Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Mumin_79

Trådstartare
Har även hört att detta kommer tas upp i Ridsport nästa nr. Enligt en mkt tillförlitlig källa, en av experterna inom området så är det väldigt troligt att det aldrig har hjälpt då risken för spolmasken skulle ha blivit immun är mkt liten.:crazy:

Mumin

Sv: Forskare har upptäckt att ivormectin medel INTE dödar spolmask

Har även hört att detta kommer tas upp i Ridsport nästa nr. Enligt en mkt tillförlitlig källa, en av experterna inom området så är det väldigt troligt att det aldrig har hjälpt då risken för spolmasken skulle ha blivit immun är mkt liten.:crazy:

Mumin

Va? Jag har precis fått rådet från SVA att avmaska min ettåring med ivomectin just för att det både tar spolmask och blodmask:confused:

Va? Jag har precis fått rådet från SVA att avmaska min ettåring med ivomectin just för att det både tar spolmask och blodmask:confused:

samma här..? Men det skulle ju förklara hur mitt föl fick spolmask förra året efter avmaskning då dom gick på beten som inte vart några hästar på...hm... jag ska ju köpa avmaskningsmedel imorgon och hade tänkt mig ivomec men vad skall jag göra då? Dock avmaskade jag ju fölet med ivomec när vi märkte att han hade och det hjälpte ju...

vad är det för "upptäckter?"

Mumin

Du har PM som jag önskar att du svarar på.

Då är dom inte uppdaterade kanske ännu. :angel:
Som sagt det kommer ett repotage om det i nästa ridsport. Tror att den här mannen vet vad han pratar om då han är en av de som forskar inom området.
Blev lika överraskad själv. Tänkte inte på att fråga vad i helsike man ska använda istället :o

Mumin

Det här ska bli intressant att se fortsättningen på...

Jag vill ha bevis!!! Låter ju otroligt att man inte skulle vetat detta förrän nu??

// M

Kanske man skulle fortsätta att hänvisa till den nypublicerade rapporten där det visar ett ERP på 8 veckor på ivermectin och 5 veckor på pyrantel fortfarande, istället för att komma med en massa påståenden man inte kan visa på källa för.

Om det nu är sant kan man ändå vänta med att ta upp det tills det går att föra en vettig diskussion kring fakta istf. hörsägen.

*suck* du lät trevligare via pm. Jag har faktiskt sagt vart informationen kommer ifrån och ville sprida att det kommer komma info om detta i Ridsport snart så att ingen som är intresserad missar detta. Visst är det jag säger Hörsägen och man får själv avgöra vad man tycker. Ska bli jätteintressant att läsa om det iallfall.

Mumin

Ok, men enligt dig bör man ju inte tro på media så hur trovärdigt kan det då vara?

Det finns mer tillförlitligare media än aftonbladet. Ja
Men denna artikel som kommer finnas med är skriven av någon som tål kritisk granskning. Och personen jag talat med har mkt bra koll på området.

Mumin

Du kanske ska sluta disskutera med människor om du inget tålamod besitter. Du får vänta snällt på artikeln som oss andra. Ska bli jätteintressant att läsa om det han säger stämmer.

Mumin

Du kanske ska sluta disskutera med människor om du inget tålamod besitter. Du får vänta snällt på artikeln som oss andra. Ska bli jätteintressant att läsa om det han säger stämmer.
Mumin
Jag förstår fortfarande inte meningen med skapandet av tråden, mer än att du vill visa att du "vet" något före andra...

Då kanske jag ska be dig läsa samma artikel i ridsport då som var publicerad i AB, om den har större trovärdighet menar jag.

väldigt troligt att det aldrig har hjälpt då risken för spolmasken skulle ha blivit immun är mkt liten.:crazy:

Om man nu skulle försöka bygga vidare en vettig diskussion på detta så undrar jag hur man fått fram att t.ex. ivermectin påverkar adulta samt L3 och L4 larver av ascaris om det aldrig funkat? Om de testresultaten är felaktiga, varför skulle inte slutsatsen ovan kunna vara felaktig?

Läs nästa Ridsport ;) Där kommer det som sagt publiceras en artikel av ledande forskare inom området. Har fått det från samma källa som Mumin!

Tips är att kolla de olika avmaskningmedlena på FASS. Träckprov kan också vara bra att tänka på då vi ofta avmaskar rutinmässigt utan att veta vad det är vi vill bli av med. Det leder i förlängningen till resistens bland parasiterna.

:)

Förstod du inte vad jag menade? Att det inte beror på tidningen i sig utan den som skrivit artikeln

Mumin

Tänker du alltid det bästa om männsikro du inte känner:smirk:

För att jag debatterar allt på detta forum, om du visste något om mig skulle du veta att jag sitter här MKT. Och debatterar glatt saker som jag inte har någon som helst fakta som stödjer och sånt jag verkligen har stöd för.

Mumin
som inte tar livet så allvarligt

Tänker du alltid det bästa om männsikro du inte känner:smirk:

För att jag debatterar allt på detta forum, om du visste något om mig skulle du veta att jag sitter här MKT. Och debatterar glatt saker som jag inte har någon som helst fakta som stödjer och sånt jag verkligen har stöd för.

Mumin
som inte tar livet så allvarligt

Du har inte skapat en debatt om ämnet... Och jag anser att parasitbekämpning ÄR ett allvarligt ämne. Ett ämne jag brinner för och lär mig mer om för varje dag och försöker hjälpa andra att förstå i sin häst-vardag. Både miljötänk och resistenstänk. Att komma bort från medicinering av friska djur när man kan hålla bort smittan på andra sätt.

Att det då kommer en sk. diskussion utan fakta som försöker blåsa upp nån sorts rädsla förstår jag inte meningen med och kommer att ifrågasätta.

Och om du nu ville ha en diskussion, varför fortsätter du inte med att försöka hjälpa mig klura ut svaret på min fråga?

Har inte skapat en debatt, vad är då detta? :smirk:

Och jag har bara berättat fakta som jag hört från bra källor och läst ur bra källor. Sedan dels att jag inte i nuläget vill nämna vår föreläsares namn på nätet till en vilt främmande människa har med respekt att göra. Jag har inte hand godkännande att citera. Utan hänsvisar till artikeln.

För att jag har allmänna baskunskaper om ämnet och vill inte spekulera i vad och varför en av Sveriges duktigaste parasitexperter sa så. Anser mig inte tillräckligt kunnig helt enkelt.

En annan sak han nämnde var att avmaskningen för bandmask och kolik inte hade ett sammanband, dett var hans mycket högst personliga åsikt om fallet.

"Både miljötänk och resistenstänk. Att komma bort från medicinering av friska djur när man kan hålla bort smittan på andra sätt."

Och hur menar du att detta har relevans, jag har dels rekommenderat träckprov, dels berättat just hur miljön blir drabbad av ivermectiner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka