarna, inte hästarna!

Tycker den här sidan sammanfattar lite olika studier mycket bra!
http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Ja mina hästar var då friska som nötkärnor, trots en envis infektion i grannstallet. Det gäller bara o pälsa på sig själv:) Har ff problem med fötterna efter att ha kommit in stelfrusen och sen selat ut nästa häst utan att ha tinat upp emellan.

Det är en otrolig skillnad mellan individer. En del hästar tål kyla, andra inte! Min lillhund kan knappt gå ut och kissa innan hon fryser tassarna av sig medan den stora hunden gärna ligger i snön och njuter oavsett gradantal. Fullblodiga hästar med kort päls och kallblodiga raser med tät päls är väldigt olika i kylresistens. Det finns inga sanningar utan bara sunt förnuft. Jag skulle aldrig fråga hur mycket kyla en hund tål tex för det är ju som sagt väldigt olika.

Håller med om att det förstås är olika från individ till individ och att det sunda förnuftet bör råda. Men det är just när det sunda förnuftet tryter som det är bra att ha forskning i ryggen...:angel:

Nog för att min nordsvensk får lång och tjock päls, men fullblodet får också massor av vinterpäls. Den är kortare men riktigt tjock och ullig, faktiskt mycket mer päls än de flesta halvbloden i stallet.

Så visst är hästar individer. Men generellt tål hästar torr kyla riktigt bra, problemet kommer med nederbörd och regn. Som nån annan skrev ställs trav/galopp in pga ryttarna/kuskarna, inte hästarna!

Tycker den här sidan sammanfattar lite olika studier mycket bra!
http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Har läst artikeln och den var väldigt bra. Hittar du någon ang. kyla/ridning/hästens luftvägar så kan du väl säga till :)

Som sagt, de studier galopp och travsporten har genomfört visar att hästarna inte tar skada trots att de tävlas även vid mycket kalla väderlekar. Att man ställer in tävlingar när graderna är lägre än - 20 hänger främst samman med att kuskar/ryttare fryser.

det tror jag inte, av mina så har den mest frusna betydligt mindre päls. trots att dom täckats ungefär likadant under hösten.

så jag tror det till stor del ligger i generna, vissa hästar får ingen riktig varm och go vinterpäls samma hur mkt dom fryser mens andra sätter så mkt päls att dom står och svettas.

kl

Vad tror ni om kylan och hovarna då? När snö och is fastnar utan att det finns en sko och isen även sitter fast på utsidan av hornet?

Hälsning Maja

läste precis en intervju med en veterinär ang häst och kyla. hon sa att det förekom att hästar förfryser benen, särskilt då klippta eller våta ben.

cirkulationen i benet lär ju bli väldigt dålig om hästen konstant går runt med is på benet.

läste precis en intervju med en veterinär ang häst och kyla. hon sa att det förekom att hästar förfryser benen, särskilt då klippta eller våta ben.

cirkulationen i benet lär ju bli väldigt dålig om hästen konstant går runt med is på benet.

Men allvarligt, hur många klipper så mycket att man även tar med benen och sen låter hästen gå ute dygnet runt? För det är ju vad som avses om hästen förfryser sig, eller att matbiten inte tillgodoses.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar